Kvůli dostavbě dálnice, jež má napojit Ostravsko na severojižní dopravní tah ze Skandinávie do Itálie a na Balkán, byl nedávno zřízen řídicí výbor, který tvoří zástupci ministerstev dopravy, financí a pro místní rozvoj, zástupců Moravskoslezského a Olomouckého kraje a také izraelského investora.
"Výbor bude garantem toho, že všechny problémy které vzniknou při přípravě smlouvy, budou vyřešeny tak, aby vládní usnesení bylo do konce roku splněno," sdělil Kuča.
Dálnice pomůže průmyslu a přitáhne investory
Výstavba dálnice s pomocí zahraničního investora podle Kuči pomůže rozvoji zdejšího průmyslu a přitáhne další investory. Vytvoří také pracovní místa pro 5600 lidí. "V rámci výstavby dálnice by měla být řešena také protipovodňová ochrana a likvidovány některé ekologické škody," uvedl Kuča.
Výstavba dálnice by měla začít na jaře roku 2002 a měla by trvat čtyři až pět let. Izraelská firma bude financovat stavbu dálnice a její údržbu po dobu 30 let, přičemž náklady by se investorovi měly vrátit ve formě takzvaného stínového mýtného, tedy platbami od státu za skutečný provoz po dálnici. Po uplynutí 30 let ji předá do vlastnictví státu.
Náklady na stavbu přesáhnou miliardu dolarů
Náklady na výstavbu dálnice odhadují Izraelci na 1,3 až 1,4 miliardy dolarů, z toho 300 až 400 milionů dolarů vynaloží z vlastních zdrojů a zbytek budou tvořit úvěry. O půjčce firma jedná s tuzemskými i evropskými a americkými bankami. Mezi nimi je i německá Deutsche bank, která má být finančním poradcem investora.
Izraelci při výstavbě D47 hodlají spolupracovat převážně s českými stavebními firmami. "Je dohodnuto, že na stavbu sedmi úseků budou preferovány firmy z Moravy, aby se i tak řešila zdejší zaměstnanost," dodal Kuča.