Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Slušovice si v roce 1989 chtěly přivydělat prodejem pěti set tanků

  18:58aktualizováno  18:58
Nebýt pádu starého režimu, mohly být Vánoce roku 1989 bohatší než obvykle. Podnikavé "zemědělské družstvo" ze Slušovic totiž plánovalo vyvézt 500 československých tanků. Za utržené peníze by vláda nakoupila zboží na předvánoční trh, slušovickým by zůstala provize. Kontroverzní obchod mohl vydělat 350 milionů korun.

Úsek mikroelektrotechniky JZD Agrokombinát Slušovice se specializoval na výrobu mikropočítačů, ročně jich vyrobil na 2000. (21. května1987)

Podle dokumentů komunistické tajné policie StB ukázkový zemědělský podnik plánoval, že tanky T54 a T55 vyveze papírově jako kovový šrot do Maďarska, odkud by přes Jugoslávii putovaly do další země. Kam přesně, ještě slušovičtí vyjednavači nevěděli. Spolupracovníci StB o akci informovali ve chvíli, kdy obchod nebyl uzavřen a lidé ze Slušovic po celém světě hledali kupce.

Původně sovětský tank T 54  a jeho modernizovaná varianta T 55 se vyráběl i v Československu.  Byly jim vyzbrojené armády Varšavské smlouvy a stovky tanků k nám dorazily i v rámci okupace v roce 1968.

Původně sovětský tank T 54 a jeho modernizovaná varianta T 55 se vyráběl i v ČSSR. Byly jim vyzbrojené armády Varšavské smlouvy a tanky k nám dorazily i při okupaci v roce 1968.

"JZD Slušovice slíbily, že kontrakt bude uskutečněn v letních měsících letošního roku, takže s příjmem značných devizových prostředků bylo již vládními orgány počítáno ještě do letošního rozpočtu," píše se v dokumentu komunistické tajné policie z října 1989, vypracovaném majorem Veselým na základě informací od tajného spolupracovníka Aleše a důvěrníka Kamila.

Slušovická konkurence

O slušovické aktivitě se StB dozvěděla proto, že JZD zabrousilo do "revíru" podniku zahraničního obchodu Omnipol. Právě to totiž mělo monopol na vývoz "speciálního materiálu", jak byly eufemisticky zbraně nazývány.  

Důvěrnými zdroji StB tak byli zřejmě pracovníci Omnipolu, kterým vadilo, že jim Slušovice chtějí konkurovat. Slušovice sice oficiálně zbraně vyvážet nemohly, na přímluvu mocných spojenců prý ale v září 1989 dostaly speciální povolení. Podle zdrojů StB za výjimku pro Slušovice lobboval tehdejší předseda vlády Ladislav Adamec a generální tajemník ÚV KSČ Miloš Jakeš.

Dokumenty - Slušovice

Dokumenty StB popisující snahu JZD Slušovice vyvézt stovky tanků

"Mezi informovanými pracovníky HTS FMZO (hlavní technická správa federálního ministerstva zahraničního obchodu) se hovoří o tom, že JZD Slušovice musely nějakým způsobem zmanipulovat naše nejvyšší orgány, aby obdržely výjimku od FMZO. Po počátečním nadšení těchto funkcionářů nastalo v současné době ochlazení, neboť kontrakt není doposud podepsán," uvádí zpráva z listopadu 1989.

Fenomén Slušovice

JZD Slušovice byly v 80. letech výstavní lodí komunismu. Klasické družstvo se totiž začalo v rámci takzvané "přidružené výroby" orientovat například na biotechnologie nebo výrobu počítačů. JZD se stalo správným příkladem perestrojky, tedy podnikání v rámci mantinelů vytvořených režimem. V době své největší slávy mělo obrat 7 miliard korun a zaměstnávalo více než šest tisíc lidí. Občané měli k dispozici koupaliště, hřiště, školy, zdravotnické středisko. Družstvo dováželo zahraniční zboží, které prodávalo ve vlastních prodejnách. Pořádaly se zde koňské dostihy. I kvůli nim se v 80. letech rozšířila silnice do dříve nevýznamné obce u Zlína na čtyřproudovou.

Slušovice ale měly zřejmě přímluvu i v armádních kruzích, které pro chystaný obchod nutně potřebovaly. "Pracovníci JZD ovlivnili některé funkcionáře ČSLA, kteří dávají připravovanému obchodu zelenou," tvrdí totiž další dokument.

Omnipolu se ale slušovické plány nelíbily. Podle jeho lidí mohl obchod, u kterého nikdo nevěděl, kde zbraně skončí, zdiskreditovat ČSSR a "vážně narušit vztahy a cenové relace čs PZO (podnik zahraničního obchodu, pozn. red.)".

Miliony pro JZD

Papírově se totiž mělo sice jednat o vyřazené tanky, které ale měly být pojízdné, aby mohly samy najíždět na rampy u lodí nebo vlaků. Bylo také podezřelé, že tanky deklarované jako šrot byly jen o 20 tisíc dolarů levnější, než za kolik Omnipol prodával nové stroje.

Celý obchod měl být výhodný nejen pro stát, ale i pro Slušovice, které si chtěly ponechat 12,5 procenta z ceny jako provizi. Jeden tank stál 200 tisíc dolarů a obchod tak měl celkem vynést tehdy astronomických 10 milionů dolarů, v přepočtu přibližně 350 milionů korun.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

O Hrad se utkají Zeman s Drahošem. Ten má podporu většiny ostatních kandidátů

Kandidát Jiří Drahoš se v pražském volebním štábu raduje z postupu do druhého...

Do druhého kola prezidentských voleb postoupí Miloš Zeman a Jiří Drahoš. Dosavadní prezident dostal 38,56 procenta...

Na prezidenta se hnala polonahá žena. Zeman je Putinova děvka, křičela

V místnosti, kam přišel volit prezident Miloš Zeman, se vysvlékla žena, skočila...

V místnosti, kam přišel volit Miloš Zeman, se vysvlékla žena a rozeběhla se k prezidentovi. Na obnažené hrudi měla...



Na okraji Prahy havaroval autobus. Tři lidé zemřeli, zraněných jsou desítky

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tři lidé zemřeli při nehodě linkového autobusu a osobního auta u Horoměřic u Prahy, zraněných je přes čtyři desítky,...

Angličtina kandidátů se liší. Nejlepší byl Horáček, vypravěčem dne Hannig

Michal Horáček při debatě osmi prezidentských kandidátů na iDNES.cz. (9. ledna...

Na prezidentské kandidáty čekalo v úterní superdebatě iDNES.cz, MF DNES a Rádia Impuls malé překvapení. V polovině...

Využili naivní hloupou holku, říká kamarádka Češky zadržené v Pákistánu

Pakistánská policie zveřejnila fotografii mladé Češky, která se na letišti v...

Za týden přiletím. Vezu spoustu dárečků a drahého oblečení, které sama neunosím. Dám ti ho. To je poslední vzkaz, který...

Další z rubriky

Řidiči kamionů v koloně na D1 zahájili přestávku, rozjet se jim nechtělo

Sněžení způsobilo kalamitu na D1 (16. ledna 2018).

Desítky kilometrů dlouhá kolona, která se od úterý tvořila před nehodou na 99. kilometru dálnice D1, se ráno začala...

Z Žitavy odešli i migranti. Bourá proto domy a láká Čechy na levné byty

Zatímco po válce žilo v Žitavě 48 000 lidí, dnes jich je sotva polovina.

Čtyři tisíce volných bytů, ve kterých nemá kdo bydlet, má nyní německá Žitava. Situace s vylidňováním už je tak vážná,...

O azylu ať si rozhoduje každá země, žádá Sněmovna vládu v jednání s EU

Uvnitř Zařízení pro zajištění cizinců nedaleko Bělé pod Bezdězem čekají lidé na...

Nevídaná věc se ve středu večer stala v Poslanecké sněmovně. Všech devět stran se shodlo na mandátu pro vládu pro...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz