Zatímco slovenský ministr vnitra Robert Kaliňák mohl oznámit, že počet smrtelných nehod se loni na Slovensku snížil z 296 v roce 2012 na loňských 223, v Česku zahynulo loni na silnicích 583 lidí.
I při polovičním počtu obyvatelstva je tedy mrtvých na slovenských silnicích méně, než v Česku. V obou zemích se přitom počty snižují a jsou nejmenší v novodobé historii.
Staví se 160 kilometrů dálnic a rychlostních silnic
Důvodem malého počtu mrtvých může být poměrně rychle se zlepšující kvalita slovenských silnic. Zatímco v Česku příští rok nepřibude ani kilometr nových dálnic a rychlostních silnic, na Slovensku by mělo být odevzdáno k užívání přes 30 kilometrů a dalších více než 160 kilometrů by se mělo stavět.
"Kvalita infrastruktury přispěla jednoznačně ke snížení nehodovosti," uvedl ministr dopravy Ján Počiatek. Je to vidět i na regionálních statistikách: nejméně Slováků zahynulo v Bratislavském kraji, kde je zdaleka nejhustší síť dálnic na Slovensku.
"V tomto roce se bude stavět nejvíce dálnic v historii Slovenska," dodal ministr. Navíc se má modernizovat i několik set kilometrů silnic prvních tříd. Práci při stavbě silnic a dálnic najde v příštím roce na dvacet tisíc Slováků, což je v zemi, která má jednu z nejvyšších nezaměstnaností v Evropě, neméně důležité.
Podle ministra vnitra Kaliňáka, kterého citoval server Pravda.sk, pomohla snížení nehodovosti i dobrá spolupráce policie, záchranářů a hasičů, kteří se k nehodám dostávali dříve, než v minulých letech a jejichž spolupráce se loni výrazně zlepšila.
Slovenští řidiči pijí pořád stejně
Slovenským problémem zůstává velké množství mrtvých chodců. Ti tvoří největší část obětí dopravních nehod. Ohleduplnost k chodcům totiž rozhodně není předností slovenských řidičů.
Věcí, kterou se však Slovensko chlubit nemůže, je počet lidí, kteří způsobují nehody pod vlivem alkoholu, nebo jsou při jízdě v opilosti policií zadrženi. Jejich množství totiž na rozdíl od počtu smrtelných nehod neklesá.
V roce 2013 bylo podle policejních statistik přistiženo při jízdě pod vlivem alkoholu 5670 řidičů, loni to bylo něco přes šest tisíc. Slovenská policie k tomu dodává, že si s tím neví rady, jelikož nepomáhají ani drastické pokuty. "S tímto fenoménem musíme intenzivně bojovat," prohlásil ministr vnitra Kaliňák.