Trosky stíhačky Mig-29

Trosky stíhačky Mig-29 - Na Slovensku se poblíž Spišské Nové Vsi srazily dvě vojenské stíhačky Mig-29. Střet nepřežil jeden pilot, jehož tělo objevili záchranáři v troskách jednoho z migů. (7. listopadu 2002) | foto: TA3

Slováci přišli o migy a zkušeného pilota

  • 140
Slovensko přišlo o jednoho z nejzkušenějších pilotů. Při středeční nehodě dvou migů poblíž Spišské Nové Vsi zahynul devětatřicetiletý major Marián Katuška. Armáda hovoří o nejvážnější nehodě v historii slovenského vojenského letectví. Škody přesáhly půl miliardy korun. Vyšetřovatelé prověřují jak možnost lidské chyby, tak selhání techniky.

Dvě stíhačky Mig-29 se zřítily ve středu večer před 21. hodinou na kopci Grajnár mezi obcemi Hnilec a Hnilčík nedaleko Spišské Nové Vsi. Nehodu nepřežil jeden z pilotů, major Marián Katuška. Záchranáři našli jeho tělo až ve čtvrtek ráno v lese asi 300 metrů od silnice.

"Slovenské letectvo přišlo o jednoho z nejzkušenějších pilotů," řekl náčelník generálního štábu slovenské armády Milan Cerovský, který ustavil zvláštní vyšetřovací komisi.

Pilota prvního stroje našli ještě před půlnocí díky ohni, který založil. Muž byl převezen do nemocnice ve Spišské Nové Vsi a poté do Vojenské nemocnice v Košicích. "Pilot už absolvoval většinu z vyšetření a zřejmě v pátek půjde domů," uvedl ředitel nemocnice Otokár Takáč.

Katuška, stejně tak jako pilot druhého migu měli nalétáno přes tisíc letových hodin. Jeden byl leteckým instruktorem, druhý velitelem roje první letky z 1. letecké základy slovenské armády ze Sliače. "Jen letos byli ve vzduchu už přes sto hodin, což odpovídá i standardům NATO," podotkl Cerovský.

FOTOGRAFIE


Desítky snímků
z místa nehody
dvojice stíhaček

Trosky migů zasáhly velkou oblast
Pátrání začalo prakticky ihned po nehodě. Nepřístupný terén procházelo na 400 lidí - okolo 200 vojáků, šedesát vojenských i státních policistů, patnáct členů horské služby i místní lesníci. Zapojil se také vrtulník s reflektorem. Kvůli tmě však byla několikahodinová přestávka.

Záchranářům se podařilo najít části dvou migů poblíž Spišských Tomášovic. Křídlo a zadní část jednoho ze strojů ležely asi kilometr od obce Novoveská huť, trosky druhého letadla dopadly ještě dál.

Do třetice všeho špatného
Letadla se zřítila během plánovaného nočního výcviku, jehož cílem bylo vyhledávat a likvidovat nepřítele ve ztížených podmínkách. Oba piloti v ten večer absolvovali už třetí let.

Dostupné informace naznačují, že letoun pilotovaný Mariánem Katuškou zezadu narazil do stíhačky před sebou. Zatímco pilot prvního stroje se stihl katapultovat, druhý pilot po nárazu už zřejmě letoun nedokázal opustit.

Vojáci na místě neštěstí hovořili také o odjištěné kabině druhého letadla. Lze se proto domnívat, že také druhý pilot se pokusil katapultovat předtím, než se zřítil na zemi.

ŽENA POHŘBÍ JIŽ
DRUHÉHO PILOTA?

* Slovenský ministr obrany Ivan Šimko i prezident republiky Rudolf Schuster vyjádřili soustrast rodině devětatřicetiletého pilota, který při havárii migů zahynul.
* Podle informací ČTK zažila manželka zesnulého pilota podobnou ztrátu již v minulosti. Její první manžel, který byl rovněž pilotem, prý také zahynul.

Svědek: Stíhačky letěly nízko
Jeden z očitých svědků neštěstí, sedmnáctiletý Bohumil Kellner z nedaleké obce Hnilec, byl v době srážky společně s otcem a bratrem v autě na kopci, nad kterým letouny havarovaly.

"Slyšeli jsme strašný hluk motorů letadel. Vzápětí následoval náraz a poté se oba stroje zřítily. Jeden z nich se rozbil ještě ve vzduchu a k zemi padal ve dvou větších částech," řekl mladý muž. Stíhačky podle něj musely letět zřejmě hodně nízko, protože na jejich domě v obci Hnilec tlaková vlna po přeletu letadel vytloukla okna.

"Všichni jsme byli strašně vyděšeni. Otec se ani nechtěl jít podívat, co se vlastně stalo. Tušili jsme, že jde o vojenská letadla," líčí zážitek mladík, který se s příbuznými na kopci zastavil cestou z Popradu, aby posvačili.

Armáda sčítá škody, o příčínách mlčí
Slovenská armáda se oficiálně k nehodě zatím odmítá vyjádřit. Podle čelných představitelů připadá v úvahu jak selhání lidského faktoru, tak technická závada.

"S určitostí to však bude možné říci až po skončení práce vyšetřování komise, kterou vede plukovník Marián Vlček," uvedl generál Cerovský. Vyšetřování potrvá podle jednoho z členů komise několik dní až týden.

"Odpovědnost za bezpečnost letu nesou piloti, ale i zabezpečovací pozemní personál, radiolokátory i technici, kteří připravují leteckou techniku," připomněl generál letectva Jozef Pivarči.

Materiální škody na obou havarovaných strojích přesáhly půl miliardy korun. Každý z migů stál v době pořízení 870 milionů korun. Zůstatková hodnota však nyní činila 277 milionů u jednoho a 319 milionů korun u druhého stroje. Stíhačky koupilo Slovensko v rámci deblokací ruského dluhu v roce 1995.

MiG-29 Fulcrum

* Letoun ruské výroby MiG-29 "Fulcrum" je charakterizován jako lehký frontový dvoumotorový jednomístný stíhací stroj určený k ničení pilotovaných i bezpilotních prostředků protivníka, za normálních i ztížených povětrnostních podmínek, ve dne i v noci.
* Jeho maximální rychlost je 2440 kilometrů za hodinu, dostup 17 kilometrů a dolet 1200 kilometrů. Vyzbrojen může být raketami, kanonem či pumami. Do služby byl v tehdejším Sovětském svazu oficiálně zařazen v roce 1984. V západní výzbroji mu odpovídají kupříkladu stroje F-16, Mirage 2000, Tornado, J37 Viggen či F-18.
* Česká armáda stíhačky MiG-29 v provozu nemá a využívá staršího modelu MiG-21. V českobudějovických hangárech je ale údajně několik strojů MiG-29 zakonzervováno. (zdroj: ČTK)
,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video