Prahu zaskočila krize a musí šetřit, na některé sliby navíc jako by se zapomnělo a dosud se pro jejich splnění udělalo málo či vůbec nic.
Jedním z těch slibů, které radní nedodrží, je například výstavba nového paláce pro Slovanskou epopej Alfonse Muchy. Ta měla stát v areálu Výstaviště v Praze 7 dokonce již do 31. prosince letošního roku. Jenže ani v návrhu rozpočtu na rok 2010 na ni peníze nejsou.
rozpočetVýdaje Kapitálové výdaje: Celkem výdaje: Příjmy Nedaňové příjmy: Převody měst. částem: 642 mil. Kč Celkem příjmy: Zdroj: Magistrát hl.m. |
Podle Richtera by navíc trvalo dlouho, než by město dostalo stavební povolení, není tedy jisté, zda by se vůbec stihlo začít stavět.
Tři varianty Libeňského mostu: od nejmasivnější po střízlivou
Dalším nesplněným slibem je rekonstrukce Libeňského mostu. Ten měl být opraven do konce letošního roku. Na mostě se doposud nedělo prakticky nic a v návrhu rozpočtu na příští rok na jeho opravu není uvedena ani koruna. Opravy se tedy Pražané v době vlády současného vedení města s největší pravděpodobností nedočkají.
Primátor Pavel Bém město hájí, s opravou prý počítá. "Oprava se připravuje, byly tři varianty od té ,nejmasivnější‘ až po střízlivou, ke které se přikláníme," řekl Bém.
Do třetice nesplněných přání můžeme uvést takzvané zklidnění Severojižní magistrály. Ani na ni nejsou vyčleněny peníze. Z oblasti životního prostředí pak nezbudou peníze na slibovaný park mezi Černým Mostem a Dolními Počernicemi.
Rozpočet připomíná záplatovanou silnici
Návrh městského rozpočtu na příští rok s nadsázkou připomíná záplatování rozbitých silnic. Město totiž bude mít o čtyři miliardy nižší příjmy. To bude muset "zalátat" úvěrem, použitím vlastních úspor nebo peněz z vlastní hospodářské činnosti, o dvě stě milionů méně pak dostanou jednotlivé městské části.
Celkem bude příští rok město hospodařit s 48,5 miliardy korun. K nim ještě město převede 1,7 miliardy z peněz, které letos v rozpočtu zbyly. Rozpočet musí ještě v prosinci schválit zastupitelstvo.
Příští rok tak bude hlavní město především stavět silnice a tunely. Vedení Prahy totiž dalo přednost takzvaným strategickým investicím, mezi nimiž je například městský silniční okruh. Doprava spolkne téměř jedenáct miliard korun, to je více než dvě třetiny všech peněz určených na investice.
"Přes město auta jezdí a bydlí tu lidé. Co máme dělat jiného než zajistit, aby auta jezdila pod zemí?" řekl ve středu primátor Pavel Bém.
Jenže oproti dopravě se bude muset například školství vystačit s "pouhými" 265 miliony korun. Z nich pak půjde přes šedesát osm milionů na výstavbu koncertního sálu konzervatoře Na Rejdišti a třicet pět milionů na výstavbu skleníku střední odborné školy v Praze 9. Teprve zbylých asi sto padesát milionů půjde na opravy škol nebo na vybudování školní jídelny Gymnázia Karla Sladkovského.
Druhým "otloukánkem" v rozpočtu je Dopravní podnik. Ten totiž dostane od města na nákup autobusů sto milionů a na opravu a nákup vozů metra 350 milionů. Přitom by podnik potřeboval na metro devět set milionů.