Dosavadní používaná popiska k fotce zní zhruba takto: Republikán Federico Borrel García padá k zemi, zasažen nepřátelskou kulkou na frontě v Cerro Muriano, 5. září 1936.
Výjev vojáka zachyceného v okamžiku smrti se stal ikonou nejen španělské občanské války, ale i moderní fotožurnalistiky. Capa, pocházející z Maďarska, pozdější zakladatel proslulé fotografické skupiny Magnum, se i díky ní stal jedním z nejrespektovanějších válečných zpravodajů. Okolnosti vzniku snímku však byly často zpochybňovány. Nyní tým novinářů a badatelů sestavený listem El Periodico po zkoumání v terénu tvrdí, že spor definitivně vyřešil.
"Capa tohoto muže fotil na místě, kde se nebojovalo," uvedl Ernest Alos, autor článku zveřejněného v listu: "Stejná scenerie je zhruba deset kilometrů od místa, kudy probíhala frontová linie." Součástí studie jsou snímky kopce poblíž andaluské obce Espejo, vzdálené zhruba 50 kilometrů od Cerro Muriano, který přesně odpovídá záběrům pořízeným Capou.
Studie navíc tvrdí, že až do konce září se v Espeju vůbec nebojovalo.
Mnoho Capových snímků včetně těch, které předcházely a následovaly po slavném záběru, se dlouho považovalo za ztracené. Při útěku z Evropy v roce 1939 je nechal Capa v Paříži, kde při německé okupaci Francie zmizely neznámo kam. Koncem 90. let se však našly v mexické metropoli – a poté, co byl obsah takzvaného "mexického zavazadla" zveřejněn na obsáhlé výstavě v Londýně, spekulací přibylo.
Záznamy ukazují, že muž na snímku skutečně zemřel v den, kdy fotka vznikla. Ale bylo to v boji?
"Při pohledu na sérii snímků je očividné, že nejde o žádnou bitvu. Vypadá to spíš, že vojáci nacvičují, případně se předvádějí Capovi," řekla už loni Cinthia Youngová, kurátorka londýnské výstavy.
Julien Frydman, šéf skupiny Magnum v Paříži, soudí, že debata o snímku je důležitá, i když jeho síla je nezpochybnitelná. "V případě Capy jde o nekončící příběh. Jde o to, jaká je v takovýchto případech role fotografa."
Španělský list uvedl, že jeho studie nebyla zamýšlena jako pokus snížit Capovu reputaci. "Je to stále klasické a mistrovské dílo. Ale nemělo by být umisťováno mezi mistrovská díla fotožurnalistiky. Dejme tu fotku do jiného šuplíku," vyzval.
"Možná, že byl Capa první, kdo si fotografování spojil nejen s objektivitou, ale i se subjektivním pohledem," řekl k tomu Frydman.