Děti považují spoty hlavně za zábavu. Pouze každé desáté pozná, kdy influencer (člověk, který publikováním vlastních obsahů na sociálních sítích ovlivňuje velké množství lidí) používá skrytou reklamu. Důvodem je mimo jiné nízká mediální gramotnost, 46 procent dětí podle průzkumu nepřišlo do kontaktu s mediální výchovou.
Tvůrci obsahu jsou povinni placenou propagaci ve svých příspěvcích řádně označit. Mnozí z nich to ale nedělají. „Nikdo nechce říkat, že dělá reklamu. Influenceři se obávají ztráty důvěry fanoušků,“ vysvětlila na pondělní tiskové konferenci vedoucí výzkumného týmu Denisa Hejlová.
Průzkum, kterého se zúčastnilo 330 lidí od 9 do 15 let, ukázal, že více než dvě pětiny děti nevědí, co znamená hashtag #ad, kterou používají především zahraniční, ale i někteří čeští youtubeři k označení reklamy. Značku #sponsored nezná 30 procent dětí.
Více než polovina respondentů chce velmi často vlastnit produkty, které vidí u svých oblíbených youtuberů. Děti mají pocit, že influenceři jsou jejich přátelé.
O nejznámějších youtuberech má povědomí téměř každé dítě, padesát osm procent sleduje jejich videa velmi často. „Děti se dívají na videa veškerý svůj volný čas. Dokonce i když dělají úkoly,“ sdělila mluvčí výzkumného projektu Barbora Drozdová.
Sponzoring přiznat v češtině
Druhý paralelní průzkum se zaměřil na detailnější zjištění. Většina rodičů populární zábavu svých dětí nechápe a přijde jim hloupá. I proto se o ní s potomky nebaví. „Pokud se rodičům nelíbí, co jejich dítě sleduje, nejhorší reakcí je paušalizovaný zákaz nebo posměch bez žádného zdůvodnění,“ upozornil Marek Vranka, který na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) vyučuje psychologii.
Studenti a vědci z FSV UK vytvořili k výzkumnému projektu webovou stránku, která uvádí základní pravidla, jak obsah označovat. Influenceři by měli sponzorovaný obsah označit v souladu s pravidly sociální sítě, ale nepoužívat zmíněná anglická označení #ad nebo #sponsored. Místo toho by měli sponzoring uvést raději česky přímo v textu příspěvku.
Influenceři by se také měli řídit zákonem o regulaci reklamy, který výrazně omezuje reklamu cílenou na děti, alkohol, hazard nebo zbraně. Reklama na internetu často zahrnuje produkty, jejichž propagace by byla jinde sankcionována (alkoholické a sladké nápoje nebo plastické operace).