Obyčejné hodiny českého jazyka či třeba vlastivědy, jak je znají jejich rodiče, už čtvrťáci ze základní školy v Pražské ulici v Mělníce nikdy nezažijí. Jejich škola patří k několika desítkám těch, které už ode dneška začnou "naostro" učit podle nových pravidel. Učitelé tu už dokázali sepsat vlastní vzdělávací program, který má ve všech školách do dvou let nahradit nynější ministerské osnovy.
Právě v češtině, vlastivědě, ale třeba zároveň i ve výtvarné výchově, se bude mimo jiné řešit téma s názvem "Slyším tě, ale neumím tě poslouchat". Za větou se skrývá úplně nový předmět Osobnostní a sociální výchova.
Některé školy mají vlastní osnovy
O tom co, kdy a jak budou své žáky učit, tu už rozhodují zdejší učitelé. Biflování odzvonilo, děti se budou hlavně učit s novými informacemi pracovat. "Přípravu vlastního vzdělávacího programu tu velmi dobře zvládli," vysvětlila MF DNES ministryně školství Petra Buzková, proč právě do této školy dnes přijíždí zahájit nový školní rok.
Naprostá většina škol zatím se svou "proměnou" vyčkává a své vlastní školní "osnovy" teprve sepisuje. Změna, kterou v lednu přinesl nový školský zákon, bude totiž povinná pro všechny školy až za dva roky.
"Ještě na tom pracujeme, takže to spustíme nejdříve příští školní rok. Je ale vidět, že učitele, kteří tak dostali šanci promluvit do náplně výuky, ta práce baví," říká ředitelka základní školy s rozšířenou výukou jazyků v Teplicích Eva Láznická.
Sama přitom plánuje, že právě její škola by mohla do budoucna využít další novinku: možnost vyučovat kterýkoli předmět (s výjimkou českého jazyka a českých reálií) v cizím jazyce. "Jsme jazyková škola, takže je to určitě pro nás cesta," vysvětluje Láznická.
Šesťákům přibude jedna hodina
Letos tedy její školáky zatím čeká jen jedna větší změna: žákům šestých ročníků (jako všude jinde) přibude jedna vyučovací hodina týdně. Rozhodlo o tom ministerstvo školství, které chce, aby děti na základních školách měly zhruba stejný počet vyučovacích hodin jako jejich vrstevníci na víceletých gymnáziích a tím se jim vyrovnaly i ve vědomostech.
Jakému předmětu se budou děti v hodině navíc věnovat, je na ředitelích škol. "Myslím, že by bylo prozíravé tu hodinu věnovat výuce jazyků," radí jim Buzková.
Ředitelka Láznická se to tak chystá ve své škole udělat. Její kolegyně Jana Niznerová ze základní školy v brněnské Sirotkově ulici chce, aby se její svěřenci zmíněnou hodinu týdně učili gramaticky správně mluvit a vystupovat. "Bude to taková hodina českého jazyka, kterých je málo," plánuje Niznerová.
Přichází slovní hodnocení
"Premiéra" letos čeká i děti, které budou z pátých, sedmých či devátých tříd odcházet na střední školy. Ze školy si totiž letos jako první odnesou vedle vysvědčení také slovní výstupní hodnocení. To by jim mělo pomoci při přijímačkách, protože více než známky zohlední vše, v čem je dítě dobré.
A ještě jedna změna dneškem nastává: rodiče dětí, které navštěvují málotřídky, už nemusí mít obavy z rušení škol. Odpovědnost za to, zda zůstanou malé školy zachované, i když mají málo dětí, dneškem přechází z ministerstva výhradně na obce. "Díky tomu u nás už letos neskončí ani jediná škola. Všech 63 málotřídek zůstane," říká vedoucí školského odboru kraje Vysočina Zdeněk Ludvík.