NA CO NAPŘÍKLAD PŮJDOU PENÍZE | |
Projekt |
Částka pro roky |
Koordinační centrum | 4,5 |
Výuka učitelů k informační gramotnosti | 1250 |
Vybudování vzdělávacích center + lektoři | 100 |
Připojení k internetu a vybavení multimediálními počítači | 4300 |
Multimediální výukové programy | 105 |
Zavádění informačních technologií do výuky | 360 |
Dovybavení škol a knihoven odbornou literaturou, digitálními zdroji apod. | 325 |
Pramen: ministerstvo školství |
"Vláda schválila jak jednotlivé projekty, tak termíny jejich plnění. Pak také ty, kteří za to budou odpovídat, a ještě peníze, které budou potřeba," prohlásil Eduard Zeman.
Ministr se nakonec rozhodl předložit koncepci státní informační politiky ve vzdělávání samostatně, aniž čekal na další resorty. Původní záměr vlády byl ovšem takový, že ministerstva sladí své záměry do jediné společné koncepce informační politiky, která bude řešit situaci jak ve školství, tak třeba v internetovém obchodování či v ochraně osobních dat. To se ovšem odborníkům z jednotlivých resortů ještě nepovedlo, a tak tento dokument - už s půlročním zpožděním - zatím není úplně dopracován.
Lépe je kopat sám za sebe
"To samozřejmě neznamená, že by naše koncepce nebyla součástí státní informační politiky. Jen je to dostatečně samostatná součást, aby mohla být schválena zvlášť," prohlásil ministr. Pak přiznal: "Nepochybně je pro nás výhodné dostat peníze zvlášť. V opačném případě by se také mohlo stát, že by se ten společný balík rozebral a na školství by nezbylo dost."
V příštím roce by měl projekt spolykat ze státního rozpočtu zhruba dvě miliardy korun - z toho 1,3 miliardy připadne na nákup multimediálních počítačů a na připojování regionálních škol na internet. Do konce roku 2001 by tak mělo být připojeno pevnou linkou s kapacitou alespoň 64 kilobajtů za sekundu jedenaosmdesát procent základních škol (dnes je to stěží čtyřicet procent a jsou i takové, kde nemají ani jeden počítač), všechna gymnázia a více než devadesát procent ostatních druhů středních škol.
Zatím je ovšem naděje, že část peněz nebude muset hradit státní rozpočet: ministerstvo jedná se soukromníky, kteří by se mohli na projektech podílet. Podle informací z úřadu však zatím nebyla uzavřena žádná smlouva.
Konkrétní není ani dohoda se společností Český mobil, která se v rámci své vítězné nabídky na provozování třetí mobilní sítě zavázala připojit školy a knihovny do konce roku 2002 zdarma na internet. "Jednáme s nimi, ale ještě nic není hotové," potvrdila mluvčí a poradkyně ministra Zemana Vladimíra Al Malikiová.
Kdo umí s počítači, nedělá ve školství
Nákup techniky však není to nejdůležitější, upozorňují jak odborníci, tak učitelé. "Důležitější je mít na to lidi, kteří problematice rozumějí. Jenže: kdo to s počítači umí, už dávno nepracuje ve školství, ale někde, kde ho lépe zaplatí," upozornila před časem ředitelka pražské Základní školy Na Balabence Božena Žižková.
S tím projekt počítá: ve škole či pro více škol současně by měl fungovat koordinátor pro informační technologie, který bude coby vysoce specializovaný pracovník brát také větší peníze, než jaké nabízejí platové tabulky.
"Pro řadové učitele pak hodláme vytvořit síť školicích center. A v dalších letech jim nabídneme takové vzdělávací kursy, aby byli schopni tvůrčím způsobem zapojit výpočetní techniku do běžné výuky," uvedl ředitel odboru strategie a informatiky ministerstva školství Radim Ryška.
Tento odbor vznikl na ministerstvu teprve začátkem letošního března a jeho hlavním úkolem je připravit podmínky pro záměry schválené koncepce. "Všichni si uvědomujeme, že celý problém není v tom, aby bylo dost počítačů, ale aby učitelé měli chuť tyto počítače využívat. A aby se smířili s myšlenkou, že žáci budou často do hodin lépe připraveni než učitel," podotkl Ryška.
Už v příštím roce by proškolením mělo projít až sedm tisíc pedagogů, což si vyžádá zhruba sto milionů korun.
Skluz za Evropou: zatím zhruba rok
Kolem čtyř a půl milionu korun pohltí vybudování koordinačního centra. Toto centrum, které vznikne nejspíše při ministerstvu školství, má shromažďovat informace, metodicky vést školy a například taky koordinovat spolupráci na vzdělávacích projektech se zahraničím. "V určitých věcech budeme zhruba o rok pomalejší než nejvyspělejší země, ale v celkových parametrech sledujeme tempo, které si předsevzala Evropská unie," řekl ministr Zeman v narážce na lisabonskou dohodu zemí unie z konce letošního března. Podle ní by měly být připojeny na internet všechny školy do roku 2001 a učitelé by měli s touto technikou umět pracovat nejpozději do konce roku 2002.