"Školy budou samostatnější," řekla ministryně školství Petra Buzková.
Například dosud bylo spíš za trest, pokud se rodičům podařilo přivést na svět mimořádně inteligentní dítě. Školy totiž stále přejí průměrným. Talentované děti se ve třídách s vrstevníky nudí. A svými reakcemi učitele provokují. I to se má změnit, protože ministerstvo školství spustí v září nový experiment. Ten nadaným dětem, kterých jsou podle odhadů u nás na dvě procenta, umožní studovat podle individuálního plánu.
"Mimořádně nadané děti vynikají většinou v určité oblasti. Mohou tedy jen zřídka využít možnosti přeskočit celou třídu. Chceme jim umožnit studovat v předstihu jen určité předměty," řekl ředitel odboru všeobecného vzdělávání ministerstva školství Karel Tomek. Tak třeba nadaný matematik bude žákem osmé třídy. Zároveň získá možnost studovat svoji disciplínu i na univerzitě.
"Konečně se děje alespoň něco, byť tomu chybí to nejpodstatnější, tedy příprava učitelů a psychologů," komentuje záměr ministerstva předsedkyně Společnosti pro talent a nadání Eva Vondráková.
Rozhovor s ministryní školství Petrou Buzkovou |
Školy se promění, tvrdí ministerstvo už delší čas. Na příslušný zákon, který by to měl umožnit, se však stále čeká. "Z naší strany je dokončen. V těchto dnech ho čeká připomínkové řízení. Pak ho předložím vládě i parlamentu," slibuje ministryně školství Petra Buzková. Chystáte řadu výrazných změn. Kromě jiných i experiment, který by měl zvlášť nadaným dětem umožnit rozvíjet jejich schopnosti. Jak to bude vypadat? Od září školákům na druhém stupni základních škol přibudou dvě hodiny výuky týdně navíc. Přinese to také automatické zkvalitnění výuky? V čem tkví přínos dalších změn, rušení osnov, zavedení nových předmětů? Jak by podle vás měla vypadat základní škola, řekněme za deset let? |
Je to science fiction?
Zatím to trochu připomíná science fiction. Pokud se ministerstvu školství podaří prosadit navrhovanou reformu, otřese se vzdělávací systém v základech.
Školy si totiž budou muset zvyknout na úplně nový styl učení: takový, který bude vyhovovat individuálním potřebám jednotlivých dětí.
Od září více hodin
První viditelné kroky reformy zaznamenají školáci už v září: dětem na druhém stupni základních škol přibudou dvě hodiny výuky týdně. O jejich náplni rozhodnou ředitelé. Ti už chystají úplně nové předměty.
"Je spousta témat, na něž není v rámci nynějších osnov prostor. Třeba etická výchova, a hlavně komunikace. Pro děti jsou tyto znalosti mnohem potřebnější než nějaké podrobnosti o členovcích. Ty si mohou kdykoli najít na internetu," podotkl předseda Asociace základního školství Karel Bárta.
Snazší by to měly mít i mimořádně nadané děti. Připraven je pro ně ministerský experiment - individuální vzdělávací program. Předmět, v němž vynikají, budou moci studovat podle vlastního individuálního plánu. A své vrstevníky tak předstihnou třeba o pár let.
Školy nepřejí zvláštnostem
Snaha ministerstva je čitelná: nynější školský systém vyhovuje jen dětem průměrným. Nadané i ty opožděné jsou z běžného školství systematicky vyčleňovány. Na jedné straně do víceletých gymnázií, na straně druhé do zvláštních škol.
V budoucnu by to mělo být naopak: základní škola bude muset dokázat vyhovět potřebám všech dětí. "K integraci směřují školské systémy v celé Evropě. Jít opačným směrem nelze," podotýká ministryně školství Petra Buzková.
Tím změny zdaleka nekončí. Připravovaný nový zákon převrátí školy naruby. Současné předměty nahradí víceoborové okruhy.
Místo fyziky či chemie budou děti zkoumat člověka a přírodu nebo člověka a svět. Konec nastane i nenáviděnému biflování. Škola už nebude po dětech vyžadovat encyklopedické znalosti, ale schopnost informace nalézt a použít.
Celé to má jeden háček: nejprve se vše musí naučit sami učitelé. A pedagogické fakulty zatím nové přístupy k výuce dětí spíše ignorují. "Absolventi většiny pedagogických škol jsou nadupaní ve svých oborech. O metodice vyučování a přístupu k výjimečným dětem vědí minimum," podotýká Bárta.