Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Školení řidičů tramvají: desítky hodin učení a pravidelné zkoušky

  17:23aktualizováno  17:23
Hodiny učení se teorii i praxi a zkoušky před několikačlennou komisí - i to obnáší práce řidiče pražské tramvaje. Podle řidiče Pavla, který v kabině tramvaje jezdí už skoro dvě desítky let, to sice není tak náročné jako maturita, ale člověk musí být pořád ve střehu.

"Člověku ta práce ani po těch letech neupadne úplně do rutiny, protože kvůli různým výlukám a objížďkám musí být pořád ve střehu, abych někde neodbočil. To se mi naštěstí ještě nestalo," svěřil se iDNES.cz Pavel, který si nepřál zveřejnit své příjmení. S tramvají jezdí už osmnáct let a právě teď se zaučuje i na nových typech, ve kterých zatím nejezdil.

Vyzkoušel si i řízení tramvaje, které Pražané neřeknou jinak než Porsche. "Kabina samozřejmě mnohem modernější než ve starých tramvajích, ale zase se toho člověk musí víc naučit, protože tam je spousta knoflíků a kontrolek," srovnal nové a staré tramvaje řidič Pavel.

Tramvajákem kvůli pravidelnému příjmu

Žádná věda jako maturita to prý ale není, dodává muž s úsměvem. Řidiči tramvají se musí několikrát za rok nabiflovat, protože absolvují několikahodinová školení a přezkoušení.

"Do kurzů se k nám hlásí hlavně lidé, kteří hledají stálý příjem. Ale nechybí samozřejmě ani ti, kteří si třeba chtěli řízení tramvaje vyzkoušet už jako malí kluci," doplňuje Vladimír Pušman, který výcvik řidičů tramvají vede.

Po pražských tramvajových kolejích se prohánějí přibližně tři čtvrtiny těch, kteří se do kurzu přihlásí. "Často to není ani tak kvůli tomu, že by neprošli zkouškami, ale spíš proto, že najednou zjistí, že se jejich představy dost liší od reality," míní Pušman.

Řidiči musí mít podle Pušmana najeto minimálně padesát hodin s instruktorem, než vůbec mohou vyjet do ostrého provozu. A i tam je dalších padesát hodin hlídá buď instruktor, nebo zkušený řidič s letitou praxí, který jim kouká přes rameno. Teprve potom jsou noví tramvajáci svými pány.

Řidiči pražských tramvají

K 21. červenci 2010 zaměstnával Dopravní podnik hlavního města Prahy celkem 1338 řidičů tramvají. Mužů je v kabinách tramvají 1137, žen 201. Ve vozovém parku dopravního podniku je v tuto chvíli 969 tramvajových souprav, 60 z nich jsou nové moderní tramvaje 14T známé jako Porsche. Dopravní podnik také testuje novou nízkopodlažní tramvaj, její prototyp už krouží pražskými ulicemi ve zkušebním provozu.

Zdroj: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Autor:



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Hasiči ukončili prohledávání sutin v nestabilní budově v centru Prahy

Při záchraně hasiči používají sací bagr na sutiny. Budova je podle statiků...

V Praze 1 poblíž Národní třídy se v úterý před polednem propadla klenba stropu opravovaného domu a trosky zavalily...

Chlapec z vláčku předčasně vystoupil, popisuje tragédii majitel Šiklandu

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Chlapec, který v sobotu zemřel v zábavním areálu Šiklův mlýn pod koly turistického vláčku, z něj podle majitele parku...



J&J musí zaplatit 4,7 miliardy dolarů ženám s rakovinou vaječníků

Výrobek Johnson & Johnson (ilustrační snímek)

Pokutu a odškodné v celkové výši 4,69 miliardy dolarů (přes 104 miliard korun) musí zaplatit americká společnost...

Chtěl jsem, aby vyhrál, přiznal Putin na summitu s Trumpem a dal mu míč

Americký prezident Donald Trump a jeho ruský protějšek Vladimir Putin na...

Za špatné vztahy USA a Ruska mohou obě země, prohlásil Donald Trump na závěr setkání s Vladimirem Putinem. Ten mu na...

Místopředseda ČSSD Foldyna kritizuje Bosáka za komentář o Rusku

Místopředseda ČSSD Jaroslav Foldyna přichhází na jednání vedení strany o tom,...

Do sportovního komentátora České televize Jaromíra Bosáka se pustil kvůli jeho větě ve finále fotbalového šampionátu v...



Další z rubriky

„Rakovinné“ léky na srdce? Víc škodlivin sníme v uzeném mase, říká chemik

Léky, ilustrace

Řada léků na srdce a vysoký tlak obsahující účinnou látku valsartan mizí z trhu. Jak už informoval iDNES.cz, nejspíš...

S teplem roste množství ozonu, který se drží při zemi a ničí lidem zdraví

Historický heliograf na střeše Klementina, kterým se měřila délka slunečního...

Se stoupajícími teplotami se zvyšují i koncentrace škodlivého přízemního ozonu, který mimo jiné zhoršuje dýchání a...

Houby nerostly, zato se v muničáku válely samopaly, řekl zloděj z Vrbětic

Kolem ohnisek výbuchů v muničním skladu ve Vrběticích je stanoven téměř...

Mělo to být nejstřeženější místo v Česku. Stát za ostrahu areálu ve Vrběticích, kde explodovaly dva muniční sklady, už...



Najdete na iDNES.cz