"Učení", jak chodit do školy, musí děti především bavit. Vedle různých výukových DVD o bezpečnosti na silnicích tak jednoznačně kralují dopravní hřiště. "Máme plno od rána do večera," tvrdí například Hana Dlabalová z hřiště v areálu policejního muzea v Praze.
Děti se zde učí jednak poznávat dopravní značky, jednak pod dohledem odborníků také jezdí po zmenšených křižovatkách na kole nebo se učí rozeznávat signály na semaforech.
"Můj táta taxikář taky jezdí na oranžovou"
"Na chování dětí je krásně vidět, jak jezdí jejich rodiče. Takže tu někdy zaslechneme i výroky jako 'uhni blbečku, teď jedu já' nebo sdělení, že tatínek taxikář vždycky jezdí na oranžovou a ne na zelenou," vypráví Dlabalová.
Dopravních hřišť je v celém Česku asi 150. To u pražského policejního muzea kdysi mívalo i elektrická autíčka, kvůli jejich poruchovosti je však před několika lety vyřadili z provozu. Nyní jsou hlavním trhákem kola, která zde i zdarma půjčují.
Hřiště také pořádá divadelní představení s dopravní tematikou. V rámci jedné hry tak starší školáci například sledují hlavního hrdinu v nemocnici po havárií na kole a vyšetřování policie, která nakonec zjistí, že nehodu způsobil právě on.
Pro mladší je zase připraveno pásmo Pohádkový semafor. Všechny akce jsou přitom pro školy a družiny zdarma. Veřejnost zaplatí jen deset korun.
Policisté budou u škol
Jen za první polovinu letošního roku při dopravních nehodách zemřelo čtrnáct dětí, z toho šest chodců. Ročně pak na českých silnicích zahyne průměrně dvacet dětí.
Alespoň v prvních dnech školního roku budou na bezpečí malých školáků dohlížet stovky policistů a městských strážníků. Ti ale brzy z přechodů zmizí a bude jen na dětech, jak se s hustým městským provozem vypořádají.
Jak přežít na nebezpečných českých silnicích, se děti učí v rámci dopravní výchovy řadu let. Podle osnov přitom nejde o samostatný předmět, ministerstvo školství stanovuje pouze obecné mantinely a záleží na každé škole, jak pravidla bezpečnosti zakomponuje do svého programu.
"U nás je rovina a téměř padesát procent dětí jezdí do školy na kole. Proto samozřejmě výuku směrujeme na bezpečné chování na kole," popisuje výhody volného systému ředitelka Základní školy v Terezíně Hana Bažantová.
Její škola zařadila dopravní výchovu do prvouky, ale mohla ji také rozložit do více předmětů nebo vytvořit speciální program. Podle Bažantové se však celková úroveň dopravní výuky zlepšila.
"Na trhu existuje velká nabídka DVD nebo počítačových her. Děti především lákají ty, ve kterých můžou soutěžit," říká učitelka.
. Co mají děti umět1. třída zdroj: BESIP |