Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Škola v Karviné se snaží zbavit nálepky romská, chce být místem pro všechny

  1:16aktualizováno  1:16
Základní škola Slovenská na periferii Karviné se chce zbavit pověsti "romská základka", snaží se tak zastavit odliv žáků. Na pomoc si proto vzala odborníky na inkluzivní vzdělávání. Společně chtějí docílit toho, aby se romské, ale i handicapované či jinak znevýhodněné děti učily pohromadě s těmi ostatními "průměrnými".
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

"Věděli jsme, že potřebujeme řešit několik věcí. Máme tady například děti, zejména romská, z nepodnětného prostředí, a u nich jsme potřebovali, aby si zlepšily prospěch," uvedla zástupkyně Jana Čechovská jeden z důvodů, proč se rozhodli spolupracovat s Centrem podpory inkluzivního vzdělávání.

Stejně jako na jiných školách se i tady potýkají s nekázní a agresivitou. Na školu také chodí děti s poruchami učení.

Škola, která se nachází v karvinské kolonii Vagonka, v poslední době řeší i odliv žáků. "Jako důvod rodiče často uvádějí, že k nám chodí romské děti," řekla Čechovská s tím, že z 236 dětí k nim chodí třicet romských.

Co je inkluze

Cílem inkluzivního vzdělávání je, aby různě znevýhodněné děti zůstávaly v hlavním vzdělávacím proudu. Tedy aby chodily do základních a nikoli do speciálních (bývalých zvláštních) škol. Nosnou myšlenkou inkluze je snaha poskytnout všem dětem odpovídající a nejlepší možnou úroveň vzdělání bez ohledu na jejich specifické potřeby. V jedné třídě se tak společně učí děti s poruchami učení, ze sociálně vyloučených lokalit či se zdravotním handicapem.

S tím vším má škole pomoci tým šesti lidi z Centra podpory inkluzivního vzdělávání. "Jsme schopni zajistit školení pro učitele, nabízíme různé alternativní formy výuky, naše terénní pracovnice může navštěvovat rodiny problémových dětí, seženeme i různé učební pomůcky pro děti s poruchami učení," vyjmenovává nabídku služeb šéf karvinské pobočky centra Jiří Byčkov.

Centrum už škole pomohlo s doučováním. Učitelům zase nabízí workshopy. Škola si také v rámci spolupráce s centrem vytipovala tři třídy, v nichž zjišťovala, jaká je mezi dětmi atmosféra.

Výsledky nejsou vůbec katastrofické. Pracovnice centra se do tříd několikrát zašly podívat a dětem zároveň rozdaly dotazníky. Z šetření vyplývá, že ve třídách není nikdo, kdo by usiloval o moc, kdo by se snažil být třídním vůdcem. Vztahy mezi žáky jsou dobré, mezi sebou se hodnotí pozitivně.

"V jedné třídě je žák s velkými výkyvy, který je postaven mimo dění ve třídě, pokusíme se mu pomoci, aby se začlenil," uvedl Byčkov jednu z věcí, kterou se budou se školou v dohledné době snažit vyřešit.

Učitel by měl být i sociální pracovník

Karvinská pobočka centra spolupracuje v této chvíli s osmi školami, s dalšími o spolupráci jedná. Na starosti mají oblast zahrnující Karvinou, Český Těšín, Bohumín, Ostravu či Havířov. Další centra se nacházejí v Praze, Mostě či Plzni (více viz box na konci článku).

Ze zkušenosti pracovníků centra vyplývá, že školy řeší především sílící nekázeň a agresivitu žáků. "Někteří ředitelé si posteskli, že když mají ve třídě dvě nebo tři romské děti, tak ti se majoritě podřídí. Jakmile jich je pět a víc, tak to tu třídu rozloží," popsal Byčkov, co zaznamenal při práci v terénu.

To potvrzuje i Čechovská. "Agresivita u dětí je čím dál tím větší, nekázeň také, děti jsou daleko průbojnější než kdysi. I učitelé se potřebují neustále vzdělávat a vítám každou možnost, která je nám nabídnuta a která školu výrazně finančně nezatíží."

Zaměření na pomoc dětem, ale i učitelům je podle školy velké plus. "Pedagogicko-psychologická poradna v Karviné je vytížená a zaměřuje se především na pomoc dětem. Je ale potřeba myslet i na učitele," zdůrazňuje Čechovská.

Trend inkluzivní vzdělávání podle Byčkova požaduje, aby byl každý učitel i sociální pracovník. "Právě pedagogové jsou cílovou skupinou projektu, protože v interakci s problémovými a obtížně vzdělavatelnými žáky často zůstávají osamoceni a bez pomoci," uzavírá Byčkov.

ministerstvo podporuje inkluzi

Projekt ministerstva školství byl spuštěn 1. července 2009. Potrvá tři roky. Ve vybraných lokalitách (Praha, Plzeň, České Budějovice, Hradec Králové, Most, Brno, Olomouc, Opava a Karviná) byla zřízena Centra podpory inkluzivního vzdělávání.

Týmy lidí v centrech jsou složeny z koordinátora, sociální pracovnice, pedagoga-didaktika, speciálního pedagoga, kulturního antropologa, školního psychologa a projektového manažera. Tým se snaží pomáhat škole s konkrétními problémy, které aktuálně řeší.

Centrum nabízí například:
- zajištění pomůcek pro potřeby inkluzivního vzdělávání
- školení pedagogů
- přímá práce s dětmi/se třídou - alternativní formy výuky
- pomoc terénní sociální pracovnice, která navštěvuje rodiny problémových dětí




Hlavní zprávy

Nejčtenější

Hasiči ukončili prohledávání sutin v nestabilní budově v centru Prahy

Při záchraně hasiči používají sací bagr na sutiny. Budova je podle statiků...

V Praze 1 poblíž Národní třídy se v úterý před polednem propadla klenba stropu opravovaného domu a trosky zavalily...

Chlapec z vláčku předčasně vystoupil, popisuje tragédii majitel Šiklandu

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Chlapec, který v sobotu zemřel v zábavním areálu Šiklův mlýn pod koly turistického vláčku, z něj podle majitele parku...



Chtěl jsem, aby vyhrál, přiznal Putin na summitu s Trumpem a dal mu míč

Americký prezident Donald Trump a jeho ruský protějšek Vladimir Putin na...

Za špatné vztahy USA a Ruska mohou obě země, prohlásil Donald Trump na závěr setkání s Vladimirem Putinem. Ten mu na...

Místopředseda ČSSD Foldyna kritizuje Bosáka za komentář o Rusku

Místopředseda ČSSD Jaroslav Foldyna přichhází na jednání vedení strany o tom,...

Do sportovního komentátora České televize Jaromíra Bosáka se pustil kvůli jeho větě ve finále fotbalového šampionátu v...

Fotbalový šampionát narušila čtveřice aktivistů ze skupiny Pussy Riot

Finálový zápas Mistrovství světa ve fotbale narušila čtveřice výtržníků, která...

Finálový zápas mistrovství světa ve fotbale v moskevských Lužnikách musel být na chvíli přerušen, když na hřiště vběhli...



Další z rubriky

Spory o šlechtický majetek se vlečou dlouhá léta. A památky chátrají

Jarní úklid před začátkem sezony na zámku v Opočně.

Po listopadu 1989 podali potomci bývalé šlechty kolem dvou set žádostí o navrácení hradů, zámků, lesů a dalšího...

VIDEA TÝDNE: Tělo jako malířské plátno, meteotsunami a kojení na přehlídce

Dívka jako obrázek. Modelky, které se propůjčí místo malířského plátna, musí...

Baleáry, které zasáhlo meteotsunami a nahá lidská těla, která promění malíři bodypaintingu na umělecká díla. To jsou...

Podezřelý z tygřích jatek miloval zabíjení zvířat, lovil je po celém světě

Miloš Hrozínek (vlevo) s uloveným sobem na pobřeží Grónska v roce 2016

MF DNES zjistila podrobnosti o jednom ze zadržených v případů nelegálních obchodů s exotickými zvířaty. Pětatřicetiletý...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz