Kauza, která se týká především smluv na reklamu, se dotkla nejen plzeňské firmy, ale rovněž plzeňského hejtmana Josefa Bernarda (ČSSD). Podle zjištění redakce celníci při první razii v případu na konci loňského října navštívili kromě sídla Škody Transportation právě i jeho bydliště. Bernard řídil plzeňskou firmu v době, kdy podle podezření celníků údajně docházelo k daňovým podvodům.
MF DNES prohlídku u Bernarda potvrdil důvěryhodný zdroj obeznámený s vyšetřováním. Sám hejtman v reakci zaslané do vydavatelství Mafra zásah policie nebo celní správy popřel. „Tato informace je naprosto lživá, neboť Celní správa České republiky ani Policie České republiky v místě trvalého bydliště nikdy nezasahovala,“ napsal Josef Bernard.
Plzeňská Škoda patřila do loňského podzimu, kdy ji koupila společnost PPF miliardáře Petra Kellnera, několika akcionářům. Mimo jiné právě Bernardovi nebo uhlobaronům Marku Čmejlovi a Jiřímu Divišovi, kteří byli odsouzeni v kauze Mostecké uhelné společnosti ve Švýcarsku.
Svědectví bílého koně
Podle informací redakce se však současné vyšetřování Bernarda více nedotkne. Stejně jako dalších vysoce postavených manažerů Škody Transportation nebo někdejších majitelů.
Úředníci zmrazili miliardy za Škodu Transportation, šly na anonymní účty |
V bezpečnostní komunitě se již od loňského léta proslýchá, že dlouhodobým terčem celníků pod vedením někdejšího šéfa protimafiánského útvaru Roberta Šlachty je bývalý ředitel ČEZ Martin Roman. Právě jeho jméno bylo totiž v minulosti v souvislosti s plzeňskou společností mnohokrát zmiňováno. Ani on však mezi lidmi, o něž se vyšetřovatelé zajímají, není.
Celníci a kriminalisté místo toho dali dohromady skupinu lidí a několika desítek firem, o níž se domnívají, že v konečném důsledku může navést na další jména a další podezřelé obchody.
Mezi nimi je i bývalý automobilový závodník Antonín Charouz, u něhož udělali detektivové jihočeské kriminálky – která kauzu vyšetřuje společně s celníky – razii letos v březnu. Podle deníku Právo, který citoval příkaz k domovní prohlídce, se vyšetřovatelé zajímali mimo jiné o smlouvy, které měla Škoda a jí podřízené firmy na přelomu let 2013 a 2014 uzavřít se společností Bohemian Marketing & Promotion.
Ve Škodě Transportation zasahovali celníci kvůli podezření z daňových úniků |
Charouz se k případu nechtěl vyjadřovat. Právu dříve řekl, že firmu Bohemian Marketing & Promotion řídil až od roku 2016 a žádný smluvní vztah se Škodovkou neuzavíral.
Policii a celníky přivedlo na stopu údajných podvodů kolem plzeňské Škody svědectví muže, jenž byl podle svých slov jedním z takzvaných bílých koní. Působil prý v řetězci firem, který údajně sloužil ke krácení daní.
„Je něco jiného, když jde o listinné materiály, které můžete vysvětlovat různě, a něco jiného, když máte očitého svědka,“ uvedl zdroj MF DNES z bezpečnostní komunity.
O co jde v kauzách kolem Škoda TransportationCelní správa a policie provedly v případu již dvě velké razie – první na podzim loňského roku, druhou letos v březnu. První proběhla přímo v sídle Škody Transportation, druhá probíhala na desítkách míst po celé republice. ● Kauza se týká mimo jiné smluv na reklamu, kterou Škoda nebo její dceřiné firmy uzavřely před pěti lety. ● Celníci se však zajímají rovněž o dividendy, které si bývalí akcionáři firmy vypláceli v uplynulých letech. ● Rušno bylo také kolem prodeje společnosti vloni na jaře – část peněz, které za firmu zaplatila PPF Petra Kellnera, krátce zablokoval Finančně analytický úřad. |