Poslední říjnový den se špičky policie, celníků a finanční správy sešly na velké poradě daňové kobry – společného týmu policie, finanční správy a celníků. Takřka v tu samou chvíli tato spolupráce probíhala i přímo v terénu – v areálu plzeňské Škody Transportation, kam si celníci a kriminalisté přišli pro dokumenty k zakázce na reklamu z roku 2014.
Podle zdrojů redakce navedl detektivy na tuto konkrétní zakázku muž, který byl údajně jednatelem jedné z firem, jež se do obchodu zapojily. Na vyšetřovatele se podle všeho obrátil sám kvůli obavám o svoji bezpečnost.
Tým, který kauzu vede, však nezajímá přímo plzeňská firma. „Primárně jde o osoby, které společnost v té době ovládaly a ne o společnost jako takovou,“ řekl MF DNES zdroj blízký vyšetřování.
Kellnerova PPF zaplatila za Škodu Transportation 8,3 miliardy |
Plzeňská Škoda patřila do loňského podzimu, kdy ji získala společnost PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, několika akcionářům. Mezi nimi například současnému plzeňskému hejtmanovi Josefu Bernardovi nebo Marku Čmejlovi a Jiřímu Divišovi, kteří byli odsouzeni v kauze Mostecké uhelné společnosti ve Švýcarsku.
Kde zůstala NCOZ?
Současné vyšetřování kolem Škody Transportation vede tým složený z celníků a jihočeské kriminální policie. Z Vrchního státního zastupitelství v Praze na vyšetřování dohlíží Petra Ullrichová.
Jde tak o další velký případ, který nemá na starosti specializovaná Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ), ale krajská policie. Už dlouho se přitom vede debata o tom, že krajské odbory hospodářské kriminality jsou extrémně přetížené. Na jednoho detektiva připadá mnohdy více než deset spisů, zatímco NCOZ si případy vybírá.
Ve Škodě Transportation zasahovali celníci kvůli podezření z daňových úniků |
Pravda však je, že elitní útvar (byť ještě pod značkou protikorupční policie) již jednou zakázky Škody Transportation zkoumal. A výsledkem bylo odložení kauzy.
Depo a šéf soukromníků
Tehdy šlo o případ kolem stavby moderního depa s opravnou pro autobusy a trolejbusy přímo v plzeňském areálu Škody Transportation. Ze zakázky tehdy podle úřadů „odplulo“ přes sto šedesát milionů korun. Nikdo však nebyl obviněn a vyšetřování šlo doztracena.
Současný hejtman Bernard, který tehdy firmu vedl, odmítl, že by ze zakázky zmizely peníze. „Nikdy bych se já ani nikdo z této firmy nesnížil k tomu, aby peníze na něco určené byly použity k něčemu jinému,“ řekl tehdy.
Zdánlivě nesouvisející
V případu se nicméně objevilo jméno bývalého šéfa Strany soukromníků Rostislava Senjuka. Právě tento muž spojil dva zdánlivě nesouvisející případy – zmíněnou stavbu depa a stavbu meziskladu pro Jadernou elektrárnu Temelín, kterou detektivové prověřovali kvůli podezření, že byla předražená.
Senjuk ovládal firmu, která podle závěru vyšetřování údajně peníze ze zakázky vyvedla. A řídil i kyperskou společnost, jejíž dceřiná firma stavěla mezisklad na jihu Čech.
Případy kolem ČEZ a plzeňské Škody tak mohou být propojené minimálně přes některé jejich postavy. A právě kauzu „mezisklad“ řešili jihočeští kriminalisté a zmíněná návladní Ullrichová, kteří nyní zkoumají zakázky kolem Škodovky.
Obchod roku: z Kypru pod křídla PPFO prodeji Škody Transportation se spekulovalo delší dobu. Mezi zájemci o tradiční strojírenskou firmu byla například čínská společnost CEIL, která chtěla Škodu využít k expanzi do Evropy, nebo miliardář Daniel Křetínský. Právě on svedl o Škodu byznysový souboj se skupinou PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Ta byla nakonec úspěšnější a podnik loni na podzim koupila. PPF zaplatila celkem 8,3 miliardy korun. Čínský CEIL údajně nabízel řádově vyšší částku. |