Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Skleněné peklo? Ne, muselo to být horší

  3:04aktualizováno  3:04
Požár se neplížil z místnosti do místnosti, ale během setiny vteřiny zachvátil několik pater luxusních kanceláří. Tady nebyla šance. Blížila se devátá ranní, většina lidí měla v Severní věži 110patrových Dvojčat obchodního centra za sebou teprve chvilku práce. Byl slunný den a z prosklených kouřových stěn byl zajisté nádherný výhled na část New Yorku.

Přesně v 8 hodin 48 minut místního času přišel náraz. Letadlo plné paliva se zarylo do nitra skeletu a explodovalo. V několika zasažených patrech si stovky lidí nestačily ani uvědomit, co se stalo, a ve vteřině doslova zmizely z povrchu zemského - vypařily se.

Další stovky začaly zoufale kličkovat před mohutnými plameny, z nichž nebylo úniku. Nešťastníci chycení do pasti vyskakovali z oken na jistou smrt. Prakticky žádnou šanci neměli na přežití ti, kteří pracovali od osmdesátého patra výše, tedy v oblasti, která se ocitla v jednom ohni.

Počítačový analytik Boris Ozersky se řítil ze 70. patra po schodišti dolů s jednou starší ženou. Najednou je tlaková vlna odhodila a žena zmizela. "Pokoušel jsem se ji najít, ale marně," řekl. O desítky pater níže na druhé straně budovy lidé sice registrovali nějaký otřes, ale asi by dál ťukali do počítačů, kdyby je místní rozhlas nevyzval, aby opustili pracoviště.

Mnoho z nich na výzvu odešlo, někteří se však vrátili po dalším mylném hlášení, že budovy jsou bezpečné a lidé se mohou vrátit. Bezpečné však nebyly, ačkoli se tomu divili i ti, kdo je pomáhali stavět. "Je neuvěřitelné, že se budovy zřítily," tvrdil po katastrofě jeden z architektů Aaron Swirsky z Izraele.

Budovy byly konstruovány jako silné trubice, měly velmi silný vnější plášť a při bezpečnostních výpočtech se počítalo s nárazem zvenčí. Měly vydržet, i když byl plášť porušen. "Aspoň na začátku mohla být v pořádku i patra nad místem, v němž letadla do budov vlétla," dodal Swirsky. Nic však v pořádku nebylo.

Konstruktéři nepočítali s takovým druhem havárie. Navíc každé patro bylo projektováno jako hermeticky uzavřená jednotka. "Takovou budovu evakuovat je zlý sen. Představte si, že jste ve stém patře a nemůžete použít výtah. Každé poschodí bylo jednotlivě zabezpečeno, ale při zhroucení je tato teorie špatná," řekl.

Navíc prý nebyly ani automatické vodní hasicí přístroje, protože v případě požáru mělo být hořící patro neprodyšně odděleno. Počítalo se, že až pomine nebezpečí, lidé budou evakuováni. Ti v patrech nad letadlem se tak ocitli v pasti, z níž nebylo úniku. Výtahy byly zablokovány. Budovy neměly únikové cesty pro případ katastrofy.

DÁLE ČTĚTE

VŠECHNY SOUVISEJÍCI ČLÁNKY

úterní on-line reportáž

středeční on-line reportáž

AKTUÁLNÍ ON-LINE REPORTÁŽ

Ze začátku záchranáři doufali, že se mrakodrapy podaří uhasit. Do nitra budov vyběhly stovky hasičů. Totální narušení skeletu nárazem a vahou letadla a obrovský žár nedaly žádnou šanci. Mrakodrapy se nakonec doslova rozsypaly a sesuly jako harmoniky. Severní věž o něco pomaleji než Jižní věž, 1 hodinu a 40 minut po nárazu letadla. O newyorských hasičích čtěte ZDE.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Další z rubriky

Americké superstroje Raptor zaútočily na drogové laboratoře Talibanu

Letoun F-22 Raptor doplňuje palivo během americké operace ke zničení drogových...

Spojené státy podnikly sérii leteckých úderů v Afghánistánu, při kterých bylo na jihu země zničeno sedm laboratoří na...

Od chování krav k džihádu. V Sahelu se rodí nová odnož Islámského státu

Ilustrační snímek

V afrických státech Niger a Mali vzniká nové podhoubí Islámského státu. K džihádistům se často přidávají mladí lidé,...

Za rok 1968 byste měli být vděční, zabránili jsme puči, píší v Rusku

Snímek ze srpna 1968 v Liberci, který obletěl celý svět.

Československo by mělo být Sovětskému svazu vděčno za rok 1968, zdůraznil web ruské armádní televize Zvezda, kterou...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.