Na rozdíl od jiných regionů jsou zatím speciální autobusy, takzvané skibusy, ve Zlínském kraji vzácností. Pokud nemají vlastní auto, jsou tak lyžaři odkázáni na hromadnou dopravu.
Pro představu: pokud žijete například v Uherském Hradišti a chcete se odsud v sobotu dostat do Lopeníku, největšího lyžařského centra regionu, strávíte víc času na cestách než na sjezdovce.
Něco málo přes čtyřicet kilometrů "zdoláte" za dvě a půl hodiny. Budete při tom přestupovat a v Uherském Brodě si na další spoj počkáte téměř dvě hodiny. Nepřijedete navíc až ke sjezdovkám, k těm to budete pořád mít přibližně tři kilometry.
"Je to šílené, něco takového odmítám podstoupit. Jenže auto nemám, a tak každý týden obvolávám známé, jestli náhodou nebudou mít jedno místo volné. Kdyby jezdil skibus, takové problémy bych neměl," konstatuje Radek Jašík z Uherského Hradiště.
Podobné trable zažívají také lyžaři, pokud se chtějí dostat na kvalitní sjezdovky ve Velkých Karlovicích. Většina provozovatelů tamních areálů se spoléhá na to, že i bez skibusů se lyžaři na jejich svahy dostanou. Jediným dopravním spojením tak zůstává skibus kroměřížské ČSAD, který zajišťuje majitel nového areálu Razula zlínská firma HP Tronic. "Skibus jezdí vždy o víkendech, během jarních prázdnin na začátku února bude jezdit i ve všední dny," uvedl tiskový mluvčí areálu Bohuslav Komín.
Skibus vyjíždí vždy ráno v sedm hodin z autobusového nádraží v Kroměříži a zastavuje na deseti místech. "O vánočních svátcích bylo v autobuse vždycky několik míst volných, ale například poslední dva víkendové dny byl zcela zaplněný," podotkl Komín.
Skibus zajíždí také na hřeben Soláně, pokud však lyžaři vystoupí tam, ztrácejí nárok na slevu. Tu areál Razula nabízí všem, kteří si koupí permanentku právě na tuto sjezdovku. "Z ceny permanentky jim slevíme sto korun," konstatoval Bohuslav Komín.
I bez pravidelného spojení bývá sice většinou na sjezdovkách v okolí Velkých Karlovic a také nad Lopeníkem plno.
Majitelé tamních rekreačních zařízení se ale shodují: skibus by pomohl všem. "Scény, kdy někdo u sjezdovky žadoní o odvoz, jsou tady poměrně časté. Spojení je hlavně o víkendech špatné. Pomohlo by i to, kdyby odsud někdo pravidelně jezdil aspoň do Uherského Brodu," konstatuje správce chaty Lopata Adolf Pilař. Uherskohradišťská společnost ČSAD zatím podle dostupných informací nic takového neplánuje.
Skibusy ale nejčastěji provozují majitelé lyžařských areálů. Příklad lyžařského střediska Velká Rača na Slovensku dokazuje, že se jim to vyplatí. Slováci ve spolupráci se svými českými obchodními partnery už víc než rok vypravují autobusy až ze sto šedesát kilometrů vzdáleného Uherského Hradiště, jezdí se i ze Zlína.
"Za rok jsme tak už na Raču a zpět přepravili víc než tisíc lidí z Uherskohradišťska a ze Zlínska," říká Jan Dudek z uherskohradišťské cestovní agentury J.D.Tour, který s majiteli areálu spolupracuje.
V ceně zájezdu je také celodenní permanentka na vleky, a pokud se v autobuse sejde méně než dvacet zájemců, majitelé slovenského areálu nevydělají ani korunu. Lidé lyžují na jejich náklady.
"Nestává se to, minimálně pětatřicet lyžařů odjelo skoro pokaždé. Každý zájezd na Raču, který jsme začali nabízet, se opravdu prodal," sdělil Jan Dudek. Obsazeny jsou podle něj i čtvrteční skibusy. Lidé vědí, že ve všední den si zalyžují mnohem lépe než v sobotu.
Skibus Uh. Hradiště - Velká Rača
* jezdí ve čtvrtek a v sobotu
* odjezd v 6.00, příjezd na Raču 9.00, návrat večer
* cena 650,- Kč zahrnuje i celodenní permanentku na vleky
Skibus Kroměříž - Areál Razula
* jezdí v sobotu a neděli* odjezd v 7.00 z Kroměříže, příjezd na Razulu 9.20, návrat večer
* trasa: Kroměříž - aut. nádr. MHD (7.00), Hulín - náměstí (7.08), Tlumačov - hřebčín (7.18), Otrokovice - náměstí (7.25), Zlín, aut. nádr. MHD (7.45), Vizovice - náměstí (8.05), Vsetín - Rokytnice, dům služeb (8.37), Huslenky, žel. st. (8.49), Halenkov - dům služeb (8.56), Karolinka - požární dům (9.07), Velké Karlovice - Razula.