Rusko je kvůli své rozloze rozděleno na devět časových pásem, což u jednotné státní zkoušky způsobuje nemalé problémy. Když studenti na Dálném východě odevzdali svůj test, vložili otázky i odpovědi na populární sociální síť "VKontakte", která pracuje na podobném principu jako Facebook.
A Moskvané, které čekala maturita o sedm hodin později, si tak snadno mohli na internetu najít výsledky. "Občas lituji, že nemáme jen jedno časové pásmo," rozčílil se premiér Dmitrij Medveděv.
Situaci ostře kritizovala také média. Televize Rossija 24 ve svém komentáři napsala: "Dříve se znalost jazyka prověřovala plnohodnotnou slohovou prací, ale teď je hlavním úkolem jen zaškrtat správné odpovědi. Školáci prakticky přestali číst. Proč taky, když si ráno v den zkoušky lze na komunitních sítích koupit správné odpovědi?"
Síť "VKontakte" na žádost ministerstva školství načas zablokovala půldruhému milionu uživatelů přístup k maturitním materiálům. Úředníci teď navíc hrozí, že hříšníky vypátrají a potrestají: maturitu jim zruší a k reparátu je nepustí. Loni takto potrestali 122 středoškoláků.
"Pracujeme na tom, sledujeme všechny případy. Zjistit identitu trvá hodinu až dvě," prohlásila Jekatěrina Ščeglenková ze školské správy na ruském Dálném východě.
Jednotná státní zkouška, jak se ruská státní maturita nazývá, představuje od roku 2009 nejen závěrečné vysvědčení ze střední školy, ale platí také jako přijímací zkouška na vysoké školy.
Od počtu získaných bodů v testu se tak odvíjí i šance maturantů na lepší univerzitu. Někteří si proto k maximu pomáhají podvody. Zabránit jim v tom má mimo jiné 30 tisíc takzvaných "společenských pozorovatelů".
Povinné jsou zkoušky z ruštiny a matematiky, další jeden či dva předměty si maturant vybírá ze seznamu devíti předmětů; tradičně nejpopulárnější bývá občanská nauka, fyzika a dějepis. Letos se jich účastní zhruba 860 tisíc školáků.
Stoupenci státních zkoušek tvrdí, že testy vyrovnávají šance středoškoláků z velkoměst a venkova a také snižují korupci při přijímání na vysoké školy. Naopak podle kritiků standardizace snižuje intelektuální úroveň maturantů a korupci nepotlačuje, jen ji přesouvá z jedné oblasti školství do druhé.