Kvůli padajícím skalám jsou na silnici semafory napojené na detekční systém. Podle Zvelebila je potřeba ještě letos začít se zpevňováním čelní stěny. "Pokud se to neudělá do podzimu, riziko sesuvu se ještě prudce zvýší. Již teď je sesuv možný v horizontu několika týdnů," říká Zvelebil.
"Právě ta drží celý svah za sebou, ale začala podle všeho pomalu povolovat," tvrdí Zvelebil.
Zprávy o až milimetrových pohybech skály se objevily krátce poté, co Hřensko požádalo o téměř 38 milionů korun ministerstvo životního prostředí. Ministerstvo totiž poprvé poskytne dotace na sanaci skal.
"Pro nás je ta silnice životně důležitá. Pokud peníze dostaneme, okamžitě vypíšeme výběrové řízení," řekl Jan Havel, starosta Hřenska na části jehož území nebezpečná skála leží.
Rozhodnutí o dotaci by podle Karolíny Šulové z ministerstva životního prostředí mohlo padnout na konci května. Aby informace o posunu skal a tím i nutnosti stavebních prací nepocházely z jediného zdroje, bude se k žádostem podle ní vyjadřovat ještě Česká geologická služba a Geofond.
O nutnosti zabránit posunu skály nad silnicí z Děčína do Hřenska se mluví od loňského léta. Celý problém ale skončil sporem ministerstev dopravy a životního prostředí o to, kdo má práce zaplatit. Proti sobě totiž stojí silniční a lesní zákon. Částečná sanace nebezpečného pilíře 31 se dělala již v roce 1997.
"Odstřelili tenkrát ale kus čelní stěny, což se ukazuje jako chyba. Teď bychom odstřelení doporučili jen v případě, že by hrozila okamžitá havárie, nebo se svah za skálou začal sunout dolů," doplnil Zvelebil.