V pondělí to znovu začne. Nejprve ve 13 hodin slavnostní přestřižení pásky, o hodinu později se pak do Kunovic, Ostrožské Nové Vsi i Uherského Ostrohu vrátí osobní i nákladní auta.
Jedna z největších a nejnákladnějších rekonstrukcí ve Zlínském kraji je tak hotová. Dokonce o několik dní dříve, než se plánovalo.
"Chtěli jsme obyvatelům vyjít vstříc," prohlásil zástupce dodavatelské firmy PSVS Jan Pešek.
Cesta z Kunovic na Uherský Ostroh |
Pro některé z nich je to špatná zpráva, pro jiné naopak velmi dobrá. "Hodně si oddechneme, živnostníci trpěli," komentoval ukončení prací starosta Ostrožské Nové Vsi Stanislav Tureček.
Na silnici první třídy z Kunovic po začátek Veselí nad Moravou, kterou denně projede až 25 tisíc aut na cestě do Uherského Hradiště nebo na opačnou stranu směrem na Břeclav, byly vyjeté koleje, zničené krajnice a nevyhovovala dopravnímu zatížení.
Stavebníci začali 9,5 kilometru dlouhý úsek opravovat na konci března. Stálo to 400 milionů korun.
Od té doby byla cesta přes obce téměř neprodyšně uzavřená. Motoristé se vyhýbali i Kunovicím. "Doprava se velmi zklidnila," potvrdila starostka Ivana Majíčková.
Podnikatelé i živnostníci, kteří v obcích sídlí, se však museli smířit s komplikacemi. "Zaznamenali jsme pokles hostů," prohlásil majitel restaurace Morava v Uherském Ostrohu Petr Hrubeš. Na oběd si sem jezdili zaměstnanci i z patnáct kilometrů vzdálených míst. Když začala stavba, přišli se najíst většinou jen místní. "Cizí skoro vůbec," potvrdil Hrubeš.
Podnikatelé kritizovali špatné značení
Podobné zkušenosti mají i v prodejně ovocných a okrasných stromů. "Kdo chtěl ovocné dřeviny, tak si k nám cestu našel. Ale u okrasných máme úbytek tak o padesát procent," přiznal majitel firmy Jukka Jaroslav Verbík, která má v Ostrohu svou prodejnu.
Oba podnikatelé přitom upozorňují na to, že dopravní značení, které řidiče navádělo na objízdné trasy, bylo špatné. Například v Moravském Písku už byla značka se zákazem vjezdu umístěná hned za křižovatkou.
"Přitom objížďka začínala až o pár kilometrů dál. Proto jsme pak dávali cedule s informací, že jsme prodej nepřerušili a na internetu jsme jim vysvětlovali, jakou povolenou cestou se k nám dostanou," vysvětlil Verbík.
S radostí vítají znovuotevření cesty i obyvatelé Nedakonic a Polešovic. Právě přes ně totiž vedla jedna z objízdných tras, která do obcí směřovala i těžkou nákladní dopravu.
Denně tudy projelo asi 12 tisíc aut včetně kamionů. "Bylo to několikanásobně víc, než jsme zvyklí. Báli jsme se, že to pro místní bude hodně nebezpečné," zhodnotil starosta Nedakonic Jiří Smělík.
Zvýšený provoz měli půl roku i v Hluku, přestože tudy nejezdily těžké kamiony.
Stavební stroje se teď jen přemístí, protože objízdné trasy budou potřebovat opravy. Ty nejnutnější by měli silničáři stihnout ještě do zimy. Zároveň budou určitou dobu pokračovat práce i kolem opravené silnice, je totiž ještě nutné dokončit například nájezdy k domům.