"Informaci o zakázce jsme na internetu zveřejnili v úterý 8. února, ve středu 23. února budeme otevírat obálky s nabídkami," uvedla tisková tajemnice Senátu Pavlína Heřmánková k nákupu čtyř nových aut.
Služební auta politikůPočet zákonodárců 281 Počet vozů 82 Typy vozů Počet řidičů Roční náklady na provoz aut včetně řidičů Zdroj: kanceláře Sněmovny a Senátu |
Nové vozy by měly mít tmavě modrou metalízu s černým interiérem vyvedeným v hladké nebo zdrsněné kůži. Určeny budou místopředsedům Senátu. Těch je pět. Jeden z nich se ale bez nového auta bude muset obejít. "Na výměnu pátého už nemá kancelář Senátu prostředky," vysvětlila Heřmánková. Předpokládaná cena zakázky je 3,2 milionu korun.
Senát se rozhodl nové vozy zakoupit i přes ujištění, že bude šetřit. Mluvčí horní komory parlamentu Petr Kostka již dříve média přesvědčoval, že útrata a úspory jsou ruku v ruce. Podle Kostky nová auta budou cenově levnější a úspornější na provoz.
Nová auta v následujících měsících nahradí stávající BMW. Senát je vyřadí z provozu a nabídne jiným státním úřadům. Pokud o ně neprojeví zájem, BMW prodá.
Není ale vyloučeno, že vrcholní politici budou opět jezdit stejnou značkou, protože do výběrového řízení se hodlá přihlásit i firma BMW Group. "Zcela jistě to uděláme," potvrdila mluvčí společnosti Veronika Jakubcová.
Když služební auta přebývají...
Vozy nedávno obměnilo také vedení Poslanecké sněmovny. Bezplatně je obměnila soukromá firma. Jenže zatímco Senát řeší, že na jednoho místopředsedu nový vůz nevyjde, Sněmovna má zcela jiný problém. Nových vozů má šest, ve vedení jsou ale jen čtyři funkcionáři. Dvě auta proto stojí až na výjimky bez využití ve sněmovních garážích.
A podobně na tom jsou i další vozy. Někteří poslanci a senátoři je totiž nevyužívají, ačkoliv na to mají nárok.
"V životě jsem služební auto nevyužila. Mluvila jsem s autodopravou a jsem připravena podepsat jakýkoliv papír o tom, že toho vozu nikdy během čtyřletého mandátu nechci využít. Ať si každý rozhodne, jak chce, ale já se služebního auta zříkám," řekla iDNES.cz Kristýna Kočí o Škodě Octavia. Na ni má nárok jako šéfka poslaneckého klubu Věcí veřejných. Služební auto podle ní nevyužívají ani její kolegyně Karolína Peake a Kateřina Klasnová.
Podle Pavlíny Heřmánkové služební vozy nevyužívají dva senátoři, kteří na ně mají nárok z titulu funkce předsedů výborů.
Auto mám, protože se v Praze nedá zaparkovat"Během pracovní doby prakticky nejezdím jiným autem, pro mě služební auto znamená veliké usnadnění, protože nemám starost s parkováním," popsal užívání služebního vozu místopředseda Sněmovny Lubomír Zaorálek (ČSSD). "Využívám ho bohatě. Jako předseda poslaneckého klubu, stínový ministr zemědělství a místopředseda zemědělského výboru se pohybuji často po celé republice. Ročně s ním najezdím zhruba 50 tisíc kilometrů," řekl předseda poslaneckého klubu KSČM Pavel Kováčik. "V životě jsem služební auto nevyužila. Odmítla jsem ho hned na začátku. Nehodnotím ostatní kolegy, ale podle mého není správné využívat služební vůz, pokud mám i náhrady na dopravu," míní předsedkyně poslaneckého klubu Věcí veřejných Kristýna Kočí. |
Na takové případy podle kanceláří obou komor parlamentu zákon nepamatuje a aut se Sněmovna ani Senát zbavit nemůže. Naopak, musí být připravena stejným způsobem jako politikům, kteří je užívají. Tedy mít například zimní nebo letní obutí.
"Automobily jsou připraveny pro okamžité použití tak, jak kanceláři Poslanecké sněmovny ukládá zákon o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci. Pokud některý z funkcionářů nepoužívá přidělený služební vůz pravidelně, může o něj požádat v okamžiku, kdy bude potřebovat přiměřenou dopravu na jakoukoli oficiální akci," popsal Roman Žamboch z tiskového odboru Sněmovny.
Sněmovna by se podle Žambocha mohla části aut, včetně dvou pro neexistující místopředsedy, zbavit jen po změně zákona. Tu zatím ale nikdo neinicioval.
"Je to velký paradox a téma, které bychom měli řešit na komisi pro činnost kanceláře, jejíž jsem členem. Chci to tam jako téma přinést. Rozumím tomu, že funkcionáři mají mít nárok na služební auto. Pakliže se ale toto auto rozhodnou nevyužívat, je nešťastné, aby tam stálo," dodává Kočí.
Auta bez poslanců slouží v provozu. Třeba při rekreaci politiků
iDNES.cz spočítal, že obě komory parlamentu si drží pro politiky na 80 služebních aut. Jsou určena vedení, předsedům klubů, šéfům výborů, komisí nebo vedoucím stálých delegací. Funkcí ve Sněmovně a Senátu, ke kterým služební vůz patří, je ale zhruba o 25 méně než služebních vozů.
Sněmovna i Senát tato auta, která nejsou přidělena konkrétním politikům, používá například pro provozní účely. Ve sněmovních rekreačních zařízeních v Lipnici nad Sázavou a Harrachově jezdí dvě terénní BMW typu X3 a X5. Sněmovna si drží z provozních důvodů také šest aut značky Škoda Superb, která dříve sloužila při předsednictví ČR v Radě EU.
Senát má bez přidělení konkrétnímu funkcionáři 19 aut. "Slouží k zajištění chodu Senátu a jeho kanceláře. Tedy například k dopravě výborů, komisí, oficiálních delegací a návštěv, běžnému zásobování, přepravě pošty a zaměstnanců při vyřizování služebních záležitostí. Neslouží k přepravě jednotlivých senátorů," popsala Heřmánková.