Přijatý zákon nezvyšuje současnou cenu roční dálniční známky 1500 korun a nový systém má do budoucna umožnit i krajské dálniční známky.
Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Budou se kontrolovat prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. „Bude ověřováno, zda je za vozidlo zaplacen časový poplatek,“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík. Za velké plus pro řidiče označil, že odpadne každoroční odstraňování staré dálniční známky za pomoci žiletky.
„Vítám zavedení elektronického poplatku,“ řekl lidovec Jiří Čunek. Přimlouval se za to, aby bylo možné si zaplatit elektronickou známku i jen na jeden den.
Jeho kolegyně z klubu KDU-ČSL Jitka Seitlová tvrdila, že pokutovat za nezaplacenou elektronickou dálniční známku bude možné jen toho, kdo bude zastaven přímo na dálnici, ale ne toho, komu se podaří ujet, protože bude například tvrdit, že vezl zdravotně postiženého a bude tak od placení osvobozen. „To je strašné. Kvůli tomu ten návrh nemohu podpořit,“ řekla Seitlová.
Novela osvobozuje od poplatků také auta na elektřinu, vodík a hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za poloviční sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan.
Ministr dopravy Vladimír Kremlík /za ANO/ ve Sněmovně popisoval navrhované změny (červenec 2019)