Sen uprchlíků skončil na dně oceánu

  • 13
"Jeden po druhém se pomalu pouštěli prken a mizeli pod hladinou." Tak popsal jednačtyřicetiletý irácký uprchlík Músá smrtelný zápas svých druhů poté, co se jejich loď potopila minulý pátek u indonéského ostrova Jáva. Músá je jedním ze 44 šťastlivců, kteří ztroskotání lodi přežili. Dalších 350 běženců zmizelo i se svým snem o australském ráji, kam směřovali, na dně oceánu.

Dřevěné plavidlo se 421 lidmi vyrazilo ve čtvrtek z přístavu Lampung na Sumatře do Austrálie. V pátek se během několika málo minut potopilo a ponechalo tak stovky mužů, žen a dětí, pocházejících převážně z Iráku, svému osudu.

"Čtrnáct lidí se snažilo držet téhož kusu dřeva," vypráví Músá. Všichni ale postupně našli v rozbouřeném moři smrt. "Polykal jsem vodu a benzín. Strávil jsem ve vodě 20 hodin. Neměli jsme naději přežít. Modlil jsem se k Bohu," říká Músá.

Dva rybářské čluny nakonec z moře vytáhly 44 živých. Byl mezi nimi i osmiletý chlapec, který při neštěstí ztratil 21 příbuzných.

Šestačtyřicetiletý Afghánec Bahrám z Dželálábádu na vlastní oči viděl, jak mu pod hladinou zmizeli čtyři bratři a tři bratranci. "Když začala na loď vnikat voda, používali jsme pumpu. Ta se však porouchala. Snažili jsme se ji opravit. Voda ale vnikala na loď dál. Pak se zastavil motor," vylíčil. "Plavidlo se začalo naklánět na levou stranu. Všichni proto přeběhli napravo. V tu chvíli se ale loď rozlomila a potopila," uvedl Afghánec.

Uprchlíci viní převaděče
V javanském Gunung Putri, asi 15 kilometrů od indonéské metropole Jakarty, se všichni zachránění shodují na neobyčejné hrabivosti převaděčů.

Plavidlo nebylo stavěné pro více než 150 lidí, tvrdí Músá, ale převaděči ho popisovali jako loď schopnou unést více než 400 pasažérů. "Nemohli jsme couvnout, protože kdybychom se chtěli vrátit, pašeráci by nám nevrátili peníze. A my už víc peněz neměli," dodává Músá.

Sedmačtyřicetiletá Iráčanka Amal Hasanová se chtěla se svým devatenáctiletým synem Amdžidem přistěhovat ke svému manželovi, který žije jako uprchlík už tři roky v Melbourne. "Jsem hrozně unavená. Nechci zpátky do Iráku, jinak mě Saddám Husajn zabije," obává se bosá žena, která má nohy poseté řeznými ranami.

Všichni snili o Austrálii
"Dala jsem na tu plavbu všechny své peníze," říká Hasanová. Její syn upřesňuje, že celkem zaplatili 2100 dolarů. Kapitán prý pocházel z Indonésie, ale v posádce byl i Iráčan. "Říkala jsem všem, že je ta loď ze dřeva,"  stěžuje si Hasanová, která nebezpečí tušila. "Odpověděli mi ale: Mlč, chceme se dostat do Austrálie. Všichni snili o Austrálii."

Přehled největších lodních nehod za posledních 10 let:

14. prosince 1991 - Parník Salem Express narazil u egyptského přístavu Safagá v Rudém moři na korálové útesy a potopil se; přes 470 mrtvých.
17. února 1993 - Přetížený haitský trajekt Neptun, převážející asi 2000 pasažérů z Jeremie do Port-au-Prince, se potopil v bouři; 1743 mrtvých.
10. října 1993 - Přetížený jihokorejský trajekt se potopil ve vlnobití při plavbě z ostrova Wi asi 220 kilometrů jižně od Soulu; 281 mrtvých.
20. srpna 1994 - Špatný přistávací manévr trajektu u bangladéšského přístavu Čandpur na řece Meghna; 350 mrtvých.
28. září 1994 - Havárie estonsko-švédského trajektu Estonia, který se potopil v Baltském moři u finského souostroví Turku; 910 mrtvých.
19. ledna 1996 - Potopení trajektu u severního cípu indonéského ostrova Sumatra; na 300 mrtvých.
21. května 1996 - Přeplněný trajekt se potopil na Viktoriině jezeře u tanzanského města Mwanza; 800 mrtvých.
9. září 1997 - Ztroskotání přetíženého trajektu v haitském přístavu Morouis; 400 mrtvých.
4. dubna 1998 - Potopení nigerijské lodě u jihonigerijského státu Aqwa Ibom v Guinejském zálivu; nejméně 280 mrtvých.
12. června 1998 - Ztroskotání lodi přepravující uprchlíky před boji v hlavním městě Guineje-Bissau na ostrovy Bijagos; asi 200 mrtvých.
9. února 1999 - V Jihočínském moři u západní Indonésie se potopila loď s 325 cestujícími a sedmi členy posádky na palubě. Podařilo se zachránit pouze 20 lidí.
2. února 1999 - Potopení přetížené lodě MV George plující z přístavu Port Harcourtna jihu Nigérie; nejméně 300 mrtvých.
18. října 1999 - Potopení trajektu Bimas Raya II u břehů indonéské provincie Irian Jaya; na 350 mrtvých.
24. listopadu 1999 - Prudká bouře a požár způsobily rozpad čínského trajektu Ta-šun s 302 lidmi na palubě u severovýchodního pobřeží Číny. Zachránit se podařilo jen 22 lidí.
19. dubna 2000 - V řece Nembe na jihovýchodě Nigérie se potopila loď s 500 lidmi na palubě. Neštěstí nikdo nepřežil. Loď, určená pro 200 cestujících, byla zcela přeplněna.
29. června 2000 - Asi 500 lidí zahynulo při ztroskotání lodi na východě Indonésie. Loď, určená pro 270 osob, vezla 492 lidí, včetně téměř 300 uprchlíků ze souostroví Moluky, otřásaného náboženskými násilnostmi.
19. října 2001 - Více než 350 uprchlíků mimo jiné z Afghánistánu, Iráku, Íránu a Pákistánu utonulo po ztroskotání lodi poblíž indonéského ostrova Jáva. čtk

Iráčan Razak, který přežil ztroskotání lodi, objímá svoji dcerku v Bogoru na západní Jávě. Jeho žena a jednoroční dítě, kteří s ním byli na palubě lodi mířící do Austrálie, skončili na mořském dně. (23. října 2001)

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video