Jenom cena jedné zpáteční letenky přes Londýn do Tokia byla více než osmdesát tisíc korun. V této asijské zemi strávili v říjnu 1998 celkem sedm dnů. V té době se již také vědělo, že novými kamerami se musí vybavit všechny zbývající stanice na ostatních úsecích metra. Nyní se koná výběrové řízení na nové kamery pro trasy A a C.
V dopise, který je adresován generálnímu řediteli dopravního podniku Milanu Houfkovi, se píše: "Na základě předchozích rozhovorů si dovoluji pozvat vaše pracovníky Ing. Tomáše Jílka, Ing. Ladislava Houdka a Ing. Jaromíra Kováře na předvedení křížového video přepínače do Japonska. Veškeré náklady na cestu a ubytování jdou k tíži firmy Ontrade, s. r. o." Podepsán je jednatel společnosti Jiří Ondruš.
Jílek je technický ředitel dopravního podniku, Houdek je ředitelem metra a Kovář šéfuje odboru sdělovací techniky v metru. Tito tři pracovníci se údajně jeli podívat na křížový přepínač firmy, která vyhrála výběrové řízení na průmyslovou televizi na části trase B.
Přepínač je velmi důležitou součástí kamerového systému, protože umožňuje přepínání většího počtu kamer na monitory, kterými dispečeři sledují dění ve stanicích. Toto zařízení však v době návštěvy tří šéfů v Japonsku bylo již dva týdny umístěno v prostoru centrálního dispečinku.
Generální ředitel Houfek však za výjezdem svých podřízených nevidí nic špatného. Kategoricky odmítá, že by šlo o korupci. Míní, že cesta jeho podřízených nebyla zbytečná, i když přepínač byl již dodán do Prahy: "Jedna věc je dodávka, druhá věc je zapojení. Je to tak unikátní zařízení, které se tady dosud nepohybovalo," řekl Houfek. Tehdejší výběrové řízení na kamery pro trasu podle Houfka prý ovlivněno nebylo: "Ředitel Houdek ani ředitel Jílek nemohli vzhledem ke složení komise ovlivnit výběrové řízení."
Na přímou otázku zda je normální, že zaměstnanci dopravního podniku cestují za peníze soukromých společností, které se významně podílejí na zakázkách pro dopravní podnik, Houfek připustil: "Není to běžné, samozřejmě." Nevěděl ani přesně, co konkrétně tam jeho lidé po celou dobu dělali: "No, existuje o tom cestovní zpráva," dodal neurčitě.
Podle něj je však tato kauza mediálně nafouknutá, která poškozuje dopravní podnik a zakrývá pravou podstatu věci. Tou prý je roztržka mezi společníky firmy Ontrade. Z ní odešel jednatel Ondruš, který založil novou společnost Ontrexon a převzal i výhradní dovoz kamer a monitorů Elbex. "Podle mne dělají Ondrušovi jeho bývalí kolegové naschvály. Za každou cenu jim jde o to, aby vyhrál kdokoliv jiný, jenom ne on."