Včerejší zpráva o změnách v České televizi, které se dotýkají zpravodajství z kultury, nebyla přesná...
Rozhodli jsme se začlenit kulturní rubriku pod domácí, protože jako samostatná ztratila dynamiku a originální témata, o která jde. Přestala udávat trend, což byla vždycky silná stránka ČT. Tato změna se nijak nedotkne kulturního vysílání a věříme, že tím ve zpravodajství z kultury znovu získáme prestiž. Nesmíme se omezovat na plánované kulturní akce, ČT musí mít silnou vlastní kulturní agendu. Té ale v poslední době spíš ubývalo.
Při plánování modernizace této rubriky jste ale narazil na neochotu některých lidí přizpůsobit se.
Ono v ní k částečné personální obměně už došlo, několik lidí ji opustilo už před časem a nebylo tedy pro vedoucího jednoduché naplnit očekávání. Z mého pohledu rubrika nebyla systematicky řízená, protože v ní přežil systém, kdy se vedoucí věnuje i mnoha dalším aktivitám. Otakar Svoboda je člověk, kterého si vážím, ale má spoustu aktivit, to s vedením rubriky nelze skloubit. Nyní je potřeba manažer, který kulturu vytáhne a lidem jako Svoboda umožní věnovat se kreativním věcem.
Někteří čtenáři v diskusích podrážděně reagovali na sdělení, že se zvýší podíl zpráv o populární hudbě.
To byla slova vytržená z kontextu. Vždycky se rád zamýšlím, co je populární hudba. Jsou to Coldplay nebo U2? Asi se oba shodneme, že obě tyto skupiny jsou populární a jde o většinový žánr, zároveň jde o kvalitní "populární" hudbu. To jsem měl na mysli. Chci, abychom se věnovali kvalitní kultuře od menšinových žánrů až po typicky masové, ale se vkusem a originalitou, kriticky a analyticky.
Je nutno si přiznat, že spousta věcí z kultury nám unikla, protože rubrika byla personálně poddimenzovaná. Rozhodně to neznamená, že bychom chtěli dělat jen muzikály nebo Eurosong, i když jsou to fenomény, kterým by se veřejnoprávní televize měla věnovat a věnuje se jim kdekoliv v Evropě. Smyslem změn je zvýšit podíl kultury ve vysílání.
. Eurosong nepatří hvězdičkám, ale krokoušům |
Kdo bude nyní rozhodovat o tom, jaké kulturní události se do zpravodajství ČT dostanou?
To rozhodují vždy editoři daných relací, důležité je, jaká bude nabídka. O tu jde především a tady vše pokulhávalo. Očekávám, že redaktoři zvýší svoji tvořivost a schopnost nosit atraktivní témata, protože předchozí alarmující stav nás donutil provést tyto změny, o kterých se bavíme.
Pověřil jsem šéfredaktora Michala Petrova, jeho zástupce Ondřeje Neumanna a vedoucího domácí rubriky, aby pečlivě analyzovali, kterým příspěvkům se věnujeme, a tlačili kulturní redaktory k vlastní tvorbě a náročnému zpracování. Smyslem je mít co nejvíce příspěvků, které se dostanou do Událostí a Událostí a komentářů, budou objevné, zaujmou laiky i odborníky.
Bude se některý z kanálů věnovat zpravodajství z kultury ve větší míře?
V rámci redakce zpravodajství máme každodenní pořad Kultura ČT24, spoustu přímých přenosů a vstupů z aktuálních kulturních událostí. V televizi není půlhodina o kultuře málo, když si k tomu připočtete další pravidelné pořady, které například vyrábí redakce publicistiky spadající přímo pod programovou ředitelku. Co chybí, a já to beru jako deficit: schopnost redakce objevovat nové trendy a atraktivně a poutavě je zpracovat. A to se musí změnit.