Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Šéf policie zváží odchod

  0:01
Z fatálního selhání policie, při němž policisté zaměnili osm vražd za sebevraždy, hodlá policejní prezident Jiří Kolář vyvodit osobní zodpovědnost. "Úvahy o mém odstoupení nejsou nevýznamné, pokud by se ukázalo, že aféra vraždících manželů Stodolových poškodila důvěru policie u veřejnosti nad únosnou mez."

"Za dvaatřicet let služby u policie jsem se při vyšetřování vražd ještě nesetkal s takovým šlendriánem."

Koláře se osobně velmi dotýká i fakt, že každý šestý dopravní policista vzal při silniční kontrole úplatek. "Máme s Inspekcí ministra vnitra stejný zájem - zbavit se všech policistů, kteří porušují zákon. To je pro mne to nejhorší, co se může u policie stát," říká prezident.

Měl bych odejít? Přemýšlím o tom
Policejní prezident Jiří Kolář žije pod sílícím tlakem skandálů v jeho sboru. Trápí ho rostoucí počet nehod, úplatnost policistů a šlendrián při šetření sebevražd.

Generál Kolář rozjel jedno z největších šetření v dějinách policie. Musí se prozkoumat stovky záhadných úmrtí a sebevražd. Důvod? Po skandálu s manželi Stodolovými, kteří jsou obviněni z osmi vražd, nemá nikdo jistotu, že se zločincům nepodařilo utajit další vraždy.

Kdyby vaši podřízení ve Středočeském kraji pracovali tak, jak mají, nejspíš by manželé Stodolovi nikdy nezabili osm lidí. Vnímáte to jako průšvih?

Obrovský. Ten případ - stručně řečeno - znamená: pochybení policie jsou natolik závažná, že jsme ve společnosti vyvolali spoustu otazníků, na které budeme hodně dlouho hledat odpovědi. Jeden z nich zní: kolik vražd "rozchozených" na sebevraždy může být v této zemi. To je pro mě zásadní otázka, kterou jsme svou nedůslednou prací do společnosti pověsili. Proto na ni musíme znát odpověď. A tu má najít ona přezkumná akce.

Jak takové vyšetřování vypadá ?

Má tři fáze - a my jsme minulý týden vstoupili teprve do druhé. V první jsme museli z velkého množství sebevražd či úmrtí za podezřelých okolností vybrat ty, kde policie nepostupovala standardně.

V první řadě jsme zkoumali, zda na místo přijeli specialisté a zda kriminalisté stanovili možné vyšetřovací verze. To zjišťuje můj kontrolní aparát, vybírá ze sedmnácti stovek sebevražd ročně. Našli jsme několik set případů, které stojí za pozornost. V druhé fázi zkoumáme už samotný spis. Až teprve v posledním kole půjde o procesní přezkum, při němž se budeme snažit dát našim podezřením důkazní hodnotu.

Máte vlastně dost velké štěstí, že se na to přišlo...

Jediné, co je na tom skandálu dobrého, je to, že i když jeden policejní útvar selhal, druhý chybu napravil. Ale neomlouvám to. Jen zkrátka neexistuje dokonalý zločin. Hrozné je na tom i to, že mnoho lidí v této zemi nyní dumá, zda náhodou nějaká sebevražda v jeho okolí nebyla vraždou. Za to je odpovědná, bohužel, policie.

A vy jste její šéf.

Osobně necítím odpovědnost za individuální selhání, já cítím odpovědnost za ty otazníky, a já na ně proto musím hledat odpověď. Samozřejmě si nepřeji, abychom odhalili něco podobného v jiných regionech, nicméně když se obdobné kauzy objeví, budeme o nich veřejnost informovat.

Takže předpokládáte, že za čas budetemít na stole řadu dosud nerozpoznaných vražd?

Myslím si, že jich budou desítky.

Kde se stala chyba? Je to vždy nedbalost policistů?

Nevím, co kontrola zjistí, ale na Kutnohorsku, kde se případ Stodolových odehrával, se policisté nesnažili zločiny zakrývat. Od samého počátku šlo o jejich nedbalost.

Zpět k vaší odpovědnosti. Cítíte se za ta pochybení odpovědný?

Já zatím neznám celkový rozměr problému, každopádně nemohu nést odpovědnost za šlendrián jednotlivých policistů, kterých je téměř padesát tisíc. Jestliže by ale měla být otřesena důvěra v práci policie - a to já zatím nevím - musím to vyhodnotit jako osobní odpovědnost.

Tak jinak: pokud by se veřejnost třeba v průzkumu - nechala slyšet, že policii nedůvěřuje a vás vidí jako toho, kdo nese odpovědnost, odstoupil byste?

Ta otázka není nevýznamná. Je to opravdu věc důvěry, nicméně důvěra v nás je pořád vysoká. Na začátku devadesátých let nám podle průzkumů věřilo jen třiadvacet procent lidí, dnes je to padesát.

Podle průzkumu MF DNES považují lidé dopravní policii za nejúplatnější profesi. To asi nepřispívá k všeobecné důvěře...

Těžko můžu posoudit, jaká je vypovídací hodnota těchto průzkumů. Co musím říct: Ano, připouštím, že policisté berou peníze bez bloků docela často, ale naprosto, naprosto se nemohu ztotožnit s tím, že by se takto chovalo sedmdesát procent dopravních policistů, jak uvádí váš průzkum.

A váš odhad?

Já bych to odhadoval na deset patnáct procent.

Co když jde o špičku ledovce, jak tvrdí Inspekce ministra vnitra?

Pokaždé, když slyším o špičce ledovce, tak mě to docela naštve. Jestliže to tvrdí lidé, kteří mají korupci policistů odhalovat, potom by si měli nasadit brýle a podívat se pod hladinu. Prostě není možné pět let vyprávět něco o špičce ledovce a nikdy nezdokumentovat to, co je pod hladinou. Ale samozřejmě máme s inspekcí totožný zájem: zbavit se všech policistů, kteří porušují zákon.

Přestanou vůbec někdy dopraváci brát úplatky?

Můžu tady vypouštět z úst jakkoli okřídlené věty o tom, že s nimi zatočíme, ale pokud s nimi budou mít lidé pořád špatné zkušenosti, nikdo mi neuvěří. Uvědomte si, jak Češi vnímají korupci. Bonboniéru za úplatek nikdo nepovažuje.

Odtud už je jen krůček k tomu, aby lidé zkoušeli uplácet i státní úředníky. Korupční tlak, to je problém české společnosti. Poptávka jen odpovídá nabídce. Nejhorší je, když policista úplatku neodolá.

Nahrává korupce dopraváků chaosu, který panuje na českých silnicích?

S bezpečností a plynulostí silničního provozu nejsem ani v nejmenším spokojen. Roste počet dopravních nehod a jejich důsledky jsou čím dál horší. Ať již jde o úmrtí, zranění či hmotné škody. Ročně zahyne na českých silnicích 1200 až 1300 lidí. To je znepokojivé číslo.

Ve světových i evropských žebříčcích jsme na tom dost špatně. A ještě hůře z toho vycházíme, když postavím Česko vedle srovnatelných zemí. Ve vyspělých stabilizovaných demokraciích, jako je Francie, Německo či Británie, zahyne ročně na silnicích dvakrát méně lidí, to je snad dostatečný obraz toho, jak to na našich silnicích vypadá.

Co s tím?

Imponuje mi Francie, která na tom s množstvím dopravních nehod nebyla ještě nedávno moc dobře. Jenže pak se Francouzi shodli, že tragédie na silnicích jsou vážným společenským problémem. Pravidelně se mu začala věnovat média, v televizi dokonce vystoupil i prezident Chirac... A obrátilo se to k lepšímu. Prostě se podařilo změnit chování motoristů na silnicích.

Nebudou u nás účinnější tvrdé pokuty a tresty?

Postoj ani názor se nemění klackem. Osobně sázím na systematické a všestranné působení, jak to udělali právě Francouzi. Sankce jsou samozřejmě nutné, ale musí přijít okamžitě. Proto sázím na novelu, která umožní, že policie bude moci například zase zadržet řidičský průkaz. 

Autoři:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Historik: Metro mělo původně vést středem magistrály a jezdit přes mosty

  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

Lidé po celém Česku si mohli užít polární záři, nejsilnější za dvě desetiletí

9. května 2024  12:33,  aktualizováno  11.5

Kvůli mimořádně silné eruptivní aktivitě Slunce je v posledních dnech v Česku vidět polární záři –...

Téma klimatických změn už tolik netáhne, voliči v Evropě se víc bojí migrace

11. května 2024

Premium Za čtyři týdny budou evropští voliči vybírat 720 poslanců nového europarlamentu a už nyní je...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

V Petrohradě autobus s dvacítkou lidí divoce kličkoval a pak se zřítil do řeky

10. května 2024  14:27,  aktualizováno  22:30

V centru Petrohradu v pátek přišlo o život nejméně sedm lidí, když z mostu do řeky Mojky spadl...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...