Šéf ostravské MHD: Trať je bezpečná, vinu nese řidič

  14:15aktualizováno  14:45
Řidiči oblíbená trať, kde jsou občas vidět srnky. Tak popisuje ostravskou jednokolejku, kde v pátek došlo k tragické srážce tramvají, František Kořínek, náměstek pověřený řízením Dopravního podniku Ostrava. Podle něj byla trať v pořádku a chyboval mladý řidič jedné z tramvají.

František Kořínek, ekonomický náměstek dopravního podniku v Ostravě | foto: MF DNES

Nestalo se někdy, že by řidič, stejně jako před tragickou nehodou v pátek, nepočkal na tramvaj v protisměru a vyjel proti ní? Že měl jen více štěstí, spatřili se včas a mohl zacouvat zpět?
Je to nulová pravděpodobnost. Kdyby se to stalo, musel by nám to zapřít řidič, který by to udělal, pak i řidič v protisměru a také dispečer, který by si musel všimnout, že se na trati asi něco děje, když by musela jedna z tramvají zastavit a pak couvat zpět. To by podle našich odhadů mohlo trvat i patnáct minut a taková doba neujde pozornosti dispečera. Nechci spekulovat, ale řekl bych, že už začali pracovat právníci, kteří se snaží odvést pozornost od viny řidiče na Dopravní podnik.

Dobře, ale vy jste v oficiální zprávě připustili, že skutečně dvakrát nepočkal řidič tramvaje v místě takzvaného křižování na příjezd druhé tramvaje. Co to tedy bylo?
Ve dvou místech té trati je ještě jedna kolej, kde řidič čeká na příjezd tramvaje v protisměru. Je tam místo, kde musí řidič zastavit, a když ho, třeba jen o pár centimetrů přejede, tak už nemůže couvnout, protože ta výhybka je jednosměrná. To znamená, že musí vyjet pár metrů dopředu a pak zacouvat zpátky před tu výhybku.

. Dopravní podnik

Tramvaje už proti sobě dvakrát vyjely

Kdy se to stalo a jaké jste z toho vyvodili důsledky?
Oba případy se shodou okolností staly loni. První případ byl 24. dubna a druhý 6. července. Viník přišel o prémie, dostal napomenutí, na všech pravidelných a povinných školeních jsme o těchto případech mluvili. Po druhém případu jsme začali připravovat opatření, jak tu trať lépe zabezpečit. Zvažovali jsme kamery a semafory, teď jednáme s několika dodavateli i s vysokými školami, jak jít v zabezpečení ještě o řád výše.

Není to pozdě? Neměly takové kroky přijít už dříve?
Podívejte, ta trať byla schválena do provozu Drážním úřadem, nikdo, ani policejní vyšetřovatelé či Drážní inspekce, na ní dosud neshledal žádné závady. V zabezpečení ani jinde.

V pondělí se zřejmě tramvaje na linku číslo 5 vrátí zpět. Jak bude trať zabezpečena?
Řidič musí počkat, až přijede kolega z protisměru, pak zavolá mobilem, který všichni obdrží, dispečerovi a až po jeho souhlasu vyrazí na trať. Bude tam ještě také světelná signalizace. Zvažujeme také snížení nejvyšší povolené rychlosti na té trase, ale to je ještě v jednání, protože bychom neradi rozbili celý jízdní řád.

Mluvili jste už s řidičem, jehož policie i inspekce podezřívají, že nehodu zavinil?
Ne, zatím ne, teď s ním bude hovořit spíše policie a Drážní inspekce.

Co o něm můžete říci?
Je to čtyřiadvacetiletý kluk, jezdí od loňského července. Je to první nehoda z jeho viny.

Takže už měl nějaké jiné nehody?
Ano, ale v nich byl nevinně, dvakrát do něj narazilo auto. Měl smůlu, asi to neštěstí přitahuje.

Váš Dopravní podnik v lednu obeslal devět zaměstnaneckých agentur včetně zahraničních, zda by nesehnaly řidiče. Výsledek byl nulový. To jste na tom tak špatně s počtem řidičů?
Už je to lepší, špatné to bylo loni na podzim, kdy jezdili i technici, jezdilo vše, co mělo nohy... V jednu chvíli nám chybělo až čtyřicet řidičů z celkového počtu tisíci padesáti, ale od té doby jsme zdvojnásobili počty šoférů, které jsme si vychovali v naší autoškole. Teď máme řidičů tolik, že se někteří zlobí, proč nejsou přesčasy.

Nebyla chyba dát mladého a nepříliš zkušeného řidiče na tu trať?
Nemyslím, ta trať je řidiči považována za odpočinkovou, vede lesem, mohou tam občas vidět srnky, jsou tam poměrně dlouhé čekací doby. Je to oblíbená trať. Navíc řidič v autoškole absolvuje 82 hodin zkušebních jízd a pak ještě 90 hodin jízd, kdy už veze cestující, ale pod dohledem zkušeného řidiče. A jezdí vždycky i na trati číslo 5, takže ani tento řidič, podezřelý ze zavinění té havárie, tam rozhodně nejel poprvé.

Nemohlo se stát, že se řidič přehlédl v jízdním řádu o jeden řádek? Na trase jsou totiž spoje, kdy na příjezd tramvaje z protisměru čekat nemusí.
Myslím, že to je tak jasně barevně odlišeno, že by se to stát nemělo. Ten řidič jezdil od rána, ta nehoda se stala krátce před šestou a on měl už po šesté končit, myslím, že i tam mohl být motiv té chyby, že už se prostě viděl doma.

Jak to je s případným odškodněním pozůstalých a zraněných?
Každá tramvaj má odpovědnostní pojistku v maximální výši padesát milionů korun. Z té se hradí vše, od odškodnění pozůstalých za úmrtí, zaplacení bolestného, náhrady za poničené či ztracené věci i náklady za léčbu, což bude asi největší položka.

A bude těch padesát milionů stačit?
Ano, myslím, že to bude dostačující částka.

Zaregistrovali jste už nějakou žalobu na Dopravní podnik v souvislosti s páteční nehodou?
Zatím ne, i když nevylučuji, že nějaká žaloba bude. Ale myslím, že to bude podobné jako u dopravních nehod, že zodpovědnost převezme řidič. Pokud budete řídit firemní auto a způsobíte nehodu, bude poškozený vymáhat škodu na vás, ne na vaší firmě.

Cítíte za srážku tramvají zodpovědnost? Neuvažoval jste ani na chvíli, že byste vy nebo jiní členové vedení podniku odstoupili z funkcí?
Necítím se zodpovědný za to, co se stalo. Ta trať je v pořádku, nikdo nezjistil opak. Škoda že lidé, kteří teď tvrdí, že je nebezpečná, to neřekli dříve. Teď najednou každý ví, co se mělo dělat.

Město, coby majitel Dopravního podniku, vypsalo výběrové řízení na nového ředitele. Přihlásil jste se?
Ano. Zvládl jsem složitá vyjednávání s odboráři o kolektivní smlouvě, zvládnu i tragickou nehodu, takže snad dokazuji, že bych mohl být dobrým ředitelem tohoto podniku.

Po stopách vrahů

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Zemanův lékař Halata zemřel během návštěvy v Číně, kde byl s prezidentem

Zeman zahrál čínskému prezidentovi na klavír

Během cesty prezidenta Miloše Zemana do Číny zemřel v úterý lékař Petr Halata, který byl součástí delegace hlavy státu....

Nebránil se, jen slabě dýchal, popisují svědci smrtelné napadení v autobusu

Policie vyšetřuje střelbu u smíchovského nádraží (13.3.2018)

Brutální a zbytečné, tak během hlavního líčení v jednací síni Městského soudu v Praze popsali svědci březnové napadení...

Nevěděl jsem vůbec, co podepisuji, řekl Babišův syn ke kauze Čapí hnízdo

Farma Čapí Hnízdo u Olbramovic na Benešovsku

Syn premiéra Andreje Babiše tvrdí, že ho spolupracovníci jeho otce kvůli kauze Čapí hnízdo drželi na Krymu. V reportáži...

Šest stran vyzvalo Babiše k demisi, budou hlasovat pro nedůvěru vládě

Ilustrační snímek

Kvůli bobtnajícímu skandálu kolem Čapího hnízda šestice opozičních stran - ODS, Piráti, SPD, KDU-ČSL, TOP 09 a hnutí...

Babiš: Jde o odporný útok na moje děti. Cílem je destabilizovat Česko

Premiér Andrej Babiš při debatě k 100 letům od konce první světové války v...

Český premiér Andrej Babiš se ostře ohradil proti reportáži serveru Seznam Zprávy o údajném únosu jeho syna. Z...

Další z rubriky

Po srážce na D46 hořely dva kamiony, hasiče zaměstnalo překládání kvasnic

Dálnici D46 na několik hodin zablokovala nehoda dvou kamionů a dodávky, po...

Na dálnici D46 v Prostějově v noci naboural jeden kamion zezadu do druhého a oba začaly hořet. Do vysypaného nákladu...

S žáky spal nahý a masturboval s nimi, soud řediteli potvrdil tříletý trest

Odsouzený bývalý ředitel Střední školy elektrotechniky a strojírenství v Praze...

Bývalý ředitel pražské Střední školy elektrotechniky a strojírenství Lumír Kymr si odpyká tři roky vězení za zneužívání...

VIDEO: Zloděj vzal na prodavače nůž a ukradl telefon za třicet tisíc

Muž v obchodním centru na Pankráci vyhrožoval obsluze nožem a poté z prodejny...

Neznámý muž v obchodním centru v Praze na Pankráci s nožem v ruce ukradl telefon za několik desítek tisíc korun....

Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?
Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?

Bujná fantazie k dětem neodmyslitelně patří. Její používání znamená, že vývoj probíhá v pořádku. Kromě toho je důležitá pro rozvoj slovní zásoby a pro celkovou kreativitu. Jak tyto kvality u svých potomků podporovat? A je potřeba je někdy i usměrňovat?

Najdete na iDNES.cz