Spuštěním nového webu mimo platformu iDNES.cz se vydavatelství Mafra pustilo do rozšiřování svých online aktivit směrem k zábavnému infotaimentu. Za novým projektem stojí dlouholetý šéfredaktor Blesk.cz Petr Konečný. Srovnání se svým předchozím působištěm však odmítá. Stejně jako označení Expres.cz za bulvár. „Máme ambici být mezi prvními třemi nejčtenějšími společenskými weby“, říká mimo jiné v našem rozhovoru.
Redakce Expres.cz. Šéfredaktor Petr Konečný sedí vepředu vlevo.
Sedm let jste pracoval v Blesk.cz. Srovnání s Expres.cz se tedy logicky nabízí.
To nejspíš ano, ale tohle není kopie online verze Blesku. Zkusím vyjmenovat zásadní důvody. Vybíráme texty jinak. Toužíme čtenáře navigovat výběrem článků k hlavním, důležitým tématům, které hýbou světem. V kombinaci k tomu ale chceme nabízet i zábavu a relax. Podle mě nemusíte mít na webu dvě stě článků, jak je dnes zvykem, kdy se weby přehlcují kvůli vyhledávačům. My věříme, že stačí nabídnout základní informace plus zábavu, abychom uspěli. To všechno v co nejjednodušší nejpřehlednější grafice.
Druhým zásadním rozdílem je, že Expres.cz není bulvár tak, jak je u nás obecně vnímán, a to jako něco špinavého a zlého. Samozřejmě, my budeme tvrdí, ale ne za každou cenu.
Moralizování bulváru, striktní dělení světa na dobrý a zlý, má ale u čtenářů úspěch, ne?
Možná u starší generace, která na Blesku, který tady dlouhá léta definoval jak se dělá bulvár, vyrostla. Ne tak mladší generace, na kterou my míříme.
My, na rozdíl od zavedeného českého bulváru, nechceme jenom popisovat skutečnost, ale také ji interpretovat. Nechceme být jen popisovači kauz a událostí, chceme k nim také zaujímat nějaký postoj a názor. Zároveň s tím nemám v plánu jít v některých citlivějších kauzách až na dřeň jenom proto, abychom nachytali co nejvíc kliknutí.
Chceme si víc všímat detailů příběhů ze života slavných. Máme v plánu hledat zajímavosti, které se nebudou na první dobrou snažit najít hned důvod proč někoho prvoplánově odsoudit nebo prvoplánově vychválit do nebe.
Tady se nemohu zeptat. První kontroverzní věcí, kterou Expres.cz udělal, bylo zveřejnění informací o soft pornu, které natočil politický analytik Jakub Janda. Vzbudilo to slušné pozdvižení a kontroverzi. Proč jste jej pustili do světa? Není tohle trošku v rozporu s tím, co jste teď řekl?
Právě tohle je ukázka toho, že nejsme zlí. Kdybychom byli, vydáme hned poté, co jsme získali to video, článek ve stylu: Janda točil porno, fuj. Nic takového jsme neudělali. Zavolali jsme panu Jandovi, on k nám přišel, popsal svůj příběh a dal nám k tomu rozhovor. A my jsme ho, pokud jste si všiml, ani slovem nekritizovali. Jen jsme věc popsali a interpretovali ji vlastně jeho slovy.
Ale přece jste ho nemuseli vydávat vůbec?
Proč ne? Pan Janda je člověk, který veřejně vystupuje, pracuje s veřejností v think thanku Evropské hodnoty. To znamená, že je veřejnou osobou a v takovém případě jsou přece věci, které dělá, dělal a bude dělat také něčím, co je relevantní zveřejnit. Navíc tuto skutečnost tajil. Učili mě, že budoucnost se tvoří na základě zkušeností z minulosti.
Proč se Mafra (jejíž slovenská odnož vydává tento web) odhodlala k tomu, že Expres.cz bude naprosto samostatný? Přeci jenom široká náruč homepage iDNES.cz by vám zajistila dost čtenářů už ze startu.
Na iDNES.cz máme upoutávky na některé naše články, takže podporu dostaneme, ale iDNES.cz je největší seriózní web u nás, my jdeme trochu jiným směrem. Chceme žít hlavně ze sdílení článků po sociálních sítích. A je důležité od sebe jasně oddělit iDNES.cz a Expres.cz.
V čem se budete lišit od iDNES.cz?
Přinášíme trochu jiné pojetí zpráv. Určitě jich máme méně, nemáme odborné rubriky, jsme infotaiment. Máme své paparazi fotografy, hlavně v oblasti celebrit a zábavy chceme jít víc do hloubky, do zákulisí, za oponu, ukazovat, co není v televizi a na kamerách.
Co si slibujete od svého systému emotikonů?
Uživatel je dnes zvyklý článek sdílet nebo k němu vyjadřovat nějaké emoce. Miminálně jej lajkovat na Facebooku. U nás má rovnou šest možností jak vyjádřit svůj postoj v několika variantách. Můžete text označit za zábavný, vysmát se jeho obsahu nebo třeba vyjádřit zděšení. Nehodnotíte kvalitu článku, ale jeho obsah. Čtenář se může také konfrontovat s tím, jaký názor na článek mají další čtenáři a třeba se i k němu vracet a dívat se, jak se na něj vyvíjí názory. V té hravosti chceme pokračovat. Budeme nabízet různé kvízy, ankety a hry pro čtenáře.
Je to váš originální nápad nebo inspirace ze světa?
Ve světě je to běžný systém. Nejznámější web, který má něco podobného, je americký Buzzfeed. Mají ale štítky jako wtf, omg a další. My jsme to postavili emotikonech. Jejich grafická podoba je originální.
Jaké máte s Expres.cz plány. Jaké jsou vaše cíle?
Chceme patřit mezi top společenské on – line magazíny v Česku a během roku 2015 se chceme dostat mezi první tři nejčtenější weby tohoto zaměření.
Kolik lidí dnes Expres.cz tvoří?
Naše redakce je velmi malá, celkem třináct lidí. Máme zkušené redaktory, kteří přišli z renomovaných redakcí, jako třeba Karen Mchitarjan, Kateřina Pifflová či Bára Koukalová a k ostříleným redaktorům přicházejí zajímaví mladí lidé, kteří mají zkušenost spíš jako sociální blogeři. Takovou kombinaci lidí v týmu považuji s ohledem na obsah za progresivní a efektivní. Věřím, že to bude fungovat.
Podle toho množství redaktorů jde tedy o nízkonákladový projekt.
Nepotřebujete padesát lidí, co píší úplně o všem a snaží se s něčím přijít první. To fungovalo v papírových novinách a mělo to svou hodnotu a nejspíš ještě má. Ale na webu? Tam to od vás do pěti minut každý převezme. Na webu tak nemusíte přicházet s něčím jako první, ale musíte umět dát kauze jméno, dát ji třeba jinou podobu nebo zaujmout originální pohled na celou věc, zasadit zajímavě do kontextu. Nejde tedy o rychlost, ale kvalitu zpracování. Tohle dokážete i s malým týmem.
Kdo je vaše cílovka?
Lidé mezi osmnácti až pětačtyřiceti lety.
Plánujete i videoobsah?
Ano. Oslovujeme teď některé youtubery, kteří by pro nás vytvářeli vlastní obsah. Chystáme i spolupráci s Playtvak.cz. Nápadů je hodně a možností jak se rozvíjet také. Prostě, máme rádi výzvy a Expres.cz je pro český mediální trh velkou výzvou.