Mottem minutové reklamy na Vizi 2030 byla věta: „On přináší do Saúdské Arábie změnu.“ Právě nový korunní princ je totiž spojován s reformami, které se v muslimském království v poslední době zavádějí. Mezi nimi je třeba možnost řídit auto i pro ženy či otevření kin.
Britové dovážejí do Saúdské Arábie stále více zbraní, navzdory válce v Jemenu |
Za tři dny, kdy byl Muhammad bin Salmán v Británii a kdy se setkal s královnou Alžbětou II. či premiérkou Theresou Mayovou, běžel spot podle stanice CNBC v kabelové televizi Sky šestapadesátkrát.
S tím je do budoucna konec. Rada Ofcom další vysílání zakázala, protože podle ní reklama porušila britská pravidla pro politickou reklamu v médiích. A to tím, že Britům „lakovala“ život v Saúdské Arábii na růžovo - představovala jen reformy a problémy nezmiňovala.
Třeba přístup tamních vládců k lidským právům, právům žen a svobodě projevu, ale i „prodej britských zbraní do (saúdského) království a jeho zapojení do jemenské občanské války“. Podle Ofcomu tak chtěla ovlivnit britské veřejné mínění v těchto otázkách.
Mayová řeší „saúdské dilema“. Nechce vydat studii o financování extremismu |
Saúdská vláda se však brání s tím, že reklama měla propagovat jen vzájemný obchod mezi zeměmi. „Klíčová světová partnerství tvoří srdce této (reformní) změny, hlavně to se Spojeným královstvím. Náš dlouhotrvající vztah oběma zemím přináší větší prosperitu a bezpečnost,“ říká se také v reklamě.
I to však bylo zrovna v době, kdy se Britové proti bouřili proti princově návštěvě, podle Ofcomu nevhodné, píše BBC. „Prohlášení uvedená v reklamě měla zřejmě propagovat Saúdskou Arábii a přesvědčit britské diváky o výhodách, které přinese partnerství Velké Británie s touto zemí, a to v době, kdy bylo právě toto předmětem sporů,“ zdůvodňuje Ofcom.