Paříž za 20 let? Počítačová vizualizace znázorňuje supermetro.

Paříž za 20 let? Počítačová vizualizace znázorňuje supermetro. | foto: AFP

Sarkozy odhalil svou vizi Paříže faraonských rozměrů

  • 46
Každý vládce Francie, ať je to král nebo prezident, chce po sobě v Paříži nechat stopu. Nicolas Sarkozy včera odhalil svou vizi Velké Paříže, jak by měla vypadat v roce 2030. Přináší revoluci ve veřejné dopravě, která je nyní v Paříži a jejím okolí u konce s dechem.

Sarkozy, jako před ním poprvé Mitterrand, sází na supermetro bez řidiče. Blíže než k Mitterrandovi však má ke spisovateli Julesu Vernovi a jeho futuristickým představám. Chce metrovlak na trase dlouhé 130 kilometrů, který by měl 24 hodin denně jezdit skrz Paříž a předměstí, v podzemí i nadzemí.

Projekt by měl doplňovat nynější dopravní síť a stát 20 miliard eur. To je dvojnásobek toho, co dostávají ročně francouzští zemědělci z evropských dotací.

Sarkozy se nebojí projektu faraonských rozměrů. "Velké aglomerace nejsou města proto, že jim chybí duše, a ne proto, že jsou velké," řekl včera a mluvil o pokroku i ekologii a vzoru pro ostatní evropská města. Citoval i Victora Huga, který popsal Paříž jako dědičku Jeruzaléma, Atén a Říma, ztělesňující Pravdu, Krásu a Velikost.

Paříž za 20 let? Náhled na novou

Stavba metra by měla začít v roce 2012, kdy bude Sarkozy obhajovat své prezidentské křeslo, a trvat by měla dvanáct let. Vyžádá si zvláštní zákon, který urychlí výstavbu. Na plánu budoucnosti Paříže a jejích předměstí pracuje deset týmů architektů a urbanistů.

Kvůli ambicióznímu plánu prezident nechal plavat slibovanou reformu dlouhověkých francouzských institucí, kvůli které by se slábnoucí prezident musel poprat s poslanci. Jeho popularita klesla v posledních průzkumech ze 43 na 40 procent. Naopak větší úspěch může mít s tímto plánem, který má lépe propojit Paříž s předměstími, i když i tady musí získat souhlas sněmovny.

K prosazení vize, jak aspoň zčásti vyřešit potíže, které má hlavní město se svou zalidněnou aglomerací, Sarkozy oprašuje francouzské heslo o rovnosti a svobodě. "Je třeba, aby si občané byli rovni v přístupu do Paříže, ať už žijí kdekoliv v metropoli," cituje zprávu Elysejského paláce agentura Reuters.

Paříž za 20 let? Nicolas Sarkozy se dívá na model

Pařížské metro patří k nejstarším na světě. Druhou dopravní revoluci zažilo v roce 1977, kdy se rozjely příměstské rychlovlaky RER, jejichž stavbu posvětil legendární Charles de Gaulle.

Sarkozy je v pořadí už třetí "dopravní revolucionář". Ale u přepravy nezůstane. Dalších patnáct miliard eur chce investovat ve dvanácti letech do stavby nových bytů. Přemýšlí i o výsadbě milionu stromů na odhlučnění letiště Charlese de Gaulla.

Stát by si měl půjčit u bank na padesát let. Ročně jde o splátku 1,4 miliardy, uvažuje se prý o zvýšení cen lístků, ale i o nové dani. "Zkoumáme všechny cesty," odpověděl nejmenovaný úředník z prezidentova okolí francouzským novinářům. Jednou z nich je i vyšší daň pro stavitele, kteří budou stavět domy podél nového metra.

Vládci, Prezidenti a Paříž

Každý vládce Francie zanechá svou stopu v hlavním městě:

Napoleon III. nechal zbourat celé čtvrti a dal městu vzdušné bulváry.

Prezident Georges Pompidou po sobě zanechal kulturní futuristické centrum Beaubourg.

Francois Mitterrand vsadil pyramidy na nádvoří Louvru, postavil Operu na náměstí Bastily, nové ministerstvo financí jednou nohou v Seině a obří národní knihovnu.

Jacques Chirac si dopřál Muzeum umění domorodců Afriky i Oceánie.

Nicolas Sarkozy sází na supermetro.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video