Čeští youtubeři nejsou příliš vyspělí, co se marketingu a legislativy týče a jsou vděční za cokoliv, co jim firmy nabídnou, i když přitom poruší zákon o regulaci reklamy. A české firmy toho ve velkém zneužívají. Takové je podle Šárky Pálkové jedno z hlavních zjištění projektu Generace YouTube. „Jsou to mladí nezkušení lidé. Ty firmy je pak dokáží snadno navézt do toho, aby si sami škodili často třeba bizarní propagací jejich značky. Zajímavá je pak ta disproporce mezi tím, jak to vnímají marketéři a jak diváci samotných youtuberů. Zástupci firem říkají, že mladí lidé nemají problém se značkami, že je milují a chtějí takovou propagaci. Diváci naopak youtubery tvrdě kritizují v komentářích a často se stalo, že se nakonec youtubeři chytli za nos a svým fanouškům se omluvili, že moc tlačili na pilu,“ uvedla dnes na konferenci Czech Internet Forum Šárka Pálková. Podle ní diváci prostě nechtějí, aby z nich youtubeři dělali pitomce. Největší zájem o skrytou propagaci na internetu mají podle ní firmy, které prodávají jídlo.
Většina youtuberů dnes reklamu ve svých videích neoznačuje. Částečně je to proto, že třeba věří, že pokud zakliknou položku, že video obsahuje propagaci produktu, nebude YouTube u jejich videí zobrazovat reklamu, která je pro ně také důležitým příjmem. To ovšem není pravda. Častějším důvodem pak je prostě fakt, že si to firmy nepřejí a youtubeři se za produkt placement ve svých videích navíc stydí. V zahraničí je však běžné být transparentní.
„Skrytá reklama na YouTubu jednoznačně porušuje zákon o regulaci reklamy a protiprávně tak postupují nejen youtubeři, ale i firmy, jejichž výrobky za úplatu propagují. Problém je, že to u nás nikdo neřeší. YouTube a youtubeři jsou pořád jakási šedá zóna, kterou nikdo nekontroluje. Stojí ale za to ptát se, jestli je to takhle v pořádku a nemělo by se s tím něco dělat,“ uvedla dnes na konferenci Pálková.