Během cvičného letu se v jednom z kulometů zasekl náboj v hlavni. Podle informací MF DNES se náboj zasekl krátce po startu, kdy si palubní střelec zkušební dávkou ověřoval, zda kulomet funguje. A protože nebylo možné vzpříčený náboj uvolnit během letu, voják prostě nahradil porouchanou zbraň záložním kulometem.
Ten vadný zajistil a bezpečně uložil. Po přistání na základně Šarana kulomet při vykládání samovolně vystřelil a projektil pronikl podlahou vrtulníku.
"Když se vrtulník vrátil na základnu, jeho osádka vynášela z vrtulníku porouchanou zbraň hlavní dolů, tak jak to nařizují bezpečnostní předpisy. V té chvíli ale kulomet z dosud neznámých příčin vypálil a kulka prostřelila podlahu vrtulníku," popsala sled událostí mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.
A ujistila, že při nehodě nebyl nikdo zraněn, ani nebyly poškozeny důležité součásti helikoptéry. "Výstřelem nedošlo k ohrožení posádky, obsluhujícího personálu ani k žádnému poškození důležitých částí vrtulníku," uvedla mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.
Stroj podle ní nadále pokračuje v nasazení do přepravních misí NATO. Vadný kulomet posílají vojenští policisté na expertízu do Česka, při níž bude možné zjistit příčiny selhání zbraně.
Ve čtvrtek vyšlo najevo, že k jinému neštěstí českého vrtulníku v Afghánistánu málem došlo 23. února tohoto roku. Vinou příliš rychlého klesání pilota narazil plně obsazený vrtulník Mi-171Š do písečné duny a stroj jen zázrakem neskončil v plamenech. (více čtěte zde)
Armáda nehodu celý měsíc úspěšně tajila. S pravdou vyšla ven až poté, co se o incident začala zajímat MF DNES a Česká televize. A i poté byla vysvětlení armády rozporuplná.
Armáda například tvrdila, že šlo o zanedbatelné škrtnutí o písek, přesto však vyslala do Afghánistánu vyšetřovací komisi, která znovu proškolila piloty v létání v nízké výšce. Nejasné jsou také zprávy o tom, zda byl podvozek helikoptéry nárazem poškozen, či ne.
Vrtulníky u města ŠaranaČeské vrtulníky létají ze základny u města Šarana od počátku února. Jde o první nasazení českých helikoptér v Afghánistánu. Poprvé v historii mají také české stroje na palubě střelce vyzbrojené kulomety. Tři stroje Mi-171Š byly před odletem na misi modernizovány. Osádky prošly výcvikem, jehož součástí bylo i létání v izraelské poušti nebo v horském prostředí Pyrenejí. Zdroj: ČTK |