Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

S virtuálním taxametrem přijdou spory o cenu a udávání řidičů

  13:47aktualizováno  13:47
Zamýšlená aplikace do mobilního telefonu, která má přistihnout nepoctivé taxikáře, přinesla řadu otazníků. Taxikáři i advokáti varují, že při používání programu mohou hrozit nejasnosti a spory. Taxametr v mobilu má navíc zastat funkce, které už existují. Firma, která koncept nabídla Praze, připouští, že řada otázek je stále nedořešená.

Virtuální taxametr pro mobilní telefon | foto: iDNES.cz / Et Netera

Virtuální taxametr by podle tvůrců měl ukázat nejkratší trasu, dobu jízdy a cenu za taxi. Firma má také ambice, aby ve spolupráci s pražským magistrátem aplikace umožnila nepoctivého taxikáře vyfotit a nahlásit ho na horkou telefonickou linku.

Advokát Karel Vrzáň upozorňuje, že pořizování fotografií nepoctivých taxikářů může v praxi selhávat. "Používání fotografie bez vědomí a souhlasu řidiče může být ve správním řízení napadeno. Taxikář by mohl tvrdit, že bylo zasaženo do jeho práva na ochranu osobnosti," řekl Vrzáň.

anketa

iDNES.cz oslovil kandidáty na budoucí pražské primátory parlamentních stran a zeptal se jich: Potřebuje Praha virtuální taxametr?

Jiří Dienstbier mladší, ČSSD
Taková aplikace by byla zajímavá, protože by lidé dostali do rukou nástroj proti nepoctivým taxikářům. Samozřejmě, že by nebyla samospásná, byl by to jen pomocný nástroj, aby si lidé ověřili, zda jsou jim poskytovány služby na úrovni.

Markéta Reedová, VV
Nevyřeší to, že některé skupinky taxikářů okrádají turisty v Praze. Na ně budou platit jen pokuty, sebrání licencí a případně i zabavení aut. K projektům typu virtuální taxametr jsem skeptická, protože už jsem viděla třeba projekt Bezdrátová Praha, který stál 250 milionů a nefunguje.

Bohuslav Svoboda, ODS
Když o tom nic nevíme, tak to Praha nemůže kupovat. Abych k tomu zaujal stanovisko, potřebuji vědět, kolik to přesně bude stát, kdo to bude servisovat, jaké jsou právní otázky a technické požadavky.

Zdeněk Tůma, Top 09
Slyšel jsem o této technologii z médií, nicméně neznám podrobnosti. Mohla by to být zajímavá alternativa, o které bychom mohli uvažovat.

Pokud by se spor kolem důkazů dostal k soudu, instituce může MMS označit za nezákonnou. Pak hrozí, že správní řízení by se muselo obejít bez ní a zákazník by navíc riskoval soudní dohru ze strany taxikáře. "Předpokládám, že se ještě strhne velká diskuse kvůli posouzení kolize mezi právem na ochranu osobnosti a veřejným zájmem," domnívá se Vrzáň.

Podle firmy, která aplikaci plánuje, by právní otázky měl řešit magistrát nebo město, které s jejím vývojem pomůže a zaplatí za něj. "Je jejich úkolem, aby vše bylo právně v pořádku," řekl za společnosti Ondřej Čihař. Podle něj také lidé nemusí fotit obličej taxikáře, ale třeba jen vůz.

Složitá cena taxi služeb

Nejasnosti jsou také kolem výpočtu cesty. Majitel velké pražské taxislužby Jiří Kvasnička upozorňuje, že finální částka nemůže být vypočítána prostým násobením. "Taxametr je složitá věc a výsledná cena se skládá z nástupní sazby, sazby za kilometr a případně sazby za provozní čekání," upozornil Kvasnička s tím, že provozní čekání v Praze naskočí na taxametru i tehdy, když taxík pomalu popojíždí v koloně.

Podle Kvasničky se suma z taxametru může od sumy z mobilu lišit, aniž by taxikář zákazníka okrádal. "Užívání virtuálního taxametru povede ke konfliktům mezi zákazníkem a taxikářem," domnívá se Kvasnička.

"Snahou je situaci řešit, ale nedokážeme odhadnout všechny důsledky aplikace," řekl Čihař. Podle něj bude cena, kterou ukáže mobil, orientační. "Naší ambicí není spočítat ji přesně na koruny nebo desetikoruny, ale vyřešit, aby člověk nezaplatil za cestu například trojnásobně," dodal marketingový manažer firmy.

Aplikaci jde obejít

Po zveřejnění plánů na virtuální taxametr se také okamžitě objevily názory, že firma přináší něco, co již existuje. "Není to úžasná myšlenka nebo neotřelý nápad. Podle mého názoru by stačila i jakákoliv navigační aplikace. Například ta v telefonu. Některé se navíc dnes už dají pořídit zdarma," domnívá se vývojář Michal Havryluk.

"Magistrát nemusí kupovat žádný hrůzostrašný software. Stačí, aby upozornil, že to už na internetu funguje léta," dodal Kvasnička. Na webu některých společností existují formuláře na výpočet orientační ceny. Cenu lze zjistit i prostřednictvím dispečinku nebo textovou zprávou zaslanou taxispolečnosti.

Městská policie a magistrát se navíc oznámením lidí, kteří tvrdí, že je taxikář okradl, zabývají už nyní. Lidé se tak pomoci dočkají i bez aplikace. "Máme skupinu Taxi, která se zaměřuje na nepoctivé taxikáře. Pokud někdo oznámí, že jejich služby nebyly standardní, řešíme to. Ze zákona jsme povinni reagovat na každý podnět," řekla mluvčí pražských strážníků Jana Přikrylová.

"Aplikaci můžete obejít, ale v ní bude bude všechno v jednom a tedy i jednodušší," uvedl Čihař. Podle něj bude zákazník mít vše po ruce už během cesty a navíc se obejde i bez datového připojení.

cena virtuálního taxametru

Firma si aplikaci spolu s její čtyřletou podporou a základní propagační kampaní cení na necelé dva miliony korun. Konkrétní částku neuvedla. Objevují se hlasy, které výši částky kritizují.

Vývojář aplikací Kryštof Celba tvrdí, že částka je přemrštěná a sám by prý dokázal podobný systém vyrobit levněji. "Aplikace si oceňuji na částku do 100 až 150 tisíc korun v závislosti na tom, co by měly a neměly umět," řekl iDNES.cz.

"Je možné, že skupina studentů by to levněji skutečně zvládla. Pak ale nastane otázka, kdo se o aplikaci bude starat dál," reagoval za autora nápadu virtuálního taxametru Ondřej Čihař.

Další vývojáři oslovení iDNES.cz cenu za čtyři platformy - iPhone, Android, WM a Symbian - za přemrštěnou nepovažují. "Pro jednu platformu ji odhaduji zhruba na 300 až 500 tisíc korun. Částka se ale může měnit v závislosti na složitosti provedení vlastní navigace a ceně mapových podkladů," domnívá se Michal Havryluk, student softwarového inženýrství a autor několika aplikací pro platformu Android.

"Řádově je částka v pořádku. Není to cena nejnižší, ale naše firma by si pravděpodobně řekla o ještě vyšší peníze. Taková aplikace musí být velmi profesionálně vytvořená. Už proto, že lze předpokládat, že bude hodně sledovaná - například mediálně," řekl Jiří Král ze společnosti Acrobits, která vyvíjí software pro mobilní telefony. Podle jeho odhadu by se cena takové aplikace mohla vyšplhat i na pět milionů korun.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Velká jízda do pekla. Život Terezy, kterou drží v Pákistánu za pašování drog

Tereza H., kterou v Pákistánu zadrželi za pašování drog, s kamarádkou Simonou.

Jednadvacetiletou Terezu H. přivedl divoký styl života až do pákistánské vazby za pašování drog. Se svou kamarádkou...

Zeman, nebo Drahoš? Vyberte si prezidenta ve volbách nanečisto

Ve druhém kole prezidentských voleb se utkají Miloš Zeman a Jiří Drahoš.

Zbývá jen několik dní, než se opět otevřou volební místnosti. Redakce iDNES.cz připravila volby nanečisto, ve kterých...



Poslanci vydali Babiše a Faltýnka ke stíhání kvůli Čapímu hnízdu

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek na pátečním jednání Poslanecké sněmovny. (19....

Premiéra Andreje Babiše a šéfa poslanců ANO Jaroslava Faltýnka může policie stíhat kvůli podezření na podvod při...

Při požáru hotelu v centru Prahy zemřeli dva lidé, další jsou v nemocnicích

V Náplavní ulici v Praze hořel hotel.

V hotelu v pražské Náplavní ulici vypukl v sobotu po 18. hodině požár. Dva lidé zemřeli, několik dalších je zraněno....

Hromadné nehody uzavřely dálnici D1, na jihu Moravy vyhlásili kalamitní stav

Sníh komplikuje dopravu na dálnici D1, stalo se několik hromadných nehod. (16....

Doprava na dálnici D1 stále stojí, a to na 99. kilometru u Humpolce. Další problémová místa policie zprovoznila v...

Další z rubriky

Europoslanec Ježek se rozešel s ANO. Telička hnutí kritizuje za vlastní gól

Europoslanec Petr Ježek (na snímku z 24. února 2014)

Europoslanec Petr Ježek ukončil spolupráci s ANO kvůli odlišným názorům na podporu prezidenta Miloše Zemana ve volbách...

Škoda po tragickém požáru, odříznutá alpská střediska a soutěž dřevorubců

Hasiči jim pomáhali uniknout pomocí výsuvných žebříků. (20. ledna 2018)

Sledujte Zprávy iDNES.tv. Dozvíte se, jakou škodu způsobil víkendový požár hotelu v centru Prahy, kolik peněz žádá po...

VIDEO: Cestující museli do křižovatky tlačit autobus sněhovou břečkou

Cestující v Brně museli roztlačit autobus

Vlastní silou se museli minulý týden vypořádat někteří cestující MHD se sněhovou kalamitou v Brně. Jeden z autobusů...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz