Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

S virtuálním taxametrem přijdou spory o cenu a udávání řidičů

  13:47aktualizováno  13:47
Zamýšlená aplikace do mobilního telefonu, která má přistihnout nepoctivé taxikáře, přinesla řadu otazníků. Taxikáři i advokáti varují, že při používání programu mohou hrozit nejasnosti a spory. Taxametr v mobilu má navíc zastat funkce, které už existují. Firma, která koncept nabídla Praze, připouští, že řada otázek je stále nedořešená.

Virtuální taxametr pro mobilní telefon | foto: iDNES.cz / Et Netera

Virtuální taxametr by podle tvůrců měl ukázat nejkratší trasu, dobu jízdy a cenu za taxi. Firma má také ambice, aby ve spolupráci s pražským magistrátem aplikace umožnila nepoctivého taxikáře vyfotit a nahlásit ho na horkou telefonickou linku.

Advokát Karel Vrzáň upozorňuje, že pořizování fotografií nepoctivých taxikářů může v praxi selhávat. "Používání fotografie bez vědomí a souhlasu řidiče může být ve správním řízení napadeno. Taxikář by mohl tvrdit, že bylo zasaženo do jeho práva na ochranu osobnosti," řekl Vrzáň.

anketa

iDNES.cz oslovil kandidáty na budoucí pražské primátory parlamentních stran a zeptal se jich: Potřebuje Praha virtuální taxametr?

Jiří Dienstbier mladší, ČSSD
Taková aplikace by byla zajímavá, protože by lidé dostali do rukou nástroj proti nepoctivým taxikářům. Samozřejmě, že by nebyla samospásná, byl by to jen pomocný nástroj, aby si lidé ověřili, zda jsou jim poskytovány služby na úrovni.

Markéta Reedová, VV
Nevyřeší to, že některé skupinky taxikářů okrádají turisty v Praze. Na ně budou platit jen pokuty, sebrání licencí a případně i zabavení aut. K projektům typu virtuální taxametr jsem skeptická, protože už jsem viděla třeba projekt Bezdrátová Praha, který stál 250 milionů a nefunguje.

Bohuslav Svoboda, ODS
Když o tom nic nevíme, tak to Praha nemůže kupovat. Abych k tomu zaujal stanovisko, potřebuji vědět, kolik to přesně bude stát, kdo to bude servisovat, jaké jsou právní otázky a technické požadavky.

Zdeněk Tůma, Top 09
Slyšel jsem o této technologii z médií, nicméně neznám podrobnosti. Mohla by to být zajímavá alternativa, o které bychom mohli uvažovat.

Pokud by se spor kolem důkazů dostal k soudu, instituce může MMS označit za nezákonnou. Pak hrozí, že správní řízení by se muselo obejít bez ní a zákazník by navíc riskoval soudní dohru ze strany taxikáře. "Předpokládám, že se ještě strhne velká diskuse kvůli posouzení kolize mezi právem na ochranu osobnosti a veřejným zájmem," domnívá se Vrzáň.

Podle firmy, která aplikaci plánuje, by právní otázky měl řešit magistrát nebo město, které s jejím vývojem pomůže a zaplatí za něj. "Je jejich úkolem, aby vše bylo právně v pořádku," řekl za společnosti Ondřej Čihař. Podle něj také lidé nemusí fotit obličej taxikáře, ale třeba jen vůz.

Složitá cena taxi služeb

Nejasnosti jsou také kolem výpočtu cesty. Majitel velké pražské taxislužby Jiří Kvasnička upozorňuje, že finální částka nemůže být vypočítána prostým násobením. "Taxametr je složitá věc a výsledná cena se skládá z nástupní sazby, sazby za kilometr a případně sazby za provozní čekání," upozornil Kvasnička s tím, že provozní čekání v Praze naskočí na taxametru i tehdy, když taxík pomalu popojíždí v koloně.

Podle Kvasničky se suma z taxametru může od sumy z mobilu lišit, aniž by taxikář zákazníka okrádal. "Užívání virtuálního taxametru povede ke konfliktům mezi zákazníkem a taxikářem," domnívá se Kvasnička.

"Snahou je situaci řešit, ale nedokážeme odhadnout všechny důsledky aplikace," řekl Čihař. Podle něj bude cena, kterou ukáže mobil, orientační. "Naší ambicí není spočítat ji přesně na koruny nebo desetikoruny, ale vyřešit, aby člověk nezaplatil za cestu například trojnásobně," dodal marketingový manažer firmy.

Aplikaci jde obejít

Po zveřejnění plánů na virtuální taxametr se také okamžitě objevily názory, že firma přináší něco, co již existuje. "Není to úžasná myšlenka nebo neotřelý nápad. Podle mého názoru by stačila i jakákoliv navigační aplikace. Například ta v telefonu. Některé se navíc dnes už dají pořídit zdarma," domnívá se vývojář Michal Havryluk.

"Magistrát nemusí kupovat žádný hrůzostrašný software. Stačí, aby upozornil, že to už na internetu funguje léta," dodal Kvasnička. Na webu některých společností existují formuláře na výpočet orientační ceny. Cenu lze zjistit i prostřednictvím dispečinku nebo textovou zprávou zaslanou taxispolečnosti.

Městská policie a magistrát se navíc oznámením lidí, kteří tvrdí, že je taxikář okradl, zabývají už nyní. Lidé se tak pomoci dočkají i bez aplikace. "Máme skupinu Taxi, která se zaměřuje na nepoctivé taxikáře. Pokud někdo oznámí, že jejich služby nebyly standardní, řešíme to. Ze zákona jsme povinni reagovat na každý podnět," řekla mluvčí pražských strážníků Jana Přikrylová.

"Aplikaci můžete obejít, ale v ní bude bude všechno v jednom a tedy i jednodušší," uvedl Čihař. Podle něj bude zákazník mít vše po ruce už během cesty a navíc se obejde i bez datového připojení.

cena virtuálního taxametru

Firma si aplikaci spolu s její čtyřletou podporou a základní propagační kampaní cení na necelé dva miliony korun. Konkrétní částku neuvedla. Objevují se hlasy, které výši částky kritizují.

Vývojář aplikací Kryštof Celba tvrdí, že částka je přemrštěná a sám by prý dokázal podobný systém vyrobit levněji. "Aplikace si oceňuji na částku do 100 až 150 tisíc korun v závislosti na tom, co by měly a neměly umět," řekl iDNES.cz.

"Je možné, že skupina studentů by to levněji skutečně zvládla. Pak ale nastane otázka, kdo se o aplikaci bude starat dál," reagoval za autora nápadu virtuálního taxametru Ondřej Čihař.

Další vývojáři oslovení iDNES.cz cenu za čtyři platformy - iPhone, Android, WM a Symbian - za přemrštěnou nepovažují. "Pro jednu platformu ji odhaduji zhruba na 300 až 500 tisíc korun. Částka se ale může měnit v závislosti na složitosti provedení vlastní navigace a ceně mapových podkladů," domnívá se Michal Havryluk, student softwarového inženýrství a autor několika aplikací pro platformu Android.

"Řádově je částka v pořádku. Není to cena nejnižší, ale naše firma by si pravděpodobně řekla o ještě vyšší peníze. Taková aplikace musí být velmi profesionálně vytvořená. Už proto, že lze předpokládat, že bude hodně sledovaná - například mediálně," řekl Jiří Král ze společnosti Acrobits, která vyvíjí software pro mobilní telefony. Podle jeho odhadu by se cena takové aplikace mohla vyšplhat i na pět milionů korun.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Auto v Brně srazilo ženu s kočárkem, řidiče pak napadl přihlížející dav

Záchranáři zasahují v Bratislavské ulici v Brně poté, co zde auto srazilo ženu...

Dramatické okamžiky se odehrály na konci minulého týdne v Bratislavské ulici v Brně. Nejprve zde auto srazilo ženu s...

MF DNES: Unesený mladík utonul ve výkalech, jeho únos natočila kamera

Právě tady, v domě, který leží necelé dva kilometry od Karlových Varů, našli...

Případ jednadvacetiletého Dominika P. z Mladoboleslavska, kterého na konci ledna podle kriminalistů zavraždil o 25 let...



V Rusku se zřítilo letadlo se 71 lidmi, příčina katastrofy je stále nejasná

Trosky letadla se našly asi 40 kilometrů od moskevského Domodědova letiště (10....

V Rusku se v neděli zřítilo letadlo Saratovských aerolinií. Letoun An-148 mířil do města Orsk na jihu Ruska, krátce po...

Babiš prohrál spor o evidenci u StB. Budu se soudit až do smrti, vzkázal

Andrej Babiš

Bratislavský krajský soud v obnoveném líčení zamítl žalobu Andreje Babiše, že je neoprávněně evidován jako agent ve...

Polák vezl dodávku na malém přívěsu, policii ukázal jen fotku řidičáku

Naložit dodávku na tak malý přívěs chtělo hodně odvahy a drzosti.

I otrlé dálniční policisty nedávno v Ostravě překvapil řidič polského auta, který na malém přívěsu vezl nadměrně velkou...

Další z rubriky

ANALÝZA: Do boje o křeslo předsedy ČSSD promlouvá i vyjednávání o vládě

Šéf poslanců ČSSD Jan Chvojka, úřadující šéf strany Milan Chovanec a...

Několik hodin před začátkem nedělního sjezdu ČSSD v Hradci Králové se do bojů o vedoucí posty razantně vmísila poziční...

Budou další protesty kvůli Uberu? V Rozstřelu se utká taxikářka a zastupitel

Zasedání vlády se zástupkyní taxikářů Karolínou Venclovou a poslancem Patrikem...

Stovky taxikářů v Praze protestovaly proti řidičům společností Uber a Taxify. Protesty získaly pozornost politiků a...

Hamáček vede ČSSD, která považuje za zásadní problém obviněného ve vládě

Novým předsedou ČSSD se stal Jan Hamáček, delegáti ho do čela strany zvolili na...

Novým předsedou ČSSD je dosavadní místopředseda Jan Hamáček, který je ochoten jednat o vládě s ANO. Schválit ji musí...

Takový normální porod
Takový normální porod

O porodu s časovým odstupem, nadhledem a snad i s vtipným podextem píše uživatelka eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz