Rychlodráha je konečně na dohled

P r a h a - Stavba rychlodráhy, která by měla propojit Masarykovo nádraží s letištěm v Ruzyni a následně i Kladnem, má po mnoha letech diskusí šanci na rozjezd. Kvůli stavbě rychlodráhy vznikla již v roce 1994 společnost PRaK, ve které má podíl hlavní město Praha, šestá městská část, Kladno, obce podél budoucí trati, Česká správa letišť a České dráhy. Tato společnost však prakticky nevyvíjí činnost, protože ke stavbě nové trati chybí základní kapitál. Ministr dopravy a spojů Jaromír Schling však nyní potvrdil, že ze Státního fondu dopravní infrastruktury dostane společnost PRaK pět milionů korun na dopracování projektové dokumentace rychlodráhy k územnímu řízení.

Projektová dokumentace na první část etapy rychlodráhy, která propojí ruzyňské letiště s centrem Prahy, má být hotova příští rok v září. "Zároveň vyjednáváme a sháníme peníze pro část, která povede z letiště do Kladna, aby byla projektová dokumentace kompletní," řekl předseda představenstva PRaKu Ladislav Bína.

Pokud se podaří peníze sehnat a nevznikne nečekané zdržení, mohla by podle Bínových odhadů projet první souprava vlaků trasou z letiště na Masarykovo nádraží v roce 2005. Nedlouho poté by měla rychlodráha spojit Prahu i s Kladnem.
Proti vzniku rychlodráhy protestuje občanské sdružení Chceme metro, ne rychlodráhu a i radnice šesté městské části hodlá projekt rychlodráhy podpořit pouze tehdy, když bude mít tato rychlodráha zastávky i na území Prahy 6. Starosta této městské části Petr Bém uvedl, že by i on raději viděl v Dejvicích metro, ale podle něj může dejvická radnice podporovat rychlodráhu v okamžiku, kdy bude mít více zastávek a bude pro obyvatele města cenově dostupná.

I středočeský hejtman Petr Bendl konstatoval, že rychlodráha nemůže fungovat na úkor obyvatel části Prahy. "Proto jsme se shodli, že stanice Dejvická bude zahloubena a trať elektrifikována. Je pravda, že tato varianta stavbu rychlodráhy prodraží, ale soupravy na dieselový pohon na rychlodráze jezdit nebudou," řekl Bendl, který je přesvědčen, že fungující rychlodráha dokáže Praze 6 ulehčit, neboť vyřeší současný kolapsový stav na Evropské třídě.

Středočeský hejtman navíc usiluje o to, aby se projekt rychlodráhy nedělil na dvě části, ale posuzoval se komplexně. Netají se totiž obavou, že v momentě, až bude vyřešena přeprava mezi letištěm a centrem Prahy, nebudou na pokračování výstavby rychlodráhy do Kladna peníze. "Tomu chci zabránit. Fakt, že rychlodráha pomůže vyřešit dopravu obyvatel Kladna do Prahy, může projektu pomoci získat peníze ze strukturálních fondů. Kladensko je totiž jediný strukturálně postižený region ve středních Čechách, a tak pokud bude řešit místní problém, může na tom Praha vydělat," tvrdí Bendl.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video