Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Balt hlídají Španělé a Belgičani, němých ruských letů loni přibylo

  20:13aktualizováno  20:13
Vzdušný prostor tří pobaltských republik - Litvy, Lotyšska a Estonska - začaly chránit stíhačky španělského a belgického letectva. Aktivita ruského letectva v oblasti byla přitom loni mimořádná. Pohotovostní letouny NATO musely startovat k nekomunikujícím ruských vojenským strojům ve 160 případech.

Eurofighter Typhoon španělského letectva nad Pobaltím | foto: Litevské ministerstvo obrany

O rok dříve, kdy se vztahy mezi Severoatlantickou aliancí a Ruskem kvůli anexi Krymu a situaci na Ukrajině vyostřily, to bylo 140 ostrých startů. A rok předtím přitom pouhých 47, uvedlo litevské ministerstvo obrany.

Bezmoc úřadů

Ať se to Evropě líbí nebo ne, s vypnutými automatickými odpovídači u ruských vojenských letounů nemůže prakticky nic dělat. Finsko před časem požádalo Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO), jak by se dala situace řešit. odpověď přišla záhy. Nijak.

Úmluva o mezinárodním civilním letectví, která stanovuje základní pravidla pro leteckou dopravu na celém světě, se totiž nevztahuje na provoz vojenských strojů a ruské vzdušné síly tak nemají žádnou povinnost se zapnutými transpondéry létat. I když od konce studené války platilo jakési nepsané pravidlo, že i vojenské letouny při letech poblíž civilních leteckých koridorů odpovídače zapnuté mají.

Dosud to byla standardní praxe i v mezinárodním vzdušném prostoru s výjimkou bojových nebo zpravodajských misí. Létání bez zapnutých odpovídačů a bez komunikace s řízením letového provozu pak bylo považováno úmyslnou provokaci.

Trojlístek pobaltských republik vlastní stíhací letectvo nemá, proto se v ochraně jejich vzdušného prostoru od roku 2004 pravidelně střídají spojenci z NATO v rámci takzvaného Air Policingu.

Štafetu nad Baltem tento týden převzali na čtyři měsíce španělští letci se čtyřmi letouny Eurofighter Typhoon, kteří proto dočasně startují ze základny Šiauliai v Litvě. Čtyři belgické stíhačky F-16 jsou zase připravené na základně Amari v Estonsku. „Třetí španělský příspěvek do této mise potvrzuje náš závazek ke spojencům v NATO,“ uvedl během předávacího ceremoniálu velitel španělské jednotky Juan Ballesta Minarro.

Jde již v pořadí o čtyřicátou takovou rotaci. Předtím za ochranu Pobaltí zodpovídali němečtí a maďarští stíhači, kteří zaznamenali jen v prosinci 13 ostrých startů k ruským vojenským letounům nad Baltem.

Ty nejčastěji míří z Ruska do exklávy Kaliningradu nebo nazpět. Létají však velmi blízko hranic pobaltských zemí navíc bez letových plánů, nekomunikují s řízením letového provozu a mají vypnuté automatické odpovídače. Zařízení umožňuje automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu a poskytuje základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce. Středisko řízení letového provozu proto takové letouny bez identifikace označuje za neznámý cíl.

Naposledy 25. prosince musely pohotovostní letouny vystartovat k dopravnímu stroji Tu-134, který měl v doprovodu dvou ruských stíhaček Su-27 na cestě z ruské exklávy Kaliningradu do Ruska vypnutý automatický odpovídač. Doprovodné stroje se blízko vzdušného prostoru Estonska otočily a zamířily zpět do Kaliningradu.

Podobně předtím 22. prosince startovaly pohotovostní stroje k ruskému letounu Il-20 pro elektronický boj, který sice letěl podle předem podaného letového plánu, ale neměl zapnutý odpovídač.

U ruského Kaliningradu a běloruských hranic pro pohotovostní piloty přitom platí takzvané nárazníkové pásmo. Letci musí dodržovat vzdálenost 15 kilometrů k hranici a to samé se očekává od ruských a běloruských letounů.

Nejvážnější incident

Zatím asi nejvážnější situace, kterou musely alianční letouny v Pobaltí řešit, se udála už v září 2005, kdy se ruský stíhač Su-27při přeletu z Petrohradu do Kaliningradské oblasti odchýlil od své trasy a vletěl do litevského vzdušného prostoru.

Po prodlevě jeho zjištění – způsobené nejspíše jednak zastaralými litevskými radary a jednak nízkou nadmořskou výškou, v níž letoun letěl – k němu vystartovaly hotovostní stroje Phantom německé Luftwaffe. Ještě než letoun dostihly, ruský stroj havaroval.

Od roku 2014 se nad Baltem znovu po letech také objevují ruské vojenské letouny také v početných formacích. Naposledy v červenci museli britští stíhači vystartovat ke skupině čtyř stíhacích bombardérů Suchoj Su-34, čtyř stíhacích strojů MiG-31 a dvou transportních letounů An-26. O pár dní později pak dvojice norských pohotovostních strojů F-16 startovala k formaci jedenácti ruských strojů.

V roce 2014 podle statistik Aliance narušily ruské vojenské letouny vzdušný prostor některé ze zemí NATO jen v deseti případech a to většinou jen na velmi krátkou dobu. Osmkrát prostor Estonska, jednou Polska a jednou Norska. Rusko ale vždy narušení vzdušného prostoru popřelo.

V Pobaltí loni takový případ podle dostupných zdrojů evidován nebyl. Oficiální statistiku o průnicích do vzdušného prostoru některé z členských zemí Aliance zatím nezveřejnila, je však pravděpodobné, že se v ní objeví incidenty na turecko-syrské hranici, které vedly k sestřelení ruského stíhacího bombardéru Su-24 loni na podzim. A ruské stroje loni také několikrát vnikly nad území neutrálního Finska a Švédska.

Jen pro zajímavost. V roce 2009, tedy ještě v době relativně dobrých vztahů Západu s Ruskem, když Pobaltí chránili poprvé čeští letci s gripeny, museli v období čtyř měsíců kvůli ruským letounům do vzduchu sedmkrát z celkových osmi ostrých startů. To bylo však stejně jako za celé období od dubna roku 2004, kdy Aliance s ochranou Litvy, Lotyšska a Estonska začala.

Autor: natoaktual.cz


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Velká jízda do pekla. Život Terezy, kterou drží v Pákistánu za pašování drog

Tereza H., kterou v Pákistánu zadrželi za pašování drog, s kamarádkou Simonou.

Jednadvacetiletou Terezu H. přivedl divoký styl života až do pákistánské vazby za pašování drog. Se svou kamarádkou...

Zeman, nebo Drahoš? Vyberte si prezidenta ve volbách nanečisto

Ve druhém kole prezidentských voleb se utkají Miloš Zeman a Jiří Drahoš.

Zbývá jen několik dní, než se opět otevřou volební místnosti. Redakce iDNES.cz připravila volby nanečisto, ve kterých...



Poslanci vydali Babiše a Faltýnka ke stíhání kvůli Čapímu hnízdu

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek na pátečním jednání Poslanecké sněmovny. (19....

Premiéra Andreje Babiše a šéfa poslanců ANO Jaroslava Faltýnka může policie stíhat kvůli podezření na podvod při...

Při požáru hotelu v centru Prahy zemřeli dva lidé, další jsou v nemocnicích

V Náplavní ulici v Praze hořel hotel.

V hotelu v pražské Náplavní ulici vypukl v sobotu po 18. hodině požár. Dva lidé zemřeli, několik dalších je zraněno....

Hromadné nehody uzavřely dálnici D1, na jihu Moravy vyhlásili kalamitní stav

Sníh komplikuje dopravu na dálnici D1, stalo se několik hromadných nehod. (16....

Doprava na dálnici D1 stále stojí, a to na 99. kilometru u Humpolce. Další problémová místa policie zprovoznila v...

Další z rubriky

Jednotka ze Strakonic má pohotovost v NATO. Může jít kdykoli do akce

Protiletadlový komplet RBS-70.

Pro dvě stovky vojáků protivzdušné obrany ze Strakonic začala tříletá pohotovost v rámci Sil rychlé reakce NATO. V...

Poplach pro stíhače. Britové a Belgičani startovali k ruským bombardérům

Ruské bombardéry Tu-160 v mezinárodním vzdušném prostoru směřovaly k...

Dvojice blížících se ruských strategických bombardérů Tu-160 „Blackjack“ v pondělí dopoledne zalarmovala britské...

Minometná jednotka cvičí s těžkotonážními vozidly pro misi v Pobaltí

Armádní Tatra T-815 8x8 PRAM pro převoz 120mm minometu 71. mechanizovaného...

Přeškolením na nová těžká nákladní vozidla Tatra začala příprava minometné jednotky ze 71. mechanizovaného praporu z...

Najdete na iDNES.cz