„Posádka jednala naprosto správně, udělali vše, co měli. Kdyby piloti udělali chybu, tak by bylo spoustu mrtvých, ne-li všichni.“ řekl iDNES.cz Ing. Ladislav Keller, bývalý kapitán Boeingu 737. Autor řady knih a odborných článků po ukončení kariéry pilota pracoval na Úřadu pro civilní letectví a v současné době přednáší na ČVUT.
Ruská média pilota letounu Damira Jusupova označují za hrdinu a jeho výkon srovnávají s nouzovým přistáním amerického letadla na řece Hudson před deseti lety.
Pilot letounu společnosti U.S. Airways tehdy západně od Manhattanu přistál na řece po srážce letadla s hejnem hus. I tehdy se incident obešel bez obětí na životech. Celý příběh byl dokonce zfilmován hollywoodskými filmaři a skutečného pilota Sullenbergera na plátně ztvárnil slavný Tom Hanks.
Srovnání se slavnou událostí se nebrání ani Keller. „Přistání na vodu a pole se dá v několika ohledech srovnat, ale přistání na vodu je bezpečnější. Voda pohltí spoustu kinetické energie a při dosednutí na vodu chrání letadlo před destrukcí. V Rusku piloti přistávali do kukuřičného pole, a právě kukuřice náraz ztlumila, čímž skvěle využili podmínky terénu,“ chválí ruské piloty.
„Nouzové přistání není otázka štěstí, pilot zkrátka nesmí udělat chybu. Štěstí je v pouze v tom, kde máte možnost přistát. Jestli jste zrovna nad osídlenou oblastí, nad mořem, nebo nad kukuřičným polem,“ tvrdí Keller.
Ruský airbus s 234 lidmi nouzově přistál v poli, srazil se s hejnem ptáků |
Nouzové přistání provedli ruští piloti bez vysunutí podvozku. „To, že přistáli bez podvozku, bylo naprosto v pořádku. Kdykoliv letadlo přistává v terénu, tak musí přistávat bez podvozku. Přistání s vysunutým podvozkem by letadlo zničilo a rozdělilo na části. Takto zůstalo letadlo v celku a i když je pravděpodobně na odpis, nejsou tam vážně zranění,“ ocenil Keller.
Ruská státní televize o dnešním nouzovém přistání informovala jako o „zázraku nad Ramenským“ s odkazem na jméno města Ramenskoje, poblíž něhož pilot přistál. Rackové, s jejichž hejnem se ruský letoun srazil, podle ruských médií vyřadili z provozu oba motory.
Letecké nehody nejsou v Rusku neobvyklé
V Rusku se podle serveru Aviaton Safety Network od roku 1945 stalo přes 300 fatálních leteckých havárií, při kterých zemřelo přes 7 tisíc lidí. Rusko je tak po Spojených státech druhým regionem s největším počtem fatálních leteckých katastrof. Letecký provoz je však v obou zemích neporovnatelný - zatímco ve USA se ročně prodá miliarda letenek, v Rusku je to „jen“ 75 milionů.
Jedna z posledních nehod se stala v květnu tohoto roku, kdy do letadla nad moskevským letištěm uhodil blesk. Letadlo poté nemělo žádné spojení se zemí, a po nouzovém přistání na letišti Šeremetěvo začalo hořet.
Mezi letecké tragédie, které ve světě nejvíc rezonovaly, patří případy Smolensk a Jaroslavl. První oplakali Poláci, druhý Češi. Při pádu polského vládního speciálu Tupolevu TU154u ruského Smolenska zahynulo v dubnu 2010 téměř sto lidí včetně tehdejšího prezidenta Lecha Kaczynského a jeho manželky.
V září 2011 se na chvíli zastavil hokejový svět. Během pádu letadla s týmem KHL Lokomotiv Jaroslavl zahynulo 44 lidí, mezi nimi i tři čeští hokejoví reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Vyšetřování nehody trvalo víc než tři roky.