Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ruská televize slavně odhalila špiona, důkazy sráží mizerná angličtina

  15:13aktualizováno  15:13
Ruská státní televize obvinila čelného představitele opozice Alexeje Navalného ze spolupráce s britskou a americkou zpravodajskou službou. Anglicky psané dokumenty, na nichž stanice své tvrzení zakládá, jsou však plné jazykových nepřesností a omylů, které podle stanice BBC odhalují ruské podvrhy.

Kiseljov obvinil v pořadu Vesti nedeli Navalného ze špionáže | foto: Rossija 1

Ruská televizní stanice Rossija 1 odvysílala v neděli večer reportáž, v níž redaktor obvinil známého opozičního lídra Alexeje Navalného z mnohaleté spolupráce s britskou zpravodajskou službou MI6 a americkou CIA. Podle něj Navalného, vystupujícího pod pseudonymem agent Svoboda, naverboval finančník Bill Browder, v dokumentech označovaný jako agent Šalamoun, uvedla stanice BBC.

Navalnyj je opozičním politikem a předním kritikem Putinova režimu, který upozorňuje na možné korupční kauzy ruské vládní garnitury. Na podzim loňského roku například sdílel informaci o honosném sídle, které si měl nedaleko Moskvy postavit ministr obrany Sergej Šojgu (psali jsme zde).

Navalnyj měl operovat pod pseudonymem agent Freedom

Navalnyj měl podle dokumentů operovat pod krycím jménem "Freedom"

Reportér označil Navalného protikorupční aktivity za součást operace, zosnované americkou rozvědkou, a dodal, že opoziční lídr dostal za své služby štědrou odměnu prostřednictvím moskevské pobočky Helsinského výboru.

Šéfka lidskoprávní organizace Ljudmila Alexejevová nařčení televizní stanice odmítla a Navalný prohlásil, že se proti tvrzení státního média hodlá bránit u soudu. Podle něj se jedná o výmysly a pomluvy.

Russkij anglijskij jazyk

Jako důkazy pro svá obvinění uvádí redaktor přepis údajné konverzace mezi Navalným a Browderem či citace z dokumentů západních tajných služeb, které se s ruským překladem několikrát ukáží na obrazovce.

Jenže dokumenty vzbuzují pochybnosti, mimo jiné kvůli množství jazykových nepřesností, jež jsou běžné pro ruské mluvčí. Údajně autentické spisy amerických a britských zpravodajů obsahují špatné příslovečné částice u frázových sloves nebo výrazy, které jsou sice významově v pořádku, ale rodilý mluvčí by je v daných případech neužil, píše BBC.

„Odhalené“ dokumenty obsahují řadu chyb

„Odhalený“ americký dokument v listu Izvestija obsahuje řadu chyb

Kromě toho je jeden z dopisů, připisovaných americké CIA, podepsaný osobou, která podle dostupných údajů v agentuře dávno nepracuje.

Podle britské stanice se nejedná o první případ, kdy se prokremelská média ohánějí zjevně zfalšovanou korespondencí amerických úřadů. Kupříkladu v listopadu loňského roku zveřejnil list Izvestija dopis amerického ministerstva zahraničí, který „odhaluje“ přerozdělování humanitární pomoci ve prospěch těch organizací, které vystupují proti ruské vládě (psali jsme zde).

Čtvrthodinová reportáž se objevila v pravidelném pořadu Vesti nedeli (Týdenní zprávy), uváděném „ministrem propagandy“ Dmitrijem Kiseljovem (jeho profil najdete zde), jako ukázka z delšího dokumentu, který má televize odvysílat ve středu večer.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po těžké nemoci zemřela ve věku 49 let wimbledonská vítězka Jana Novotná

Wimbledonská vítězka Jana Novotná (1998)

Český tenis přišel o jednu ze svých nejvýraznějších osobností, v neděli zemřela wimbledonská šampionka Jana Novotná....

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...



Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

OBRAZEM: Popáleniny a řezné rány. Následky genocidy Rohingům zůstanou navždy

Rohinžští uprchlíci pózují pro fotografa v bangladéšském uprchlickém táboře...

Od konce srpna, kdy se rozpoutala nová vlna etnického násilí, každý týden překračují hranici do Bangladéše tisíce...

Čínská policie chce předvídat zločin, analyzuje osobní data obyvatel

Ilustrační snímek

Monitorování života obyvatel je pro tajné služby v Číně běžnou praxí. V posledních letech zavádějí čínští zpravodajci...

V Nigérii se odpálil sebevražedný atentátník, zabil nejméně 50 lidí

Nigerijští vojáci. Ilustrační foto

Při sebevražedném bombovém útoku u mešity na severovýchodě Nigérie v úterý zemřelo nejméně 50 lidí. S odvoláním na...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.