Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tvVlivem teplého počasí v Česku praskají silnice. Naposledy to byla dálnice u Olomouce D35, kde následně havarovala čtyři osobní auta. „Dálnice nepraskají jenom v české republice, ale všude po světě. Materiál zkrátka reaguje na počasí, na klimatické změny,“ uvedl Mátl v Rozstřelu. Na úsek na Moravě měl kromě horkého počasí vliv také déšť.
Situace se podle něj zároveň může opakovat, ŘSD však dělá maximum proto, aby se tomu předcházelo. „Naši dělníci pravidelně kontrolují stavy dálnic, nejde ale zkontrolovat všechno,“ uvedl Mátl.
„Polemika ohledně asfaltu a betonu tu bude vždy. Každý materiál má svá pro i proti, je potřeba to vyvážit,“ řekl. On osobně je příznivcem CB krytů, zejména na hodně zatížených komunikacích.
Léto se vždy nese ve znamení oprav na komunikacích. Podle Mátla není jiné vhodné období na opravy než právě léto. Stále nejzásadnější rekonstrukcí je na dálnici D1, která by měla být hotová na přelomu září a října. Řidiči musí také počítat s opravami na pátém až dvanáctém kilometru na D8, u Prahy na D5 a D2 u Hustopečí.
„Větší problémy ale představují opravy na silnicích první třídy, například mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí, tam se tvoří dlouhé kolony,“ řekl generální ředitel ŘSD. Dodal, že chápe, že opravy lidi otravují, ale je nutné je provést.
V nejbližší době se podle Mátla dokončí obchvat u Otrokovic, v srpnu se zprovozní úsek dálnice D6 mezi Prahou a Karlovými Vary a také obchvat u Panenského Týnce.
Byrokracie jako nepřítel výstavby
Hlavním důvodem, proč výstavba komunikací v Česku tolik „vázne“ jsou podle Mátla byrokratické procesy. „Když si spočítáme všechny správní kroky, je to opravdu na dlouho,“ uvedl.
Řeč v Rozstřelu padla také na dopady covidu-19 na dopravu v Česku. Epidemie podle Mátla zasáhla do harmonogramu zajetých staveb takřka minimálně, vliv na vydávání nových stanovisek a povolení měla ale poměrně zásadní. „My tady bojujeme o životy a vy tady otravujete s nějakou dálnicí?“ popsal Mátl náladu ohledně výstaveb.
Zánovní úsek D1 na Benešovsku popraskal, opraví ho v rámci záruky |
Od začátku roku platí nové elektronické dálniční známky. Řidiči mohou dálniční poplatek uhradit elektronicky. „Já jsem hrozně rád, že se tento proces podařilo zdigitalizovat,“ řekl Mátl.
V Rozstřelu Mátl hovořil také o čtvrtečnímu tornádu na Jižní Moravě. To sice ovlivnilo provoz v přilehlých oblastech, k výrazným poškození dálnic ale nedošlo. ŘSD zároveň nabídlo krizovému štábu jakoukoli pomoc, v současné chvíli Moravě poskytlo osvětlovací techniku.