ROZSTŘEL: Urazil Lidl Řeky? Kde jsou hranice náboženské neutrality?

  • 1115
Kde začíná a končí náboženská neutralita v reklamách nadnárodních korporací? Média si všimla, že obchody Lidl umazaly z obalů kříže na řeckých kostelech, což vyvolalo posměšné reakce. Na názor na kauzu jsme se v pořadu Rozstřel zeptali česko-řecké zpěvačky Marthy Elefteriadu. Otázky na téma náboženských symbolů v reklamě zodpověděl také marketingový expert Robert Němec.

Jak kontroverzní krok německého řetězce vnímají sami Řekové? Jako první na otázky moderátora odpovídala známá zpěvačka Martha Elefteriadu.

„Nepřekvapilo mě, že je kolem toho takové ‚tóčo‘. Vadí to lidem víry i všem, kteří jezdí do Řecka a Řecko si zamilovali. Já patřím do skupiny Řeků, kteří jsou na toto retušování citliví,“ říká česko-řecké zpěvačka.

„Ten kostel na obrázku je jeden z největších na Santorini, jmenuje se Kostel svatého kříže, a kostelu takového formátu umažou kříž?“ podivuje se.

Bojkot obchodního řetězce však pro ni není řešením. „Chodila jsem tam občas během řeckých týdnů. Ale já nerada válčím, myslím si o tom svoje, docela dobře si tu situaci mapuju, jak lidi reagují a reagují podle mě správně. Ale to, jestli to budeme bojkotovat, je na každém z nás.“

Řekové jsou pode ní z kroku úplně stejně rozhořčení jako Češi. „Vycházejí tam podobné články. Tohle retušování není způsob řešení čehokoli. Pokud chtěli stavbu bez kříže, měli si najít jinou budovu, jiný motiv. Pokud nechtěli urazit muslimy, tak Řeky a křesťany urazit můžou?“

Podle zpěvačky je Řecko stále velmi křesťansky založená země, víra je tam stále silně zakořeněná.

Expert: Je těžké vyhovět úplně všem

Pozvání do pořadu přijal také expert na reklamu a marketing Robert Němec.

Moderátor se ho přes Skype zeptal, jestli argument Lidlu, že chce zachovat náboženskou a politickou neutralitu, obstojí před zákazníkem. „Myslím, že časem vznikne situace, že některé řetězce budou zaměřené na imigranty. Už například existují někteří operátoři, kteří jsou na ně zaměřeni,“ odpověděl Němec.

Lidl má podle něj hodně poboček, je těžké vyhovět úplně všem. „Jednou jsem dělal školení pro nadnárodní řetězec, kam si paní přinesla šanon, který byl prý návodem, jak má řetězec vystupovat na sociálních sítích,“ popsal expert.

Podivil se nad tím, že přestože je Česko jednou z nejateističtějších zemí na světě, přesto tu kauza vzbudila docela silné reakce, na rozdíl od ostatních zemí, kde se náboženství řeší. „Je to tím, že na západě jsou na imigranty více zvyklí. Je to otázka národní identity, hrdosti. Když jste si totiž jistí sami sebou a svou identitou, tak pak nemáte nějaké přehnané reakce,“ domnívá se.

Pravděpodobně se podle něj jedná o chybu v řízení značky. „Je to spekulace, ale možná začínají ztrácet nějaké zákazníky, tak se snaží získat nové,“ dodává.

Tématu se chytli i politici

Humbuk na internetu rozpoutala média, která si všimla, že německý obchodní řetězec Lidl už několik let na svých některých výrobcích retušuje křesťanské kříže z kupolí kostelů na řeckém ostrově Santorini (psali jsme zde).

Lidl se hájil tím, že chtěl zachovat „náboženskou a politickou neutralitu“. „Naším cílem rozhodně nebylo kohokoliv urazit a omlouváme se, pokud k tomu došlo,“ uvedla česká pobočka společnosti s tím, že se příště poučí při přebírání designu obalů z jiných zemí.

Tématu chybějících křížů například na balení chipsů se chytají i někteří politici.

Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) například označil jednání Lidlu za pokrytecké a vyzval své fanoušky na Facebooku, aby zvážili bojkot řetězce (více zde).

Celý záznam Rozstřelu:


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video