Tanker Volganeft-139 jel z Azovského přístavu na jihu ruského rostovského regionu do Kerče na Ukrajině.
Plavidlo se v noci rozlomilo na dvě části. "Podle předběžných zpráv vyteklo asi 1300 tun mazutu," oznámilo ministerstvo pro mimořádné situace. Tanker převážel celkem čtyři tisíce tun oleje.
Už skvrnu ze 700 tun mazutu ale odborníci považují za velkou a z ekologického hlediska za nebezpečnou.
Posádka se zachránila na části lodi, která zůstala na hladině. Špatné počasí s vysokými vlnami a silným větrem ale zkomplikovalo její odvoz do bezpečí.
"Nikdo z 13 členů posádky nepřišel k úhoně, všichni jsou živi a zdrávi," citovala agentura ITAR-TASS činitele z novorossijského přístavu.
Tanker vezl topný olej, který je těžký a nedrží se na hladině tak dobře, jako třeba ropa. Jeho zachycení je problematické, rychle klesá ke dnu.
Z další lodi vytekla síra
"Je to velmi vážná ekologická katastrofa. Následky se budou řešit několik let," prohlásil jeden z ruských činitelů Oleg Mitvol. Podle něj vytekl mazut z trupu lodi, který poničily obrovské vlny.
Pravděpodobné důsledky havárie ještě nejsou známy, odborníci tak musí vycházet ze starších nehod. Když se v listopadu roku 2002 naboural u Španělska tanker Prestige, vyteklo z něj 64 tisíc tun ropy a ropná skvrna zničila pláže ve Francii, Španělsku a Portugalsku.
Stejná bouře potopila i další nákladní loď převážející dva tisíce tun síry. K nehodě došlo také poblíž Kerčského průlivu. Posádku devíti mužů se podařilo v bouři zachránit.
"Síra je neutrální látka. Doufáme, že s vodou nevytvoří žádnou nebezpečnou sloučeninu," řekl k události Oleg Mitvol. Ekologickou havárií tak hrozí spíše plné nádrže plavidla.