iDNES.cz

Rozhovor se ženou zodpovědnou za vládní kampaň k referendu o EU

velikost textu:
vydáno 2.6.2003 11:50
Jana Adamcová, ředitelka odboru komunikační strategie ministerstva zahraničních věcí
OTÁZKA: Proč ve vaší reklamní kampani na produkt EU herec, hrající Ira a pochvalující si, jakého rozvoje Irsko a irština dosáhly po vstupu "do Společenství", mluví anglicky ? Proč také nepřipomenete, že volný pohyb osob, který si pochvaluje další herečka bude pro občany ČR (možná) možný až po sedmi letech ? Že volný pohyb osob, služeb a kapitálu ještě dlouho (pro státy druhé kategorie) nenastane ? Já osobně (a to i na základě vaší kampaně) budu volit jasné N€ ! Pavel Budil
ODPOVĚĎ: Herec mluví anglicky, protože je to jeho mateřština. V EU se totiž každý může obracet na všechny instituce v úředním jazyce svého státu a úředním jazykem Irska je i angličtina. Volný pohyb osob, služeb i kapitálu bude - pokud řekneme ANO - realizován již od 1. dne vstupu, tedy od 1.5.2004. Máte možná na mysli volný pohyb pracovních sil - zde máme přechodné období s několika zeměmi. Nicméně ve Velké Británii, Nizozemsku, Švédsku, Dánsku a Irsku budeme moci pracovat ihned po vstupu bez pracovního povolení. Žádné státy druhé kategorie v EU nejsou. Věřím, že k zemím, které budou přistupovat po nás, budeme stejně tak velkorysí a otevření, jako je EU k nám v současné době. 2.6.2003 12:05
OTÁZKA: Ruku na srdce - myslíte si, že reklama s kašírovanými "Evropany" může lidi přilákat? Není lepší ta na Nově? jump
ODPOVĚĎ: To posuďte sám/sama. Našim cílem bylo především využitím masmédií přilákat pozornost k problematice vstupu do EU a k řadě informačních zdrojů, které veřejnosti nabízíme. 2.6.2003 12:07
OTÁZKA: Zajímalo by mě zda součástí kampaně byly také besedy nebo třeba rozdávání brožurek? Já jsem (v Praze) zaznamenala pouze televizní reklamy a pořady, které většinou neposkytovali konkrétní a jasné informace, ale pouze spekulace, pocity a názory lidí. Já bych se místo toho raději dozvěděla více o principech fungování EU o způsobu rozhodování a o tom, co která instituce EU představuje. Kampaň tak jak probíhá, dle mého názoru pouze utvrzuje každého v jeho názoru (ANO či NE) a nepřináší podněty k zamyšlení a polemice. Jana
ODPOVĚĎ: Celá informační kampaň je bohužel redukována jen na její viditelnou část - spoty v TV, billboardy. To hlavní, na čem stojí, je ale její část neviditelná: od února do června máme na tři sta diskusí a projektů pro lidi v regionech, v každém kraji operuje jeden automobil Škoda s vyškoleným týmem lidí, kteří nabízejí informační letáky při veřejných akcích. Máme informační linku, na které odpovíme 15000 dotazů měsíčně a internetový server euroskop.cz, který jen za duben navštívili 870003 lidé - emailem odpovíme téměř stovku dotazů denně. Navíc na individuální žádosti zasíláme informační materiály i lidem domů. A nesmím zapomenout na naši dvacítku regionálních evropských informačních středisek... Je toho hodně, co není vidět... 2.6.2003 12:11
OTÁZKA: Ještě, ehm, myslíte si Vy osobně, že právě portugalský _RYBÁŘ_ je tou vhodnou osobu pro propagaci EU v České republice ? Jáká je v tomto případě cílová skupina ? Pavel Budil
ODPOVĚĎ: Chtěli jsme ukázat úplně normálního občana Portugalska, který má také svoje problémy a starosti - v naší tiskové inzerci říká: Chcete-li se mít dobře, musíte prostě pracovat... Tak to je. EU není ráj, ale 50letá zkušenost jejího fungování ukazuje, že z tohoto svazku zatím všechny země jen profitovaly. Tenhle fakt - nikoli názor, ale fakt - jsme chtěli sdělit všem Češkám a Čechům. 2.6.2003 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, velmi si vážím možnosti položit Vám několik velmi jednoduchých otázek: 1. Budete nám - voličům (cca 50 - 70%, je to proměnlivé) a českému národu garantovat, že nedojde - rámcově do 20 let [aktivní období mého života:), potom už je mi to jedno] k nahrazení jazyka českého za jiný kupříkladu anglický nebo německý jazyk? Že národní obrození v předminulém století (Palacký, Jungmann, Dobrovský) nebylo probuzeno nadarmo? 2. Budete nám - voličům a českému národu garantovat, že nedojde po vstupu do EU k masivním nákupům pozemků a nemovitostí ze strany našich koupěschopnějších "kolegů" z Německa, Rakouska, Francie apod.? 3. Budete nám - voličům a českému národu garantovat, že nebudeme jen neaktivní složkou EU, ale přímo její součástí a to i životní úrovní (vyrovnání obrovských rozdílů v reálných mzdách mezi nynější EU a námi) každého pracujícího občana, a politickým vlivem ČR v rámci EU? 4. Budete nám - voličům a českému národu garantovat, že nedojde k prudkému poklesu reálné hodnoty našich úspor vlivem masivního nárůstu mezd po vstupu do EU? Pokud mi budete garantovat tyto čtyři body, rád řeknu své "ANO", protože věřím, že odpovíte upřímně a v souladu se svým svědomím . Otázka trochu mimo hru - Vycházíte při tvorbě reklam na vstup do EU z průměrného IQ našeho občana? Prosím, nepodceňujte jej. Děkuji. Hezký den Volič Volič
ODPOVĚĎ: 1. Úředním jazykem EU bude po našem vstupu také čeština. Pokud si my jako Češi zvolíme jiný jazyk (proč bychom to ovšem dělali?), je to jen na nás. 2. Záleží na tom, kolik Čechů bude chtít svou půdu prodat právě těm, o kterých píšete. Svůj pozemek si prodávejte komu chcete. 3. To je spíše otázka na politiky - naše budoucí europoslance atd. Já jsem úřednice a mám na starosti zajistit co nejlepší informovanost o problematice spojené s naším vstupem do EU. 4. Není důvod mít obavy - vstup do EU přímý vliv na naše úspory nemá. 5. Já osobně Vám garantovat mohu jen to, že to, zda ze vstupu do EU něco vytěžíme, záleží jen a jen na nás, na naší snaze, naší schopnosti, naší chuti pracovat sami na sobě. Je to výzva a neměli bychom se jí bát. 2.6.2003 12:20
OTÁZKA: Co se stalo s Euroskopem? Jak dopadla soutěž? Budete ho rozvíjet? Vikýř
ODPOVĚĎ: Soutěž ještě není uzavřena. Proto jsme zatím vzali Euroskop do vlastních rukou - jak vidíte, změnil grafiku, je mnohem přehlednější, a návštěvnost stoupá téměř kolmicí... Mám radost z týmu, který na něm odvádí dvousměnný provoz každý den, hlavně Markétě Bumbálkové. 2.6.2003 12:21
OTÁZKA: Dobry den, chtel jsem se zeptat na vas tip ohledne volebni úcasti, a s jakym % by jste byli spokojeni? Dekuji janlaibl
ODPOVĚĎ: Byla bych ráda, kdyby účast byla více než 60%, ale protože je pátek a sobota obávám se, že hodně lidí odjede na chatu nebo na víkend pryč. Jestli můžu poprosit, nenechte za sebe rozhodovat jiné a jděte volit, ať už budete hlasovat jakkoli. Myslím, že si mnoho z nás ani neuvědomuje, o jak důležité hlasování se jedná. 2.6.2003 12:23
OTÁZKA: Prostudovali si autoři kampaně opravdu pečlivě všech (nyní) 97000 stran evropských Acquis Communautaire, aby jejich kampaň byla opravdu objektivní ? Pokud ne, která vynechali ? Pavel Budil
ODPOVĚĎ: Cílem informační kampaně je sdělit to podstatné, ne mít hlavu jako nafukovací balón plnou norem. Na detaily máme na ministerstvu experty, které často využíváme. To podstatné na naší možnosti vstupu do EU je, že máme velkou šanci otevřít si dveře k volnému pohybu po Evropě bez pasu a bez dlouhých front na celnicích a obchodování na obrovském trhu.... Tuto šanci samozřejmě můžeme zamítnout. Záleží na tom, jak budete i Vy hlasovat v referendu. 2.6.2003 12:28
OTÁZKA: Dobry Den, Mam z cele kampane pocit, ze neni objektivni. Kampan neinformuje o vyhodach and nevyhodach, ale maze med okolo pusy. Ja osobne k referendu nechci jit, protoze mam pocit, ze nemam dostatek informaci. Nezda se Vam tato strategie nefer ? Palecek
ODPOVĚĎ: A mate problem si informace najit? Zelena linka 800 200 200, informacni server euroskop.cz - tam najdete adresy nasich informacnich stredisek, ktere Vam poskytnou i tistene materialy. Navic funguje Delegace Evropske komise, ktera ma v Praze v Rytirske 31 sve Informacni centrum. Musite se taky trosku snazit sam... ;-) 2.6.2003 12:30
OTÁZKA: Je mozne hlasovat v referendu v zahranici odevzdanim hlasu na Ceske ambasade? Karel
ODPOVĚĎ: V zahranici bohuzel hlasovat nejde. Je mi lito. 2.6.2003 12:31
OTÁZKA: jak se zmeniny ceny za pripojeni k internetu a pocitacovych komponent? merf
ODPOVĚĎ: Nevim. To by bylo hadani ze sklenene koule. Nicmene skokove zmeny nenastanou, neni duvod, u elektroniky spise ocekavame snizovani. 2.6.2003 12:32
OTÁZKA: Dobry den, dobre odpoledne, preji, zdravim Vas! Chtel bych se prosim zeptat: Akcentovala dostatecne vlada pri kampani k referendu o EU bezpecnostni politiku EU, vztah k terorismu a extremismu? Mam dojem, ze je v EU a i u nas podcenovan i v souvislosti se vstupem do tohoto spolku extremismus levicovy - viz trockiste ve Francii a ucast komunistu ve vlade tam v minulosti, levicovi Zeleni ve vlade, byvaly rvac Fischer ministrem zahranici SRN, kancler teto zeme Schroder byl advokatem Frakce Rude armady, Finsko ma levicove extremisty v cele, v dost zemich EU jsou silni anarchiste, ekologiste, antiglobaliste, pacifiste (viz valka v Iraku), komuniste, trockiste a levicovi intelektualove! Nemeri EU dvojim metrem - viz sankce vuci udajne nacistickemu Rakousku, ale vuci SRN - causa Fischer jiz ne? Diky za odpovedi a jsem s pozdravem, hezky, prijemny a uspesny den! XRadim J. StechovskyX
ODPOVĚĎ: To je ta Evropska unie pestra, ze? Vidite, neni duvod ztracet identitu :-) Vladnou ti, kteri jsou zvoleni a dostanou mandat. To je vse, co k tomu mohu rici. 2.6.2003 12:33
OTÁZKA: Nemyslíte si, že kampaň měla být zaměřena spíše na to, aby lidé vůbec šli k referendu, než aby tam přímo řekli ano? Připomíná mi to agitku před 30 lety, akorát dneska všude vidíme 12 žlutých hvězd místo jedné rudé. Zůstaly ty světlé zítřky. holly
ODPOVĚĎ: Ona je zamerena na to, aby lide sli volit. Dneskem mame nove billboardy - s uzlem, vsiml/a jste si? Je tam - nezapomente, referendum je 13. a 14.6. To je nejaka agitka? Vite, kampani je hodne - nektere televize maji dokonce vlastni spoty. Mate tedy na mysli patrne agitku nekoho jineho. 2.6.2003 12:35
OTÁZKA: Přeji vám krásné poledne. Tímto bych Vám chtěl „poděkovat“ za velmi „vydařenou a vyváženou“ kampaň, která mi pomohla se rozhodnout. Nedokážu si představit, že bychom do EU nevstoupili, ale díky této zvrznuté kampani jsem se rozhodl hlasovat proti vstupu do EU. Můžu Vám říct, že podobné hlasy slýchám i ve svém okolí. Chybí jakákoliv diskuse, jen samé optimistické řeči. Z kampaně mám pocit, že nám v EU budou létat pečení holubi přímo do pusy. Nebylo lepší o věci diskutovat i s protistranou a ukazovat i negativní stránky vstupu do evropského společenství? A těch peněz, co to stálo – 200 miliónů! I když v tomto „špidlolandu“ není novinkou, že se penězi daňových poplatníků mrhá – optimismus a dobrá nálada se za peníze koupit nedá. PAVEL
ODPOVĚĎ: Opet - asi hovorite o nekterych poradech, ktere s vladni kampani nemaji nic spolecneho. My jsme více nez dve tretiny rozpoctu investovali do jiz zminovanych infocenter a informacnich zdroju, a stovek primych diskusi v regionech. A znovu opakuji, EU neni raj a v zadnych nasich infomaterialech takto neni EU prezentovana. 2.6.2003 12:37
OTÁZKA: Přestože sleduji všechny části kampaně k EU v médiích, považuji ji za plochou a tomu, kdo vůbec způsob života občanů ve státech stávající EU nezná, vaše kampaň absolutně nemůže nic říci o tom, jaký je život v EU pro běžného občana : jaká je životní úroveň, jak se chová stát vůči občanu, jak jsou zajištěna jeho práva a jeho majetek. Připadá mi to z vaší strany jako záměr k tomu, aby občan hlasoval NE. Považuji to za ostudné a jen mi zní v uších věta v televizním spotu a hlas p. Bouškové: ... až budeme v tý ÚÚÚnii... Hodláte toto vše ještě nějak napravit? (Já, protože znám život prostých občanů v EU, budu hlasovat ANO s iluzí, že alespoň naši vnuci budou mít život v EU jiný než my dnes a tady. Hana
ODPOVĚĎ: Pani Bouskova... - opet hovorite o spotech CT, ktere nefinancujeme a nepodilime se na jejich vyrobe. Takze zde prosim kritiku smerujte na CT. Diky. 2.6.2003 12:38
OTÁZKA: Dobry Den, Mam z cele kampane pocit, ze neni objektivni. Kampan neinformuje o vyhodach and nevyhodach, ale maze med okolo pusy. Ja osobne k referendu nechci jit, protoze mam pocit, ze nemam dostatek informaci. Nezda se Vam tato strategie nefer ? Palecek
ODPOVĚĎ: Již bylo odpovězeno. 2.6.2003 12:38
OTÁZKA: Dobry den, muj dotaz zni:Jak se po vstupu do EU zmeni ceny realit,zbozi a potravin u nas? Co byste uvedla jako zadkladni argument PRO a PROTI vstupu do EU? Dekuji. kazatel
ODPOVĚĎ: Ceny realit patrně postupně porostou, ceny některých potravin jsou u nás naopak již dnes vyšší než v EU (ovocné šťávy, jogurty, atd.). Argument pro je, že budeme mít šanci na sobě pracovat, argument proti je, že na sobě budeme muset pracovat :-) 2.6.2003 12:40
OTÁZKA: Kampaň jsem téměř nezaregistrovala, až nyní, poté, co jsem si uvědomila, že stála 200 milionů, ji v TV vyhledávám. I kdyby to, co tam vidím, stálo desetinu výše uvedené částky, bylo by to moc. Obávám se, že referendum dopadne negativně hlavně díky tomu, jak se vláda povinnosti informovat řadového občana zhostila. Znechucená
ODPOVĚĎ: Opět redukujete kampaň na spoty v TV. Viz má odpověď k neviditelné části kampaně. Není sice vidět v televizi, ale funguje. Když jsme na iDnes - co zkusit číst třeba naši pravidelnou informační přílohu v MF Dnes každou třetí sobotu? Před referendem ještě jedna vyjde. 2.6.2003 12:41
OTÁZKA: Vážená paní Adamcová,přečetl jsem otázky položené před touto moji.Odpovědět na ně Vám vůbec nazávidím. Přesto položím ještě jednu všetečnou. Rozhodla by jste se vy pro ANO,beru zde v potaz "kvalitativní úroveň" spotů ať už v televizi či v rozhlase. Všude jsou uváděny pouze výhody, které nám členství v EU přinese, ale chybí mi nevýhody. Nedávno jsem shlédl v TV pořad o byrokratickém přístupu Evropské komise k bežným potřebám té které země. Už právě jen proto, že neslyším od představitelů v čele státu i možné trable, hlasuji při referendu jednoznačně NE !!! nevolič
ODPOVĚĎ: Byrokracie cele EU je velka asi jako administrativa radnice v Koline nad Rynem. Nebude to tak zle. Ale uvedomte si, ze Vas postoj rozhoduje i o tech, kteri dnes hlasovat nemohou. Ja mam dva nezletile sourozence, a nevim, zda mi budou dekovat, ze nedostali sanci, kterou by mohli vyuzit... 2.6.2003 12:43
OTÁZKA: Proč je Vaše reklamni kampaň tak jednostranná? Stala se z ní pouhá "masáž mozků" za 200 mil. a informační potencial je téměř nulový (což je škoda). Jste s ní, tak jak probíhá, spokojeni? mavericke
ODPOVĚĎ: Viz dřívější odpovědi. 2.6.2003 12:44
OTÁZKA: Dobrý den, proč není smlouva o přistoupení k nahlédnutí také na Internetu a pokud je, mohla byste mi prosím sdělit kde ji najdu? Děkuji Ucitel
ODPOVĚĎ: Smlouva o přistoupení je v plném znění na našem informačním serveru www.euroskop.cz již od 14.4.2003 (stihli jsme to ještě před jejím podpisem:). Na euroskopu najdete i různě dlouhá shrnutí a komentáře, podle toho, kolik času tomu budete chtít věnovat. 2.6.2003 12:46
OTÁZKA: Mám možnost sledovat v současnosti vrcholící kampaň v Polsku. Obávám se, že je mnohem profesionálnější, že přímo odpovídá na otázky lidí, na jejich obavy a podobně, aniž by zakrývala problémy. Naše kampaň je plochá, nevyvážená. Nebylo možné koordinovat práci a poučit se ? Bohužel se u nás stalo opět, že lidi spíš odrazujeme... Je mi líto ! Lhotsky
ODPOVĚĎ: Se všemi kolegy z kandidátských zemí kampaně konzultujeme a musím říci, že takovou škálu informačních kanálů jako máme my, má málokterá země. Jejich výčet jsem již uváděla. Jinak v Polsku - když už o něm mluvíme - věnovaly jen televize reklamní čas v hodnotě asi miliardy Kč zdarma. Také to přispělo k větší informovansti skrze masmédia. 2.6.2003 12:47
OTÁZKA: "zde máme přechodné období s několika zeměmi. Nicméně ve Velké Británii, Nizozemsku, Švédsku, Dánsku a Irsku budeme moci pracovat ihned po vstupu bez pracovního povolení" ... nebylo by lepší napsat se VŠEMI STÁTY, kromě pěti ? To není členství druhé kategorie ? Jakým dokumentem je zaručeno, že tato přechodná období nebudou dále prodloužena ? Pavel Budil
ODPOVĚĎ: Ne, to není členství druhé kategorie. Vstup do EU není jako vypít láhev whisky. To je složitý proces, který na obou stranách vyžaduje určité dohody - i my jsme vyjednali řadu výjimek vůči EU... A co Vy osobně - pokud budeme jednou rozhodovat o přistoupení např. Bulharska nebo Rumunska , nebudete mít ani trochu problém s úplnou otevřeností z naší strany? 2.6.2003 12:54
OTÁZKA: Nemyslíte si, že za tolik peněz mohla být "kampaň" daleko otevřenější, řekněme plnější argumentů? Připadá mi to, jako kdybyste se báli dát lidem nějaké argumenty, ať již pro nebo proti EU, tím nás pěkně ponižujete!! Nedávno jsem se vrátil z venkova, jinak jsem v Praze, ptal jsem se tam lidí, zda dostali do schránek alespoň nějaké materiály. Nedostali vůbec nic, a to nemluvím o nekonajících se besedách. Jsem zastáncem vstupu do EU!!!! Ale ne díky Vaší informační kampani!!!! Marek
ODPOVĚĎ: Konajících besed v regionech je na tři stovky. Informační materiál ke Smlouvě o přistoupení je v těchto dnech distribuován do schránek všech 4330000 domácností. Další infozdroje a využití částky na kampaň viz mé předchozí odpovědi. 2.6.2003 12:56
OTÁZKA: Za 200 mil. Kč předvádíte hodně smutné divadlo, senilní důchodkyně z Rakouska moc lidí nepřesvědčí! Kdy dostanu tu brožůru, dva dni po referendu? Tomáš Marný
ODPOVĚĎ: Tento týden. 2.6.2003 12:57
OTÁZKA: Dobry den, chtel jsem se zeptat, jaka byla cilova skupina tv spotu a reklamnich billbordu a jakou zmenu nazoru u ni po teto kampani ocekavate? johny
ODPOVĚĎ: Cílová skupina je nejširší možná: všech 8000000 občanů starších 18 let, co mohou jít volit. V kampani nám jde o to, vyvolat zájem samotných občanů o informace a nabídnout jiný pohled na EU - že to je společenství lidí jako jsme my. A že vůbec není tak cizí a vzdálené, jak je nám často vnucováno... 2.6.2003 12:59
OTÁZKA: Myslíte si, že kampaň ukazují tendečně pouze klady vstupu do EU je správná? Mediálně jsou lidé, kteří odmítají vstup házeni do škatulky "levicoí extremisté". Navíc, jediné negativum, které je pouštěno do éteru je marginální a zástupný problém s rumem...nic víc. To je docela smutné. Mám dvě VŠ, volím pravici a přesto budu hlasovat proti. Jsem totiž přesvědčen, že možnosti mimo Eu jsou také a dokonce lepší. Karel
ODPOVĚĎ: Nevím o tom, že bychom ukazovali jen klady. Nikoho do škatulky neházíme - máte právo na svůj názor. 2.6.2003 13:00
OTÁZKA: Za 200 mil. Kč předvádíte hodně smutné divadlo, senilní důchodkyně z Rakouska moc lidí nepřesvědčí! Kdy dostanu tu brožůru, dva dni po referendu? Tomáš Marný
ODPOVĚĎ: již zodpovězeno 2.6.2003 13:00
OTÁZKA: dobry den, kampan pred referedem bal nutnost,ale mate ten pocit,ze zatim zabira.V ostrave se lide ani ezastavi na namesti,kdyz k nim hovori predseda Evr.parlamentu Cox. nemate pocit,ze tak rozsahla a hlavne draha kampan nebude mit opacny efekt,lide se ted spise ptaji jaka negativa je EU cekaji a jak se s tim vyporadat,ale to jim tato kampan vubec nerika...Jinak Vam preji hezky den. petra
ODPOVĚĎ: Kampaň chce především vyvolat zájem - a v tomhle úspěšná je. Lidé se stále ptají více a více kvalifikovaně na otázky vstupu, což mě velmi těší. Víte, nemůžeme nikoho nutit, aby si informace hledal. Děláme však maximum proto, aby - když hledá - je našel. 2.6.2003 13:02
OTÁZKA: Proč se v kampani neobjevují také lidé z druhé strany? Proč je kampaň na vstup do EU tak jednostranná? Je mi jasné, že potřebujete popudit co nejvíc lidí, ale takovou podlou kampaní je to pro ostudu. Krk
ODPOVĚĎ: Neredukujte prosím kampaň před referendem jen na to, co vidíte v televizi. Ve vládní kampani samozřejmě prostor druhé straně dáváme: Například pravidelná úterní příloha o EU v Lidových novinách obsahuje i názory odpůrců vstupu. I naše regionální diskuse pravidelně zažívají polemiky zastánců obou názorů - pro i proti. Všechno do televize "nacpat" nejde. Přijeďte se podívat třeba příští sobotu do Jihlavy na jednu z našich diskusí. 2.6.2003 13:06
OTÁZKA: Otázek přibývá, odpovědí nikoliv. Prostě blamáž stejně jako celá kampaň :-(((. Znechucená
ODPOVĚĎ: Číst je nemusíte. 2.6.2003 13:06
OTÁZKA: "50letá zkušenost jejího fungování ukazuje, že z tohoto svazku zatím všechny země jen profitovaly" - můžete to zdokumentovat na konkrétním případě Řecka ? Pavel Budil
ODPOVĚĎ: V žádné ze zemí - ani v Řecku - nedošlo po jejím vstupu do EU ke snížení životní úrovně. Nebylo to ze dne na den. Konkrétně o Řecku mluvila tuto sobotu v Pelhřimově a Telči paní velvyslankyně CŘ v Řecku Bulenová. Právě takováto diskuse je důležitou částí kampaně, kterou neuvidíte v televizi. Ale která Vám odpoví na mnohem více otázek než spot, jehož délka je 30 vteřin. 2.6.2003 13:09
OTÁZKA: Dobry den, mam jen jednu jednoduchou otazku. Proc naprosta vetsina (v podstate vsichni) lide ve spotech se vyjadruji PRO, kdyz vase kampan hlasa, ze zprostredkovavate nazory pro i proti? Nemel by pomere ANO a NE alespon ramcove odpovidat nazorovym pruzkumum? Dekuji za odpoved. Anonym
ODPOVĚĎ: Lidé, kteří mluví ve spotech... - to asi znovu hovoříte o "Minutě o EU" na ČT. Není součástí vládní kampaně. 2.6.2003 13:10
OTÁZKA: Dobrý den paní Adamcová, Slyšel jsem, že kategoricky jste odmítali přispět na kampaň tzv. Euroskeptokům. Kampaň se blíží ke konci a projekty pro vstup do EU se míjí účinkem. V poslední době i ODS se přiklání k názoru, nevstupovat, aspoň prozatím ne do EU. Nemáte obavy, že někdo ponese důsledky za nevyváženou kampaň o EU? Ta by měla být podle mého objektivní.... Dušan Kučera
ODPOVĚĎ: Nedávali jsme peníze ani příznivcům, ani odpůrcům. Přispěli jsme na projekty 29 neziskovým organizacím, které nám pomohly informovat specifické skupiny občanů - nevidomé, neslyšící apod. V tomhle nejde o názor na vstup, ale o schopnost např. psát v Braillově písmě... 2.6.2003 13:11
OTÁZKA: Jen se musím připojit k předchozím dotazům, moje babička říkala, že vždycky každé pro má své proti. Pro nám bylo předkládáno dnes a denně, proti jen tu a tam a ve formě velmi nekonkrétní. Není to fér. Osobně když odhlédnu od všeho dalšího, tak když dnes mám rodinný rozpočet tak říkajíc od výplaty k výplatě a v tisku se z těch negativ dozvím alespoň to, že po vstupu mi podraží potraviny a bydlení, ale zlevní auta a video, tak co mohu v referendu odpovědět ?Moc se mi líbí v televizní kampani děvčata, která říkají, že jsou jasně pro vstup, protože je otravuje vytahovat na hranicích pasy, takže když teď budou ukazovat občanku, tak to bude o hodně jednodušší a hlavně že pojedou do zahraničí studovat. Musí jen doufat, že na to jejich rodiče budou mít finance. Opravdu si myslíte, že to mohou lidé ufinancovat ? Alice
ODPOVĚĎ: Studenti mohou využívat řady stipendií a programů EU, které již v současné době umožňují stovkám studentům zdarma studovat. A mimochodem, po vstupu si budou moci Vaše děti legálně přivydělávat i na své studium v zemích EU - stejně jako to dělají studenti ze zemí EU. 2.6.2003 13:14
OTÁZKA: Dobrý den slečno Jano, jen mě zajímá, jestli Vy jste osobně přesvědčena o tom, že vstup do EU je správná volba. Kampaň je dost slabá, dala se udělat mnohem nápaditěji a výstižněji. Ale i pro Vás je to zřejmě zajíc v pytli... Jája
ODPOVĚĎ: Vstup do EU je podle mého názoru správná volba. Ono je to totiž hlasování o nás - hlasujeme o tom, zda my budeme chtít něco měnit, zda my budeme chtít mít šanci proniknout na ten velký 450 milionový trh EU, který je větší než trh USA. Bylo by mi líto, kdyby se lidé rozhodovali jen na základě spotů v televizi. Nežijeme snad v roce 1982.... 2.6.2003 13:15
OTÁZKA: Přečetla jsem si Vaši odpověď na jednu ze zde položených otázek. Odpovídáte:...je toho (v kampani o EU) hodně, ale není to vidět. Proč to, propána, není vidět! To je jedna z velkých chyb vašich, vaší kampaně a vašich spolupracovníků. Jaký má smysl prppagace, která není vidět??? A v tom to právě je ; nedokázali jste lidem dobře vše nabídnout. Domnívám se, že občan ČR by už měl mít dnes jasno, zda bude hlasovat a zda bude hlasovat ano či ne. A ještě můj osobní příklad: stále je kolem ne velké množství lidí, kteří buď tomu nerozumí nebo říkají, nikdo mě nepřesvědčil, já hlasovat nepůjdu. Představovala jste si takový výsledek své práce 14 dnů před hlasováním?!?! Hana
ODPOVĚĎ: Pro Vás "to není vidět" protože pro Vás je "to je vidět" jen to, co je v televizi. Co k Vám přijde samo. Co kdybyste se taky trošku snažila - zavolejte třeba k nám na linku 800 200 200 a najednou zjistíte, kde všude můžete najít odpovědi na Vaše otázky. A budete překvapena :-) Vidíte, ani tady na chatu nepokládáte otázky a jen si stěžujete, jak je všechno špatně... 2.6.2003 13:18
OTÁZKA: O Unii vím z trapných spotů Vydra+manželka velmi málo. ČT jako veřejnopr. TV vysílá např. Šponu a jiné tlachanice místo seriózního pořadu o Unii. Vstup je vážná věc. To není prací prášek... Peter
ODPOVĚĎ: Hm. Ale opět hovoříte o spotech ČT, které nejsou součástí vládní kampaně a nejsou z ní financovány. 2.6.2003 13:19
OTÁZKA: Dobrý den, mohla by jste mi říci, jakou čekáte účast v referendu? Vyšší než na Slovensku, kde byla 52,15% a v Maďarsku kde nedosáhla ani 46%. Jaký vliv může mít na účast počasí? Bednář
ODPOVĚĎ: Velký. Hezky = jet na víkend pryč. Budu doufat, že lidé využijí možnosti vyřídit si hlasovací průkaz a jít volit třeba i ve vesnici, kde mají chatu. 2.6.2003 13:21
OTÁZKA: Je zcela jasné, že i před referendové průzkumy musí zmanipulovanými výsledky lidi přesvědčit, aby hlasovali pro vstup. Máte také prsty v těchto průzkumech? Kamil
ODPOVĚĎ: Můžete být konkrétní? Obecně: výzkumy nemanipulují, jejich úkolem je zjistit, co je možné ještě zlepšovat - proto je máme. Jako zpětnou vazbu naší práce. 2.6.2003 13:22
OTÁZKA: Můžu Váýs pozvat po kampani na skleničku? ;-) Petr
ODPOVĚĎ: Piju Baileys : ) Ráda. 2.6.2003 13:23
OTÁZKA: Zajímalo by mě, kdo vymyslel tak špatné a manipulující logo (ANO s "O" z hvězdiček). Jak se díváte na drzé a urážející výroky vládních politiků, že to ANO je odpověď na otázku "Chcete informace?" ? Nebo je to snad i Vaše "vysvětlení"?!? Děkuji. Ondřej Dvořák
ODPOVĚĎ: Jsou jen dvě možnosti hlasování o vstupu do EU: ANO nebo NE. Vláda ČR říká ANO. To ale neznamená, že manipuluje informace. Přišlo nám jako dobrý nápad využít "ANO" v logu i v kontextu, který uvádíte: tedy, "Chcete více informací?" 2.6.2003 13:26
OTÁZKA: Dobrý den, mohu se zeptat, jak bude přesně formulována otázka v referendu? Bude údajně tak, že otázka bude, zda chceme vstoupit do EU na základě smlouvy o přistoupení, je to tak? Protože v tomhle případě ruku na srdce, kdo z lidí bude tuto smluovu číst?? (cca 5 tisíc stran) V tom případě nemohu jít k referendu, protože bych neodpověděl podle svého svědomí (komu se bude chtít číst 5000 stran textu, že?) Mimochdoem, četla jste ji i vy? (a myslím celou, žádný výtah)!! Mr. Thomas
ODPOVĚĎ: Samotná smlouva má tři krátké článečky. Ty jsem četla a Vy si je také přečtěte. Vše ostatní jsou spíše technické přílohy a detaily vyjednaných podmínek. S obsahem toho, co mě zajímá, jsem seznámena. Pro své hlasování nepotřebuji znát míru cukernatosti hroznů, nebo rozměr slepičích klecí. Důležité je, že pokud Vás ty hrozny zajímají, tak máte MOŽNOST. Horší by bylo, kdybyste ji neměl...ale to už tady jednou bylo. 2.6.2003 13:29
OTÁZKA: Proč je kampaň vedena čistě účelově ala KSČ, Gobels a USA, o tom,jak nám budou v EU létat pečení holuby do ústa a všichni tam na nás čekají? Proč nedáte prostor i odpůrcům EU a neřeknete i negativa vstupu. Viz 10 slibů a realit v RAkousku na www.euroskeptik.cz. Děkuji JIndra
ODPOVĚĎ: Každá strana má dvě mince. Často nejde říci - tohle je výhoda a tohle nevýhoda. Vezměte si takovýto příklad: jako restauratér budete muset investovat do vybavení kuchyně, aby odpovídalo hygienickým normám EU. Bude to pro Vás finanční zátěž, čili negativum. Pro mě jako pro hosta to bude pozitivum, protože budu mít jistotu, že se například nenakazím nebo mi nebude špatně z nevhodně uskladněného jídla. Jedna věc - dvě stránky. 2.6.2003 13:32
OTÁZKA: Proč jsme se v kampani nedozvěděli například fakt, že v současné době, kdy my budeme v referendu rozhodovat, neexisstuje vůbec mechanismus, jak z EU vystoupit ? Mnoho lidí okolo mne si například myslí, že se to může "zkusit", že budou hlasovat pro, ale myslí si, že když se to ukáže pro naši zemi nevýhodné, že zase můžeme vystoupit ? To totiž ani nikoho nenapadne, že to vlastně nejde. Dita
ODPOVĚĎ: Každá mezinárodní smlouva je vypověditelná. Zajímavé je, že to zatím napadlo jen Čechy, a to tam ještě ani nejsou : ) 2.6.2003 13:33
OTÁZKA: Moje dcera (studentka SŠ) moc vstupu do EU neví. Kromě toho, co řeknu já se ve škole nic nedozví. Byla kampaň cílená taky do škol, anebo to ve školství nebral vážně ? Petr
ODPOVĚĎ: Kampaň byla cílená hlavně na voliče starší 18 let. Nicméně v každém kraji jsme již od prosince 2002 organizovali školení středoškolských učitelů k tématu EU a vstupu do EU. Bylo proškoleno několik tisíc učitelů. Doufám, že své znalosti předají i svým žákům. 2.6.2003 13:34
OTÁZKA: 1/ Kolik stala kampan v masmediich pro vstup do EU a z jakych fondu (nas, danovych poplatniku) se tyto prostredky cerpaly? 2/Kolik penez budeme do rozpoctu EU prispivat a kolik od ni dostaneve (v prvnich 5 letech)? Pavel Novotny
ODPOVĚĎ: Mediální kampaň stála asi třetinu rozpočtu - nákup vysílacích časů, billboardových ploch, inzertních ploch atd. nejsou levné záležitosti, když oslovujete 8000000 lidí. Kampaň je financována ze státního rozpočtu, nikoli z fondů EU. V letech 2004 - 2006 dáme 18 miliard a zpět dostaneme asi 25. Z těchto 25 bude cca 6 miliard vázáno na financování projektů, které budeme muset zpracovat. Jsou to hrubá čísla... 2.6.2003 13:43
OTÁZKA: Dobrý den, paní ředitelko. Co říkáte včerejšímu minireferendu na Primě, které dopadlo 2:1 v neprospěch vstupu do EU? Není to výsledek špatně cílené kampaně, která spíše přesvědčuje ty občany, kteří jsou již rozhodnuti hlasovat pro vstup ? Trelane
ODPOVĚĎ: Mým úkolem je zajstit to, aby lidé měli možnost najít informace, jež potřebují. Práci politických elit nekontroluji a nemám na ni vliv. 2.6.2003 13:44
OTÁZKA: Dobrý den Vážená slečno, Rád bych se Vás zeptal, jaký byl původní záměr kampaně, kterou řídíte ? Ptám se proto, že kampaň v tomto provedení mě v ničem neoslovila, a proto pokud bych měl příští týden na základě Vámi organizované kampaně hlasovat, muselo by to být jednoznačné NE. Proč ? Tzv. minuta o EU - obrovská trapárna, v paměti mě uvízl pan Róna,kerý už nechce na letišti procházet dveřmi z nápisem pro občany zemí mimo EU.Pí Boušková a p. Vydra a jejich filozofie, to bylo k popukání.Další koncipovaný pořad u nás doma v EU, taky obrovský propadák, neustále srovnávání Prahy a ostatních evropských velkoměst,absolutně zavádějící platové statistiky v různých oborech. Nevím, jestli tyto pořady jsou v rámci kampaně. Myslím si, už název kampaně ANO jasně ohraničil kreativitu kampaně tím, že nebyly nastoleny kritické otázky a k nim nebyly jasné a srozumitelné odpovědi a proto nemohla přesvědčit jak váhající, tak negativně orientované občany. Co vy na to? Díky Marek
ODPOVĚĎ: Pořád stejný refrén - "Minuta o EU" - viz mé předchozí odpovědi: tedy, tyto spoty opravdu, ale opravdu nejsou součástí vládní kampaně.... Zkuste prosím číst i mé předchozí odpovědi, díky... 2.6.2003 13:46
OTÁZKA: Dobrý den, na jinou otázku jste, mimo jiné, odpověděla: "... Je toho hodně, co není vidět..." - jsem si vědom ze jsem tuto část vytrhl z kontextu, bohuzel je to pravda. Dle mého názoru tou viditelnou částí kampaně voliče spíše odradíte v "pátrání" po té neviditelné části této kampaně. Myslíte si, že by případné využití "viditelné" kampaně pro více informací na úkor propagací bylo méně efektivní? LP
ODPOVĚĎ: Můžete mi, prosím, napsat, jak byste si představoval televizní spot, který má 30 sekund, pro využití více informací? Po celé kritice mě to opravdu upřímně zajímá, protože zatím mi to nebyl nikdo schopen říct. Mimochodem, v tom třicetisekundovém spotu "Vítejte ve společenství" je shrnuta celá historie jedné země.... 2.6.2003 13:48
OTÁZKA: K volnému pohybu pracovních sil: čím se budu v Calais či Doveru při cestě do UK prokazovat, jak poznají, že patřím do unie. Budou tedy v platnosti pasy a s nimi pas. kontroly? Budu moci po příjezdu do Londýna nebo na anglický venkov navštívit jakoukoliv místní firmu a požádat o práci za stejných podmínek jako domorodci, najmout si byt a okamžitě se usadit, jako by tomu bylo při stěhování v rámci ČR? Obávám se, že oficiálně proklamovaná možnost cestování za prací bez omezení bude v praxi vystavena těžké restrikci, nejen dle jazyk. znalostí , ale i dle aktuální situace v té které oblasti EU - všude budou vyhlášky chránící místní a upravující podmínky ve prospěch starousedlíků a místní národnosti. Jak by se líbilo třeba nám, kdyby do fabriky (třeba na ložiska)ve Středních Čechách přijelo např. 100 000 Portugalců, protože už nevynáší rybolov? Domnívám se proto, že alespoň ze začátku se pro nás jako nového člena EU nemůže nic měnit k lepšímu, a snd ani k horšímu. Případný profit a zvýšení našeho životního standardu a prestiže v rámci Evropy docílíme až ve více či vzdálené minulosti - tedy né od 1.5.2004 - a jenom za předpokladu vstupu do EU. Dle mě je celá kampaň, když né lživá, hrubě zkreslující a zavádějící. Proč se musí lhát, když se nám nabízí něco, co nám má přinést užitek? Hejkal
ODPOVĚĎ: Jistě, bude Vám stačit nový typ občanského průkazu, pasové kontroly budou jen namátkové. V Británii můžete navštívit firmu jakou chcete. Pokud chcete venku pracovat - samozřejmě že bude dobré, když budete umět jazyk. EU není o ráji na zemi a o tom, že nás někdo vezme za ručičku a řekne: pojď, všechno dostaneš, tady máš práci. EU je o možnosti: když něco umím, abych se mohl prosadit s co nejmenšími bariérami. Souhlasím, že se jedná o dlouhodobý užitek. Zázraky do druhého dne se nekonají ani u nás, ani v EU. 2.6.2003 13:54
OTÁZKA: Dobrý den Vážená slečno, Rád bych se Vás zeptal, jaký byl původní záměr kampaně, kterou řídíte ? Ptám se proto, že kampaň v tomto provedení mě v ničem neoslovila, a proto pokud bych měl příští týden na základě Vámi organizované kampaně hlasovat, muselo by to být jednoznačné NE. Proč ? Tzv. minuta o EU - obrovská trapárna, v paměti mě uvízl pan Róna,kerý už nechce na letišti procházet dveřmi z nápisem pro občany zemí mimo EU.Pí Boušková a p. Vydra a jejich filozofie, to bylo k popukání.Další koncipovaný pořad u nás doma v EU, taky obrovský propadák, neustále srovnávání Prahy a ostatních evropských velkoměst,absolutně zavádějící platové statistiky v různých oborech. Nevím, jestli tyto pořady jsou v rámci kampaně. Myslím si, už název kampaně ANO jasně ohraničil kreativitu kampaně tím, že nebyly nastoleny kritické otázky a k nim nebyly jasné a srozumitelné odpovědi a proto nemohla přesvědčit jak váhající, tak negativně orientované občany. Co vy na to? Díky Marek
ODPOVĚĎ: již odpovězeno dříve 2.6.2003 13:54
OTÁZKA: Dobrý den, hned na začátek - vaše reklamní kampaň se mi opravdu velmi líbí. Je z ní cítit vysoce profesionální přístup a s většinou argumentů "reklamní opozice" nesouhlasím. Navíc ta (jednoduše) nepoučující, nenucená a nenutící forma sdělení na mě působí jako krátkodobé zpestření celé reklamní sféry. Zajímaly by mě ale také další projekty a reklamy, které má váš tvůrčí tým na svědomí - které to jsou? Děkuji a přeji příjemný den! David Weller
ODPOVĚĎ: Myslíte-li něco kreativního, pak máme na svědomí ještě metronom na Letné - z něj mám obrovskou radost. A taky razítko na dopisy s datem referenda - už mi přišlo do práce několik dopisů s tímto razítkem. Věřím, že takto budou mít lidé datum hlasování více na očích. Jsou to takové milé drobnosti, které mi osobně dělají velkou radost. Díky : ) 2.6.2003 13:56
OTÁZKA: Jak je zaručeno, že o referendu není rozhodnuto předem? MNohé komentáře v tisku se slovy :"...po našem vstupu 1.5.2004..." tomu napovídají. Děkuji JIndra
ODPOVĚĎ: Není rozhodnuto. Rozhodnutí v referendu nemůže zrevidovat ani parlament ani vláda. To je prostě závazné. Taky mi trochu vadí, že je vstup do EU brán jako automatický. Přitom se ještě tolik lidí bude muset 13. nebo 14. června zvednout, obléknout, vzít si občanku, jít do volební místnosti, vyplnit lístek, hodit ho do urny.... :-) 2.6.2003 13:59
zpět na osobnost