Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nový ministr Stanjura: Chci dohodu s opozicí, jaké jsou klíčové stavby

  14:51aktualizováno  14:51
Budu chtít debatovat i s opozicí o tom, jestli jsme schopni nalézt shodu, které jsou klíčové stavby, říká Zbyněk Stanjura, který bude novým ministrem dopravy. V nové funkci chce snížit výdaje na provoz resortu a ušetřené peníze dát na investice. "S lítostí opouštím kolegy," řekl novinářům Stanjura, který dosud vedl poslance ODS.

Budoucí ministr dopravy Zbyněk Stanjura z ODS. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Rozhodoval jste se dlouho, jestli nabídku premiéra Nečase přijmete?
Dostal jsem nabídku a úkol od pana premiéra. Po několika hodinách přemýšlení, nebylo to ihned, jsem tu nabídku a úkol přijal. Cíl je jednoduchý. Zlevnit provoz v celé té oblasti, všechny ušetřené peníze z provozu věnovat na investice a současně připravit to ministerstvo na sloučení, aby vzniklo naprosto logicky ministerstvo hospodářství. Je to proces na osmnáct měsíců. Práce tam bude dost.

Jaké máte vztahy s ministrem průmyslu Kubou, který má dohlížet na slučování ministerstev průmyslu a dopravy? Jak spolu lidsky vycházíte?
Mám s ministrem Kubou dobré vztahy.

Nemrzí vás, že jdete do čela resortu, který čeká ne přímo zánik, ale sloučení s ministerstvem průmyslu do "superministerstva" hospodářství?
Tak já nemyslím, že to bude superministerstvo. Bude to normální ministerstvo hospodářství. Nemrzí mě to. Je to úkol, který jsem dobrovolně přijal. Spíš mě mrzí, že odcházím z čela poslaneckého klubu, ale člověk si v určitém okamžiku musí vybrat, i v politické straně. S lítostí opustím své kolegy, za týden se bude volit nové vedení poslaneckého klubu. Grémium poslaneckému klubu doporučilo, aby novým předsedou klubu byl Marek Benda.

Jaké máte zkušenosti s dopravou? Jaké máte odborné předpoklady vést tento resort?
Vzděláním jsem programátor, mám manažerské zkušenosti s řízením různě velkých organizací a to podle mě je ten předpoklad, proč si mě možná pan premiér vybral, ale to je spíš otázka na něj, než na mě. Nejsem vzdělán v dopravě, ale nepovažuji to za handicap.

Kdy jste jel naposledy vlakem?
Včera.

Už víte, kdy se ujmete úřadu?
Ne, to je na domluvě pana premiéra a pana prezidenta.

Slučování je dlouhodobý projekt, vy byste měl ale poměrně dlouho být ministrem samostatného resortu, co tam chcete dělat?
Musíme zlevnit provoz ministerstva a podřízených organizací, aby co nejvíce peněz zbylo na investice. Podle mě bychom měli transformovat Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost, podívat se na to, zda má vůbec smysl existence Státního fondu dopravní infrastruktury jako mimorozpočtového fondu. Rozpočet na rok 2013 je de facto připraven, schválil ho hospodářský výbor, budeme ho schvalovat příští týden, takže co se týká investičních akcí, zůstává na nějaké korekce investičních priorit rok 2014. Určitě budu chtít debatovat i s opozicí o tom, jestli jsme schopni nalézt shodu, které jsou klíčové stavby do budoucnosti, protože taková stavba se připravuje třeba deset let, což je horizont tří vlád, ne jedné vlády. Co se týká železniční dopravy, budeme řešit situaci Českých drah a ČD Cargo.

Už víte, koho byste si s sebou rád na ministerstvo vzal?
To je zatím předčasné. Dostanou všichni šanci, kteří tam dnes pracují a uvidíme, kdo ji využije a kdo ne.

A co fungování registru vozidel?
Nemám k tomu dost informací, abych k tomu v této chvíli uměl říci něco jiného. Zatím jsem to sledoval pouze v médiích. Nejsem schopen k tomu říci žádné podrobnosti.



Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Tři králové útočí v Moravskoslezském kraji na rekord. Lidé byli štědřejší

Tři králové v ulicích Ostravy. (ilustrační foto)

Ještě není sečteno vše, ale už teď výsledky Tříkrálové sbírky v Moravskoslezském kraji lámou rekordy. Například jen v...

Minecraft i roboti ve výuce. Školy zavádějí nové trendy, ale jde to pomalu

Děti se mohou učit programovat pomocí robotů. I o tom byla řeč na konferenci...

S nástupem digitálních technologií a očekávanou robotizací je změna školních osnov nevyhnutelná. Shodli se na tom...

A jsme opět ve hře, tvrdí odpůrci stavby průmyslových hal v Liticích

Vizualizace průmyslových hal, které se mají stavět na okraji plzeňské části...

Boj obyvatel Plzně-Litic proti plánu na stavbu velkých průmyslových hal na okraji jejich čtvrti se dostal do další...

Najdete na iDNES.cz