Diskuze

Školy mají problém. Učí látku, ale ne děti, říká expert na vzdělávání

Učitelé vedou děti stále spíše k poslušnosti než k tomu, aby z nich vychovali svobodně uvažující osobnosti, míní odborník na vzdělávání Bohumil Kartous. Škola má přitom podle něj především pěstovat kritické myšlení a schopnost řešit problémy. „Svět se diametrálně změnil v tom, že znalosti dnes není nutné získávat přímo ve škole,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Pan Bohumil Kartous je pro mě taková "Vendulka Utěšitelka" českého školství ..:-) Medicínu sice "vystudovala", ale skalpel v ruce nikdy neměla .. Ovšem Vendulku by nikdy nikdo nebral vážně, natož aby ji nechal třeba operovat.. Tohoto samozvaného Ámose, který neabsolvoval ani jeden školní rok na žádné základní ani střední škole coby učitel, máme vnímat jako odborníka a experta na neduhy českého školství ? A to si dělá někdo z učitelů a rodičovské veřejnosti legraci, nebo se šéfredaktoři novin, které tomuto grafomanovi poskytují prostor zbláznili ? 8-o

4 0
možnosti

"Škola je taková, jací jsou lidé v ní." Jaroslav Žák možná nebyl první, kdo na toto přišel. Platí to ale i dnes. Platí to na žáky i kantory. Bohužel do toho velmi zásadním způsobem zasahují i rodiče. To rodiče tlačí na to, aby jejich dítka měla pokud možno vysokoškolské vzdělání. To rodiče si neustále na něco stěžují. To rodiče umetají cestičky svým ratolestem, jen aby to neměly nějak obtížné. To rodiče stojí v první řadě za poklesem úrovně našeho školství. A pak tu máme takový "nepodstatný" problém zvaný peníze. Začínající kantor má plat podprůměrný, velmi zkušený a skvělý kantor jen mírně nadprůměrný. Kantořina se musí dělat z lásky. Bez peněz u ní vydrží jen opravdoví fandové. Soukromé školy si ty schopné dokážou stáhnout. Jenže to není řešení. Podle mě by mělo mít učitelské povolání vyšší prestiž podpořenou i atraktivnějším ohodnocením - bez toho se školtví nezvedne. Mým ideálem je škola, kde je učitel odborníkem, který dokáže rozpoznat silné i slabé stránky každého žáka, dokáže odhalit a rozvíjet jeho talent, ale i eliminovat případné nedostatky. Bude mít ale i dostatek sebevědomí, aby toto dokázal vysvětlit rodičům, bez ohledu na to, kým jsou.

1 0
možnosti

Ten ideál je krásný ale odporuje možnostem. Jestliže učíte AJ a NJ na nějakém gymnáziu máte asi tak 6 - 8 tříd v každé asi tak 10- 15 studentů. tedy celkem asi 60 až 120 studentů. při výuce matiky a fyziky si ten počet studentů suše pronásobte dvěma. Já vám garantuji, že téměř nikdo na světě není schopen rozpoznat slabé a silné stránky každého studenta v tomto množství. Ve fotbalu máte trenéra a asi deset jeho pomocníků a ti mají na starosti zhruba 20 fotbalistů Vidíte ten nepoměr?

Ale jako idea..to není špatné, jen jak to udělat? Nechat jednomu kantorovi jen jednoho žáka. To by byl ideál jako v Cambridge, ale kdo to bude platit?

2 0
možnosti

To je zase někdo, kdo neučí a poučuje. Pán by potřeboval asi na ZŠ nebo na SŠ a odučit si tam pár let

6 0
možnosti
Foto

ano, přesně tak, škola produkuje papoušky co umí odříkat definice, ale vůbec často netuší k čemu jim to vlastně bude.Měli by je učit postupy, jak si efektivně získávat informace, naučit logiku myšlení a umět optimalizovat úkoly.Vlastně si myslím že už na základní škole by se měli děti učit místo matematiky rovnou programování (mimochodem je mnohem snadnější a zábavnější na naučení než matematika), tak se naučí rovnou logicky přemýšlet ,vymýšlet vlastní postupy a řešení a rovnou je aplikovat v praxi, což je v budoucím zaměstnání k nezaplacení.

0 3
možnosti

J33a16n 76J32e94l88í67n61e84k

20. 10. 2015 15:38

Vážený pane, projevil jste dle mého názoru pozoruhodnou neschopnost kritického myšlení. Ta je totiž založena na dostatečných znalostech a informacích. Vy informovaný nejste. České školy mají problém - už cca 15 let se je Vám podobní "odborníci" pokouší takzvaně transformovat. Kdo v mlýnici Školních vzdělávacích programů, DUMů, PEDOŠů, inkluze, integrace a neustálých chaotických a nekoncepčních změn nikdy v praxi nepracoval (a to je Váš případ), nemůže mít představu o čem hovoří a nemá právo kritizovat, natož se označovat za odborníka na školství. Možná by nebylo špatné, kdybyste si někdy poslechl názory například pana Štefla, který na rozdíl od Vás odborníkem opravdu je.

Naprostou tragédií pak je to, že Vy přednášíte na vysoké škole. Jací lidé pak asi z rukou takovýchto "odborníků" budou vycházet.......................?

8 0
možnosti

Ano, my jsme učitelé matematiky, biologie, ...

Učitelem dítěte je rodič!

1 0
možnosti
Foto

V mnoha aspektech s panem Kartousem souhlasím, ale domnívám se, že některá hodnocení vyznívají zcestně.Z praxe učitelky 1.st.ZŠ konstatuji, že právě učitel je mnohdy tím, na něhož se převádí břemeno výchovy dítěte. Rodič se domnívá, že za správnou či nesprávnou výchovu nese odpovědnost právě škola.Nesouhlasím s názorem, že učitel je v našem školství pouze loutka, která má za hlavní cíl jen učit fakta. Samozřejmě, že jsou mezi námi i tací, kteří na principu biflování trvají,ale myslím,že těch je už menšina. Také nesouhlasím s tím, že všichni pedagogové vystudovali Ped.Fakultu proto, že jim nezbylo nic lepšího! Já svou práci miluji a učitelkou jsem chtěla být už od dětství. Souhlasím, že reforma je nutná, byrokracie je neskutečně mnoho!!! Na kvalitní asistenci nejsou peníze, z toho důvodu kvituji speciální školy a myslím si, že by se rušit neměly! Použiji přirovnání ....všechny krásné květiny světa také nemohou růst v jednom druhu půdy tak, aby prospívaly a kvetly, bohatly svou zelení. Každý nemůže být superstar a vystupovat v televizi jenom proto, aby nebyl diskriminován.Problém společnosti je naučit se mít rád takový, jaký jsem a naučit děti vzájemné toleranci. Naučit se i umět uznat své nedostatky a chyby a najít si své místo na světě, kde budu šťastný a nemusím mít zrovna doktorát.

Opravdu si myslíte, že například dítě se silnou poruchou chování a učení, které při vyučování vydává zvuky, sprostě komentuje, vrhá se na zem,...má být v ,,normální" třídě a nebudou jeho chováním trpět ostatní děti, které jsou například citlivější a bude je to stresovat? I za předpokladu, že tam ten asistent bude?! Když musí být svědky,jak se takové dítě s asistentem pere? Samozřejmě za to nemůže, ale nebylo by mu lépe v malinkém kolektivu se zvýšeným počtem odborníků a veškerého zázemí?.....:-)

8 0
možnosti

J80i43ř54í 98V49a27c78í67k

1. 10. 2015 10:04

Použiji zdeúryvek jednoho pána, který se zapojil do diskuze

 "Opět je třeba pečlivě odlišovat mezi experty skutečnými asamozvanými. Pan Kartous vystudoval pedagogickou fakultu, takže je stejným"expertem" na vzdělávání, jako každý jiný absolvent pedagogickéfakulty"

  Je to omezenýnázor, který se tady opakuje v devíti komentářích z deseti. Podle této logiky by měl k tématu hovořit nejlépe člověk,kterému je 70 let a má praxi 40 let ve škole. Názory studentů či běžných občanunebo vzdělané veřejnosti je pro vás naprosto irelevantní. Názory, studie,polemiky které pronesli vědci, učenci, géniové, spisovatelé jsou pro vás pouzelidi co o tom nic neví. Dle mého soudu k tomuto tématu se může vyjádřit každý,který prošel aspoň nějakým vzděláním, aniž by měl snášet tato slova a věty. Anopiště kritiku na jednotlivé věci, či text obecně, ale nepronášejte tyhle oslínázory. Pán Kartous jistě prošel mnohaletým studiem a viděl jakým směrem senaše školství vede a může tady podat odborný kritický pohled na věc a říci svůjnázor na problematiku. Co dělá experta expertem a odborníka odborníkem? Kdodává nálepku, která určuje kdo může podat odborná názor. Spousta osobnostíarchitektury, filosofie, politiky, umělci se k tématu vyjádřili. Je to tedyšpatně? Neměli by se tito lidé považovat za schopné oponenty? Nemají se názorytěchto lidí brát vážně a musíme je napadat, že nemají odbornost v danémproblému?  Jsem také poznamenám mnohaletýmchozením do školy, kde hlavním kritériem je nalít si fakta do hlavy a odříkatje jak papoušek. Návaznost mezi předměty a logické uvažování jsem postrádal. Článekhovoří obecně. Spousta pedagogů se v diskuzi rozčiluje "já to nejsem, játakový,taková nejsem". Článek na nikoho neukazuje prstem. Podle těchtolidí je vše se školou v pořádku a za vše můžou ti druzí. Ano, přesně o tomhlepán Kartous mluví.

Reaguji na vaše komentáře!!! Je to článek k zamyšlení a určitě je co dohánět, napravovat,zlepšovat. Názory považuji za odborné z hlediska dlouholetého studenta ateoretika.

1 1
možnosti

Pardon, ale pasáž o tom, že škola nemá učit, ale nalejt dětem do hlavy sluníčkářskou propagandu (to je totiž ta svobodně uvažující bytost v překladu).

4 0
možnosti
Foto

Dobře, Kant, Freud, Leibnitz, Aristotelés, epos o Gilgámešovi, Bible, to je všechno moc hezké a vzdělaný člověk by to měl znát, nicméně, paní Blümelová, abych tyto nářky mohl považovat za něco fundamentálnějšího, než jen intelektuální snobismus, musel bych na těch, kdo si na tyto neznalosti stěžují a předstírají omdlévání, když se někdo přizná, že něco z toho neví, vidět znalosti jiné. Ono u nás na gymplu vždy bylo spousta učitelek češtiny, literatury, dějepisu, občanských výchov apod., které se pohoršovaly nad elementárními neznalostmi, ale když byly tázány, jak se počítá obsah plochy pod křivkou, nebo objem rotačního tělesa, tak povídaly něco o nějakých žížalkách, které si tam v té matematice malujeme. A ruku na srdce, kdo z těchto humanitních dam a občas i pánů, zná třeba takové základní věci, jako jsou tři Keplerovy zákony nebeské mechaniky? Kdo z nich zná alespoň základní sdělení speciální teorii relativity? A kdo z nich je schopen číst Wittgensteina, Spinozu, Rusella, Whiteheada, Fregeho? Kdo z nich chápe Gödela, nebo Heisenberga a jejich obrovský přesah do filosofie vědy?

Souhlasím, že studenti mnohdy neznají ani základy humanitních oborů, ani nic jiného, ale pohoršování se stárnoucích učitelek literatury nad tím, kterak se student není ochoten učit a číst, když samy nejsou schopny se naučit rozdíl mezi jednoduchým a složeným úročením, to mi připadá právě ten problém, proč čeští učitelé nejsou takovými autoritami, jakými by měli být. Učitelé by měli být lidé, kteří jsou ochotni a schopni se celý život vzdělávat a to zdaleka ne pouze ve svém úzce vymezeném oboru. To jsou z nich pak podobní analfabeti, jako studenti, které tak kritizují.

0 0
možnosti

Hehe, intelektuální snobismus v praxi. Úplně ho vidím, jak stojí u tabule s větou "Zavylý šakaly zavyle vili" a říká učitelce "A umíte spočítat objem rotačního tělesa, co?".;-D

0 0
možnosti

Expert na vzdělávání? A jakou má praxi? Nula nula nic, takže těžký teoretik.

3 1
možnosti
  • Nejčtenější

V Baltimoru obří loď zbořila dálniční most. Selhal motor, kolos byl neovladatelný

26. března 2024  8:17,  aktualizováno  27.3 1:10

Aktualizujeme V Baltimoru na východním pobřeží Spojených států se v pondělí zřítil čtyřproudový silniční most, do...

Střelba, výbuchy a požár. Ozbrojenci zabili na okraji Moskvy přes 62 lidí

22. března 2024  18:41,  aktualizováno  23.3

Přímý přenos Nejméně 62 mrtvých, včetně dětí, a 146 zraněných si vyžádal ozbrojený útok v koncertním centru na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K útoku u Moskvy se hlásí Islámský stát, teroristé prchli v bílém renaultu

22. března 2024  22:04,  aktualizováno  23.3 7:01

K zodpovědnosti za útok v Krasnogorsku u Moskvy se na ruské sociální síti Telegram přihlásila...

„Ukrajinci to nebyli.“ Islámský stát ukázal video z masakru u Moskvy

24. března 2024  14:47,  aktualizováno  17:17

Islámský stát (IS) prostřednictvím zpravodajské agentury Al-Amaq zveřejnil video z pátečního útoku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Čtyři Tádžici svlékli Putina do naha. Ten musí něco udělat

25. března 2024

Premium Sotva týden poté, co si Putin zajistil páté prezidentské období, masakr v Moskvě rozbil moderní...

Tajemný pan Pacička z Tábora. Příběh muže, který spojil velké korupční kauzy

29. března 2024

Premium Dlouhá léta byli hlavními tvářemi velkých kauz v Česku kontroverzní podnikatelé z Prahy. Například...

Útok Hamásu byl ozbrojený odpor, řekla ikona feminismu. Ničíte levici, vyčítají jí

29. března 2024

Premium Jedna z nejznámějších feministických autorek, americká filozofka židovského původu z Kalifornské...

Předali si to v Praze. Německý poslanec Bystroň podle BIS přijal peníze od Rusů

28. března 2024  22:03

Německý poslanec strany Alternativa pro Německo Petr Bystroň byl podle české Bezpečnostní...

Vyřizování účtů, nebo ruská vlivová operace? Polské odvolání generála šokuje

28. března 2024  21:10

Varšava náhle odvolala generála Jaroslawa Gromadzińského z prestižní funkce velitele evropského...