Loni na jaře oznámil ředitel rozhlasu René Zavoral, že propustí desítky zaměstnanců. Je to podle něj nezbytný krok k tomu, aby mohl zbylým přidat a být konkurenceschopný na trhu.
Ukázalo se ale, že krátce před tímto prohlášením podepsal smlouvu na nákup nového služebního vozu.
Nákup kritizuje ředitel rozhlasových odborů. „V době, kdy vedení propustilo několik desítek zaměstnanců, z nichž dnes většina rozhlasu citelně chybí, je investice do takto ostentativního projevu „reprezentativnosti“ výrazem pohrdání zaměstnanci, zejména pak těmi, kteří byli (s odůvodněním, že je třeba šetřit) propuštěni,“ řekl Jiří Hubička pro server HlídacíPes.org.
Zavoral kritiku odmítá
„Jako generální ředitel Českého rozhlasu se musím ostře ohradit proti prohlášení předsedy rozhlasových odborů Jiřího Hubičky o tom, že vedení ČRo ‚pohrdá‘ zaměstnanci. Jeho slova vděčně přejala část mediálního spektra, která se včera rozhodla zveřejnit zcela tendenční článek serveru Hlídací pes, ve kterém se služební automobil stal ‚limuzínou‘, běžný nákup vozidla plýtváním a generální ředitel tím pádem není ničím jiným než papalášem,“ řekl šéf Českého rozhlasu.
Podle Zavorala v rozhlase neprobíhají žádná úsporná opatření, ale „optimalizace pracovních míst za účelem zlepšení pracovních podmínek pro zaměstnance ČRo a zvýšení konkurenceschopnosti ČRo na trhu práce,“ doplnil.
Superb by vyšel levněji
Rozhlas sklízí kritiku také proto, že výdaj na auto byl zřejmě o dost vyšší, než bylo nutné. ČRo vypsal výběrové řízení na auto vyšší střední třídy s luxusní výbavou a na nákup si vyčlenil 1 700 000 korun.
Soutěž vyhrálo Volvo S90, které stálo 1,35 milionu. Levnější by ale byl Superb. Podle propočtů portálu HlídacíPes.org by v luxusní řadě Laurin & Klement s automatickou převodovkou, pohonem 4×4 a v požadované výbavě by vyšel bez jakékoli slevy nebo veřejné soutěže na 1 167 000 korun s DPH (asi 971 tisíc Kč bez daně).
Rozhlas letos propustí nejméně 100 z 1500 zaměstnanců |
Mluvčí rozhlasu tvrdí, že Volvo S90 je stupněm výbavy kvalitativně na stejné úrovni jako Škoda Superb. Stálo ale téměř o třetinu víc. Škodu Superb generální ředitel už využíval, a to od roku 2012. Auto má nyní najeto přes 100 000 kilometrů a rozhlas ho prodává.
Šéf odborů: Nechápeme, proč řediteli nestačí superb
„Nechápeme, proč by kvalitní a luxusní vůz domácí výroby, který ostatně pro reprezentativní účely využívá velké množství českých politiků na nejvyšší úrovni a ředitelů významných institucí, nebyl dostatečně důstojný pro vedení Českého rozhlasu,“ komentoval pro portál nákup vozu ředitel rozhlasových odborů.
Auto by mělo sloužit k reprezentativním účelům a služebním potřebám generálního ředitele a jeho statutárního zástupce, případně potřebám vrcholného managementu. „Slouží také k přepravě některých významných hostů, především zahraničních,“ řekl pro HlídacíPes. org tiskový mluvčí ČRo Jiří Hošna.