Na třináct tisíc tun ropy bude Repsol odčerpávat ze čtyř otvorů, které se k tomuto účelu prorážejí v plášti vraku. Odčerpávání ropy za pomoci hliníkových balonů by firma měla ukončit v říjnu.
Z přídi má být odčerpáno na 90 procent ropy. Zbytek zlikvidují bakterie urychlující rozklad ropy.
Na moři je už připravena základna, loď Polar Prince, kterou doprovází plavidlo Odin, kde bude meziskladiště suroviny.
K nim ještě přibudou dva remorkéry, které mají v případě úniku ropy zajistit ochranu před znečištěním moře. Náklady na operaci španělská vláda odhaduje na 99,3 milionu eur.
Tanker se rozlomil
Tanker začal mít problémy 13. listopadu 2002 ve vodách Atlantiku u severozápadního pobřeží Španělska.
Po šestidenním úsilí odtáhnout ho co nejdál na širé moře se 270 kilometrů od břehu rozlomil a potopil u galicijských břehů. Na 64 tisíc tun ropy, z původních 77 tisíc tun, se vylilo do moře a znečistilo 2600 kilometrů pláží především ve Španělsku, ale částečně také ve Francii a v Portugalsku.
Po nehodě vyšetřovatelé oznámili, že plavidlo postavené v Japonsku v roce 1976 a plující z lotyšského přístavu Riga do Gibraltaru, havarovalo zřejmě kvůli velkému opotřebení.
Otvory, jimiž ropa vytékala do moře, byly utěsněny, ale ekologové soudí, že ropa uniká dále.
DÁLE ČTĚTE:
Články o havárii tankeru
Ropa z tankeru znečistila také pobřeží u města Muxia v severním Španělsku. (17. listopadu 2002) |