Šesti z nich už ale dopravní podnik vyplatil zálohy. Další by měly podle mluvčího Dopravního podniku Ostrava Miroslava Albrechta následovat. Celkem se odškodnění týká 87 lidí, dopravní podnik zatím rozdal z pojistky i ze svého šest milionů korun.
Tragická nehoda se stala loni 11. dubna mezi zastávkami Poruba koupaliště a Vřesina. Během roku Petr Hroch, jeden z řidičů, který nepočkal na určeném místě na křížení s protijedoucí tramvají, dostal tříletý nepodmíněný trest a nyní čeká na odvolací soud.
Na jednokolejné trati už funguje elektronické zabezpečovací zařízení, které by v budoucnu mělo podobným srážkám zabránit.
Ostravskému dopravnímu podniku se po kolizi přihlásilo celkem 76 cestujících. Do seznamu lidí majících právo na odškodnění přibylo i 11 pozůstalých po třech cestujících, kteří při tragické nehodě zemřeli.
ostravská jednokolejkachrání ji nové zabezpečení |
Odškodnění jim vyplácí Česká pojišťovna z pojistky dopravce. Ta poškozeným už vyplatila přibližně čtyři miliony korun. "Nad rámec zákonných povinností jsme 83 poškozeným z rozpočtu dopravního podniku vyplatili další dva miliony korun," doplnil Albrecht.
Řádné odškodnění od pojišťovny a dopravce zatím nedostalo celkem deset žadatelů. "Neumožnil to jejich zdravotní stav. Jedná se o cestující, kteří při nehodě utrpěli střední a těžká zranění s dlouhodobým léčením a komplikacemi. Proto jsme se rozhodli vyplatit zálohy, které budou v rámci konečné dohody vypořádány," uvedl mluvčí.
Tramvaje proti sobě nevyjely poprvé
Jako jediného viníka nehody policie označila Petra Hrocha. S tím souhlasila i soudkyně Okresního soudu v Novém Jičíně, která případ letos v lednu řešila. "Nesl odpovědnost za své cestující a byl řádně o provozu na jednokolejné trati proškolen," řekla.
Nakonec už bývalému řidiči obžalovanému z obecného ohrožení udělila nejnižší možný trest. Ve vězení by měl strávit tři roky. I když Hroch před začátkem procesu tvrdil, že je vinen, chce přijmout trest a počítá s nástupem do vězení, nakonec se odvolal. Věří, že by mohl dostat podmínku. Případ proto bude řešit ostravský krajský soud.
Dopravní podnik krátce po tragické nehodě začal řešit zabezpečení trati. Až do nehody vše záviselo pouze na pozornosti řidičů. A jak se později ukázalo, 11. dubna to nebylo poprvé, co proti sobě tramvaje vyjely. V předchozích případech ale řidiči vždy stihli soupravy ubrzdit a celá záležitost se vyřešila couváním.
Přes osmdesát cestujících v okamžiku střetu
Podle prvotních záměrů měl elektronický zabezpečovací systém na trati fungovat do konce loňského roku. Práce ale zkomplikovaly administrativní problémy a nakonec bylo zařízení uvedeno do provozu až 6. dubna.
Tragédie už by se neměla opakovat. Zařízení, jehož součástí jsou semafory i čidla, by mělo odpojit přívod elektřiny v okamžiku, kdy tramvaje proti sobě vyjedou na jednokolejný úsek. Pro mnoho cestujících je to vítaná úprava. Mnozí ale namítají, že zařízení v hodnotě 12,5 milionu korun na trati mohlo být už dávno.
Celkem bylo v "tramvajích smrti" 87 cestujících. Tři zemřeli, 11 dalších utrpělo těžkou újmu na zdraví s léčením delším než šest týdnů, 29 lidí bylo zraněno středně těžce a 22 osob utrpělo poranění lehká. Hmotná škoda byla vyčíslena na nejméně 2,5 milionu korun.