Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rok po hromadné nehodě se dálnice D1 změnila

  15:14aktualizováno  15:14
Příští pátek uplyne rok od největší hromadné nehody na dálnici D1. Mezi 100. a 129. kilometrem bouralo 20. března ve sněhové kalamitě 231 aut. Na uzavřené dálnici tehdy uvázlo na 20 tisíc lidí. I tak ministerstvo dopravy považuje dálnice za nejbezpečnější komunikace v republice.

"Z celkového tisíce usmrcených osob při dopravních nehodách zemřelo na dálnicích 32 lidí, což je přibližně pět procent," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka. Pokud se statistika přepočítá na intenzitu dopravy, relativní nehodovost se ještě sníží.

Přesto se dálnice D1 od hromadné nehody změnila. Změny by měly přispět k vyšší bezpečnosti a zmírnit následky případných dalších podobných nehod. Hlavně by ale měly řidiče včas upozornit na možné komplikace.

Dopravní info přímo do navigací

Podstatného rozšíření se dočkal informační systém. Cedulí, které informují řidiče o aktuální dopravní situaci před nimi, přibylo hned 22. Nyní jich je na "dé jedničce" celkem osmadvacet. Dopravní informace navíc vysílají přímo do navigačních přístrojů v autech.

Systém elektronického mýta nově poskytuje údaje o intenzitě provozu. Na dálnici D1 byla instalována první část detektorů k vyhodnocování charakteristik dopravního proudu a detekci kolon.

Foto a video

bohatá fotogalerie a videoreportáž

Dokončuje se technologie k výpočtu dojezdových dob. "V testovací fázi se tak nachází systém, který dává a bude dávat automatický přehled o chování dopravního proudu a vzniku kolon na základě skutečného stavu na D1. Systém bude dokončen letos," řekl mluvčí ministerstva dopravy Kupka.

V mnohém se vylepšila informovanost řidičů ještě před jízdou. Velkou oblibu si během pár měsíců provozu získal dopravní portál www.dopravniinfo.cz, kde lze získat podrobné informace o situaci nejen na dálnici. K podobným účelům slouží na českém internetu celá řada dalších stránek.

"Prostřednictvím Jednotného systému dopravních informací je zajišťována všeobecně dostupná informovanost o aktuální dopravní situaci nejen na D1 tak, aby se každý řidič mohl před cestou nebo v jejím průběhu rozhodovat na základě znalosti aktuální situace a mohl tak přizpůsobit svou cestu i způsob jízdy," dodal Kupka.

Pokrok: jednotný silniční meteorologický systém

Velkého pokroku se dočkali zejména silničáři, hasiči a další orgány podílející se na bezproblémové sjízdnosti D1. K dispozici mají jednotný silniční meteorologický systém, který se zatím testuje na krajské úrovni.

"Má za cíl podporovat rozhodování dispečerů zimní údržby v závislosti na vývoji meteorologické situace, teplotách a srážkách," popisuje mluvčí Kupka.

Na dálnici D1 je instalováno celkem 55 automatických silničních meteostanic, které dávají každých pět minut informaci o teplotě vzduchu, teplotě vozovky, teplotě rosného bodu, srážkách, dohlednosti, větru, stavu povrchu vozovky, informují o hrozbě náledí nebo jiných obdobných nebezpečných jevech. Tyto informace mají v mimořádných situacích i řidiči.

Některé meteostanice mají také kameru. Jejich počet se ostatně neustále zvyšuje. Obrazové informace využívají policisté, hasiči, národní dopravní centrum a prostřednictvím www.dopravniinfo.cz i veřejnost.

Nyní je na D1 padesát kamer, dalších 24 jich přibude během letošního roku.

Nové značky i rychlá auta

V neposlední řadě přibylo na dálnici i nové značení. O značkách Zimní výbava toho bylo napsáno už mnoho. Mezi Humpolcem a Velkou Bíteší umožňují v zimním období vjezd pouze na zimních pneumatikách. O pořádný kus dál jsou i dálniční policisté.

Oddělení ve Velkém Beranově, které zajišťuje dohled nad nejdelším úsekem na Vysočině, dostalo čtyři nová auta. Ke třem octaviím v novém provedení přibyl i rychlý civilní Volkswagen Passat. "Stávající motocykl Honda 1 300 byl doplněn o výbavu umožňující vyšetřování dopravních nehod," sdělil vedoucí služby dopravní policie Jihomoravského kraje Petr Švejda.

Letos beranovští policisté dostanou ještě novou mobilní kancelář Volskwagen Transporter, sloužící zejména při vyšetřování dopravních nehod.

Na dálnici by mělo do budoucna přibýt policistů. Už loni se zvýšil počet tabulkových míst. "Ale s jejich naplněností je to zatím horší," konstatoval Švejda. Během letošního roku by se snad měl zvýšit i počet policistů.

Dálnice, kterou zatím nemůže nic nahradit

Přesto ani veškerá vylepšení na dálnici nemusí opakování hromadné nehody zabránit. Za téměř 95 procenty nehod je totiž chování řidičů. "Za volantem nesedělo ani náledí, ani sněžení, ale konkrétní řidiči. Pokud řidiči nepřizpůsobí svoji jízdu a nebudou dodržovat předpisy, může se situace zopakovat," varuje Martin Kupka.

Dálnice D1 je nejstarší českou dálnicí. Její projektovaná kapacita nebyla plánována na současný stav. S ohledem na dopravní zátěž nelze za provozu provádět výrazné opravy, protože by došlo k dalšímu omezení.

Dálnice D1 navíc zatím nemá alternativu a v případě jejího uzavření nelze převést dopravu na objízdné trasy. Problém vzrůstá zejména v situaci, kdy dojde k dlouhodobému uzavření dálnice. "To se může změnit jen tím, že se řidiči v takové situaci na základě aktuální dopravní informace na cestu nevydají, využijí jinou trasu nebo jiný způsob dopravy," dodal mluvčí ministerstva Kupka.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Postoj Pirátů ke kandidátovi ANO se mění. Kvůli SPD a komunistům

Vedení Pirátů komentuje povolební vyjednávání. (31. 10. 2017)

Piráti budou o víkendu znovu hlasovat o tom, zda mají na šéfa Sněmovny podpořit kandidáta ANO Radka Vondráčka, a to...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

VIDEO: Jak se „estébáci“ domlouvali během demonstrací 17. listopadu 1989

Kordon VB zablokoval dav na Národní třídě, z druhé strany na něj tlačily...

Během událostí 17. listopadu 1989 sehráli významnou roli příslušníci Státní bezpečnosti (StB). Na archivních záběrech...

Místo urážek pomoc. Sbírka podpoří žáky teplické školy i romské studenty

Tablo prvňáků, které zveřejnil Teplický Deník, vyvolalo na Facebooku vlnu...

Případ výhrůžných komentářů pod fotkou prvňáků z teplické základní školy vzbudil nejen pohoršení, ale také...

Latentní rasismus v nás je, řekl Topolánek v debatě kandidátů na Hrad

Michal Horáček, Jiří Hynek, Vratislav Kulhánek a Mirek Topolánek při debatě...

Kandidáti na Hrad se neshodují, zda je česká společnost rasistická, či nikoli. „Latentní rasismus v nás prostě je,“...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.