Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Říkáme mu Magic, protože dokáže cokoli

  12:31aktualizováno  12:31
Posádka letounu AWACS už to zná. "Když přijdou lidé, jsou překvapeni složitostí vybavení a množstvím přístrojů," říká Hank Richel, člen týmu z letadla, jehož letové jméno je Magic. "To znamená kouzlo, dokáže cokoli," doplňuje Richel. FOTOGRAFIE
Awacs

Awacs - Přístroje v letounu AWACS. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Vnitřek letounu je rozdělen na dvě hlavní oblasti. Letová paluba (flydeck) se nachází v přední části letadla a jsou v ní navigátoři, piloti a inženýři. Většinu letounu pak zabírá oblast pro operace, kde je posádka obsluhující radar. Jsou zde čtyři technici, z nichž dva se zabývají komunikací a spojením, jeden obsluhuje hlavní počítač a jeden přímo radar.

V zadní části letadla je malá odpočinková oblast s malou kuchyní, vybavenou dvěma troubami, lednicí a mrazákem. Nachází se tady také šest skládacích postelí, které slouží pilotům pro odpočinek při delších letech.

V letounu je množství dalších speciálních přístrojů a vybavení, k jejichž obsluze je potřeba ještě dalších lidí. Radar snímá oblast o rozsahu přes 300 000 kilometrů čtverečních, kterou posádka sleduje a pak pomocí počítače skládá celkový radarový obraz. "Podstatou práce radaru je sledovat vše, co létá v dané oblasti," uvedl člen posádka obsluhující radar. více o letounu AWACS zde

Jedna mise letounu trvá celkem zhruba 12 hodin, samostatný let AWACSu pak asi 10 hodin, což je doba, po kterou vydrží letadlo ve vzduchu na jedno načerpání paliva. Letoun je vybaven i pro doplňování paliva ve vzduchu, pak vydrží déle. Pokud ale jde o misi delší než 12 hodin, musí být na palubě více členů posádky. Kromě tradičních 17 členů posádky se přibírají další piloti nebo i technici. Celkem na palubě může při letu být až 35 osob.

"Myslíme si, že je to bezpečné," odpovídá Henk Richel na otázku, nehrozí-li ze silného radaru nějaké záření uvnitř letadla. "Hladina záření je v letadle zcela minimální, není to škodlivé," upřesňuje.

Doba výcviku, která je potřebná k tomu, aby byl voják schopen pracovat v AWACSu, je asi jeden rok, což je poměrně dlouhá doba k tomu, že posádka AWACSu se mění každé tři až čtyři roky.

Na dotaz, jestli vnitřek letadla není tajný, Henk Richel s úsměvem odpověděl, že nikoli. "Utajovaný je v případě, že jsme na misi a běží radar a programy. Tato data a operace utajení samozřejmě podléhají. Když ale stojíme na letišti a vše je vypnuté, není co utajovat," doplnil Richel.

Autoři:


Témata: AWACS, fotografie, NATO, Radar

Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Vojenský výcvik podstoupí 500 nováčků. Armáda chce tempo náboru udržet

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh

K základnímu vojenskému výcviku nastoupilo v úterý ve Vyškově 500 nováčků. Armáda loni přijala podle plánu přes 2 000...

Minometná jednotka cvičí s těžkotonážními vozidly pro misi v Pobaltí

Armádní Tatra T-815 8x8 PRAM pro převoz 120mm minometu 71. mechanizovaného...

Přeškolením na nová těžká nákladní vozidla Tatra začala příprava minometné jednotky ze 71. mechanizovaného praporu z...

Hybridní válka? Buďme s tím označením opatrní, radí experti

Ruský voják střeží leteckou základnu Belbek na Krymu (4. března 2014)

S hybridními hrozbami se v posledních letech „roztrhl pytel“. Máme se o ně zajímat, případně se jich obávat? A hrozí...

Najdete na iDNES.cz