Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidička kamionu: Stát v dopravě zaspal

  10:05aktualizováno  10:05
Počet kamionů po vstupu do EU na českých silnicích stoupl o více než polovinu. Jaké to je, vyrážet každý den na cesty, vypráví řidička kamionu Jolana Jedličková. Za volant tahače sedá už deset let. Přečtěte si, co jí slibují lídři pěti politických stran, které mají šanci uspět ve volbách.

Profesionální řidička Jolana Jedličková postrádá na silnicích zázemí. | foto: Michal KlímaMF DNES

VOLEBNÍ SERIÁL: Co strany slibují?

Když přijde Jolana Jedličková do práce, usedne za volant patnáctitunového kamionu. Je totiž profesionální řidička. Když se jí zeptáte, co je největším problémem české dopravy, nezačne mluvit o dírách na silnicích. Od příští vlády čeká mnohem víc než jen jejich "zalepení".

"Největší potíž není v tom, že bychom neměli dostatečnou silniční síť, ani v jejím mnohdy žalostném stavu, ale v tom, že k ní neexistuje pořádné zázemí. Počínaje parkovišti pro kamiony, přes nejasnosti v silničních pravidlech, konče směšným počtem informačních tabulí na dálnicích," vyjmenovává Jedličková některé z řady problémů, se kterými se musí potýkat.

Jako řidičku kamionu ji nejvíce trápí nedostatek parkovišť, na nichž lze s tak velkým vozem zastavit. "Já chci dodržovat předpisy a dělat bezpečnostní přestávky. Ale musím mít kde odstavit auto. A to je v Česku - na rozdíl od západní Evropy - velký problém," tvrdí.

Výhrady má i k výběrovému řízení ministerstva dopravy na provozovatele mýtného, kterou vyhrála firma Kapsch. Systém v jejím provedení přijde státní pokladnu na více než dvacet miliard korun.

"Drtivá většina vozů, které jezdí na Západ, má v sobě zabudovanou takzvanou OBO jednotku, která funguje na systému satelitního příjmu a má několik kanálů. V Německu tak vybírají mýtné bez problémů. Nevím, proč nemůžeme jen přidat jeden kanál pro Českou republiku a místo toho budujeme celý systém znovu," uvažuje žena, která se jako řidička živí už deset let.

Podle Jedličkové stát v dopravní politice zaspal. O stav silnic se politici zajímají jen před volbami. Typickým příkladem je jejich náhlý zájem o dálnici D1. "Zácpy na ní budou pořád. Musíme se naučit je zvládat - a na to určitě nestačí čtyři informační tabule na dvě stě kilometrů," zdůrazňuje Jedličková s tím, že v Německu mají takovou tabuli každých patnáct kilometrů na rizikových úsecích.

Vládu je ochotná i pochválit - třeba za zavedení trestných bodů za přestupky na silnicích. "Policejní vozy v sobě musí mít zabudované kamery a rozhovor o přestupku mezi řidičem a policistou se musí nahrávat. Jen tak se zamezí korupci a uplácení," míní řidička.

Vítá také akce typu Kryštof, jen by podle jejího názoru měly být mnohem častější. "Pokud se to všechno posčítá a doplní třeba o radary s fotoaparáty kolem cest, pak by boj s agresivitou, která na českých silnicích vládne, byl mnohem úspěšnější," míní Jedličková a dodává: "Bezpečnosti na silnicích by prospělo i pravidelné přezkušování řidičů z pravidel. Ta se pořád mění a nikomu neuškodí, když se na ně jednou za pět let znovu podívá."

Než vyjede s kamionem na silnici, zaplatí každý dopravce desítky tisíc korun na různých daních a poplatcích. "Zajímalo by mě, kde ty peníze jsou a kdy se konečně začnou investovat do rozumné dopravní politiky," ptá se Jolana Jedličková. 

Dejte hlas straně, která vás přesvědčila

logo ČSSDČSSD

"Co se týče dálnic a jejich vybavení, rychle doháníme dluh, který tady dlouho byl," říká Jaromír Schling, odborník ČSSD na dopravu. "Od roku 2002 stavíme současně na šesti dálnicích, což bylo dosud nevídané - a to včetně parkovišť, pump a dalšího nezbytného vybavení. Chceme zvýšit investice do dopravní infrastruktury z dnešních 65 na sto miliard korun ročně. Bezohlednost řidičů na silnicích chceme řešit od školního věku dopravní výchovou až po represivní kroky, jako je bodový systém. Plánujeme také navýšení počtu policistů na silnicích."
>> pro ČSSD hlasujte zde

logo ODSODS

"Dobudování infrastruktury a jejího zázemí je otázka většího množství peněz. Budu usilovat o zdvojnásobení rozpočtu ministerstva, slibuje Petr Bendl, stínový ministr dopravy. "Česká republika má teď jedinečnou šanci rozmnožit vlastní zdroje o peníze z fondů EU. A tyto projekty budu velmi podporovat. Protestuji proti systému mýtného od firmy Kapsch, protože nákladní doprava se tak jen přesune na vedlejší komunikace. Navíc je zastaralý a drahý. Korupci na silnicích chceme zabránit ceníkem pokut, v němž bude přestupek vázán na přesně danou pokutu."
>> pro ODS hlasujte zde

KDU-ČSL
logo KDU-ČSL 
"Plánujeme postavit 500 kilometrů dálnic a do oprav investovat trojnásobek současného rozpočtu," slibuje Jiří Kubínek, náměstek ministra dopravy za KDU-ČSL. "Máme připraveny projekty parkovišť na dálnicích s kapacitou 1600 parkovacích míst. Náš systém mýta je univerzální a řidiči ho budou moci využívat i v ostatních evropských státech. Naše dálnice vybavíme informačními systémy na evropské úrovni. Připravili jsme nový zákon o silničním provozu, díky němuž snížíme počet úmrtí na silnicích na polovinu. Chceme i protikorupční kontroly dopravní policie."
>> pro KDU-ČSL hlasujte zde

logo KSČMKSČM

"Je potřeba zvýšit prostředky v rozpočtu ministerstva dopravy a nemluvím o navýšení v jednotkách procent," tvrdí Vojtěch Filip, předseda KSČM. "Také budeme usilovat o to, aby do infrastruktury byly vkládány prostředky zahraničních investorů. Bodový systém pokládám za nevyvážený, a proto ho po volbách chceme vrátit do Sněmovny. Budeme usilovat o to, aby policisté měli pravomoc zadržet řidičský průkaz na místě a zrychlilo se také řízení o jeho odebrání. Systém mýtného v dnešní podobě považuji za vyhození sedmi miliard oknem."
>> pro KSČM hlasujte zde

logo Strany zelenýchStrana zelených

"Infrastruktura silnic je zanedbaná a potřebuje peníze, ale podle našeho názoru je podinvestovaná železnice," míní Martin Bursík, předseda Strany zelených. "Místo stavění kousků dálnic nabízíme projekt výstavby 333 obchvatů obcí a měst a také dobudování silnic I. třídy tam, kde mohou dálnice nahradit. Naší prioritou jsou investice do překladišť kamionů na železnici. Bezpečnost na silnicích by zajistila sazba pojistného, která by se odvíjela od chování řidiče, a tvrdší přeškolování těch, kteří přijdou na čas o řidičák. Chceme také důsledněji kontrolovat policisty."
>> pro SZ hlasujte zde

VÝSLEDKY ANKETY NAJDETE ZDE
Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Američané zaútočili na Sýrii, přidali se i Britové a Francouzi

Noční obloha nad Damaškem během úderů USA, Británie a Francie na Sýrii (14....

USA, Británie a Francie v noci na sobotu zaútočili na Sýrii. Západ tak trestá syrský režim za údajný chemický útok ve...

Okamurova SPD se hroutí zevnitř. Straníci se napadají navzájem

Předseda SPD Tomio Okamura na tiskové konferenci v Poslanecké sněmovně.

„Špiníte jméno SPD! Dělali jste v krajských volbách osobní kampaň! Vynášíte informace a děláte si, co chcete,“...



Krásná smrt zaručena. V Nizozemsku představili sebevražedný přístroj

Sebevražedný přístroj v představách designéra  Alexandera Bannicka

Na pohřebním veletrhu v Amsterdamu byl představen sebevražedný přístroj, který člověku umožní zabít se stisknutím...

Německo opouštějí stovky Syřanů, ztrácejí naději na příchod příbuzných

Německá policie doprovází k registraci uprchlíky, kteří překročili...

Řada syrských uprchlíků, kteří získali právo zůstat v Německu, se v posledních měsících rozhodla dobrovolně odejít zpět...

České děti zůstaly v Londýně na ulici. Hostitelské rodiny pro ně nepřijely

(Ilustrační snímek)

Pětidenní zájezd žáků 6. a 7. třídy Základní školy Horoměřice do Londýna nezačal zrovna dobře. Po celodenním chození po...

Další z rubriky

Smrt stisknutím tlačítka? Čeští poslanci jsou k eutanazii zdrženliví

Sebevražedný přístroj v představách designéra  Alexandera Bannicka

Má se do českých zákonů dostat právo na asistovanou sebevraždu, neboli eutanazii? Některé země světa ji umožňují a na...

U Slaného je silně cítit česnek. Někdo ho vyhodil tuny na pole

U Slaného někdo vyhodil na pole tuny česneku.

U města Slaný na Kladensku někdo vyhodil tuny česneku na pole. Policie neví, odkud se vzal, bude to proto zjišťovat.

VIDEA TÝDNE: Výstava nahých těl, smrt pasažérky letadla a hlavička roku

Lektor sebeobrany se bránil zatčení v centru Prahy

Záběry z výstavy skutečných nahých žen, která trvala pouhých 12 hodin, patří spolu s autentickými záběry z letu, při...

Najdete na iDNES.cz