Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči v Praze budou platit mýtné už za dva roky

  8:59aktualizováno  8:59
Za vjezd do centra Prahy by měli řidiči platit už za dva roky. Nechystají se však žádné závory, zužování silnic či výběrčí s kasičkami. V Praze by se mělo mýtné vybírat jako v jiných evropských metropolích - přes satelitní či mikrovlnný systém.
Řidiči si budou muset zakoupit speciální palubní přístroj. Ilustrační foto.

Řidiči si budou muset zakoupit speciální palubní přístroj. Ilustrační foto. | foto: MF DNES

"Město se bude zřejmě rozhodovat pro jeden ze systémů používaných v Evropě. A to buď takzvaný systém rakouský - mikrovlnný, nebo německý - satelitní. Oba předpokládají pro motoristy povinnost zakoupit si takzvanou palubní jednotku, která sleduje vjezdy a výjezdy vozidel," řekl mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

MF DNES oslovila čtyři účastníky výběrového řízení o dálniční mýto. Konsorcia Mytia a A-way odpověděly, že městské mýto není předmětem jejich podnikání. Společnosti Kapsch Telecom a Autostrade naopak tvrdí, že by mýto v Praze dokázaly zorganizovat.

Jejich systémy fungují a vydělávají v Británii, ve Švédsku, Itálii či Rakousku. "Moderní mikrovlnné zařízení se příliš svým vzhledem neliší od běžného pouličního osvětlení, v některých případech jsou upevňována na již vybudovaných konstrukcích nad cestami," říká Karel Feix, generální ředitel Kapsch Telecom.

Vjezd do centra? Jen s palubní jednotkou
A jak může systém fungovat? "Mýtné zařízení zaznamená každý průjezd vozidla, rozpozná palubní jednotku a z jejího konta odečte poplatek. Když se řidičovo konto blíží vyčerpání, dostane šofér výstražný signál, aby ho doplnil," vysvětlil Feix.

Dopravci, rezidenti a ti, kteří do centra zajíždějí častěji, mají zpravidla s provozovatelem mýta smlouvu. Systém jejich průjezd zaznamenává a za určité období pošle fakturu. Mikrovlnnou palubní jednotku by si motorista pořídil hned na několik let a pak by ji nabíjel podobně jako kredit mobilního telefonu.

"V Londýně funguje podobný systém na čipu instalovaném ve vozidle. Centrála ověřuje, zda vozidlo, které projelo hranicí pro výběr, má zaplacené mýto," řekl Antonio Tschopp, projektový manažer mýtného pro ČR z italské Autostrade.

"Příkladem pro Prahu může být právě Londýn, kde je ohraničeno nejen centrum, ale i některé dopravou zatížené části v blízkosti centra," řekl Petr Moos z Českého vysokého učení technického.

Návratnost výdajů? Možná už do roka
Podle čerstvého průzkumu agentury STEM považuje vybírání mýtného za náplast na krizovou dopravní situaci na dvě třetiny obyvatel první městské části.

Od vybírání poplatků za vjezd do historického centra Prahy si město slibuje nejen zeslabení provozu, v centru Londýna klesl například o 18 procent, ale i tučný příspěvek do městské pokladny. V Londýně činí roční příjem z mýtného přes čtyři miliardy korun.

"Zavedení mýta není v žádném případě levné. Pokud by se uvažovalo o zpoplatnění území pražské památkové rezervace, jednorázová investice by se pohybovala v řádu miliard korun," uvedl magistrátní mluvčí Jiří Wolf.

Podle Karla Feixe z Kapsch Telecom je však návratnost rychlá. "Například v Rakousku se náš systém zpoplatnění dálnic a rychlostních silnic zaplatil do jednoho roku," řekl Feix. Antonio Tschopp z Autostrade dodává, že obecně jsou ekonomičtější systémy s palubními jednotkami než ty čipové.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po těžké nemoci zemřela ve věku 49 let wimbledonská vítězka Jana Novotná

Wimbledonská vítězka Jana Novotná (1998)

Český tenis přišel o jednu ze svých nejvýraznějších osobností, v neděli zemřela wimbledonská šampionka Jana Novotná....

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...



Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

BLOG: Povede sněmovní bezpečnostní výbor prokremelský konspirátor?

Kandidát SPD do čela výboru pro bezpečnost Radek Koten

Do čela poslaneckého bezpečnostního výboru se možná už brzy postaví nový poslanec Radek Koten z SPD. Mikrovlnky jsou...

Babiše překvapila urputnost policie. Jeho vydání podpoří pravice i Piráti

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Šéf ANO Andrej Babiš je překvapen „rychlostí a urputností“ policie, která v úterý znovu požádala o jeho vydání ke...

Půjčte nám pohledy i památníky, prosí kladrubský hřebčín

Zástupci dánského království vybírali starokladrubského bělouše pro dánský dvůr,

Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem se obrací na veřejnost s prosbou. Odborníci potřebují prohloubit znalosti o...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.